Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime inspirerad av verklighet


Kidaw
 Share

Rekommenderade inlägg

Vet inte om det har gjorts en sån här tråd redan men ändå.

 

Jag gillar ofta animes som har haft saker i dem som har varit baserade på fenomen från verkligheten.

Ett bra exempel är higurashi no naku koro ni: Byn Hinamizawa är baserad på en riktig by i Japan och the hinamizawa syndrom har använt den psykiska sjukdomen formication ( det känns som du har insekter i huden och börjar riva dig) som grund. Ett annat exempel är Welcome to the nhk, hikikomori finns ju.

 

Det finns även anime som fans har "återskapat". Exempelvis hemsidorna från Durarara och jigoku shoujo.

 

Vill gärna ha tips på animes som har gjort samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ef - a fairy tale of the two utspelar sig i två städer vid namn Otowa, varav den ena förstördes i en jordbävning och återuppbyggdes medan den andra är en "ren" kopia som grundades i ett avlägset land. Kanske just för att denna dualitet är en så central del i historien använde man en verklig stad som schablon för båda Otowa, det i sydvästra Tyskland belägna Heidelberg. Jag växte upp ett fåtal mil därifrån och har själv befunnit vid torget och kyrkan, på grund av min då ringa ålder hade jag dock inte lagt omgivningen på minnet. Att man valde Heidelberg har förmodligen med seriens allmänna inslag av Tyskland att göra, och det är ju en fin stad...

 

ONQjI.png

 

lr0eY.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Muhlenberg i Lilla snöfén Socker baseras på Rothenburg ob der Tauber.

 

Kamichu utspelar sig i Onomichi.

 

Nishinomiya är skådeplatsen för Haruhi Suzumiyas melonkoli.

 

Sunred äger rum i Kawasaki. I många avsnitt ackompanjeras slutlåten med filmade ortsbor som "sjunger" med.

 

Blomstrandets ABC (Hanasaku Iroha) har ökat intresset för modellstaden Yuwaku

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...