Hoppa till innehåll
Anime.se

Tora
 Share

Rekommenderade inlägg

Ginbanner-1.png

Banner gjort av Kuro på ett Silver Fang forum. Används med tillstånd.

 

Silver Fang var en av de många animé som kom till Sverige på 80-talet, 1987 om jag minns rätt, dock var den klippt då censur på våld härjade på allt då och Silver Fang var inget undantag. Animén sändes i Japan 1986 i totalt 21 avsnitt, i Sverige blev nerklippningen så att bara sammanlagt 17 avsnitt fanns kvar, och kom ut som 4 filmer. Det roliga är att på baksidorna av alla VHS-utgåvorna så står det om "Jägarhunden i Alaska", trots att hela serien utspelar sig i Japan.

Men den svenska dubben är ändå mäkta imponerande, då det bara hade 4 röstskådespelare; Gunnar Ernblad, Staffan Hallerstam, Peter Harryson och Beatrice Järås, samt en femte röst i sista filmen.

 

År 2003 fick fans äntligen, efter mycket och en hel del tjatande, den oklippta serien på DVD med svensk text av ingen mindre än herr Simon Lundström.

 

Silver Fang var, och är fortfarande Sveriges mest sålda animé!

  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kunde denna utan till ( dubbade versionen)

Man kan sammanfatta att detta var i stort sett det enda man tittade som ung ( fåtal andra serier och filmer)

 

Så denna anime är rätt viktig för mig.

Sen är det kul att det finns lite kopplingar med Silver Fang lite här och var som tex att bandet Takida har tagit namn och har ett album som heter Gohei ( Efter Gohei Takida eller Takeda^^)+ vet inte om detta är tanken med låten Snypah ( efter Sniper)

Samt att Brolle har en hund som heter Silver som han sa själv på nyhetsmorgon att det är efter denna anime.

 

 

Skulle vara kul och höra av Er som sett denna tankar och vad ni tycker ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visste inte att den svenska versionen enbart hade 4 röstskådespelare, ganska imponerande. Älskade silver fang som barn, och skaffade den oklippta dvd versionen när den kom, så sjukt mycket man hade missat av serien. Så mycket som jag tyckte var konstigt i den svenska serien blev förklarat =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo det är sant ^^ Vissa bitar förstår man inte att de klippte bort egentligen, men det kanske är för att de inte skulle behöva göra det mer kontigt?

 

Så som det mesta som inte var blodigt till återsamlingen.

 

Visst inte kul att de slaktade Silver Fang, men samtidigt att de gav ut den. Annars skulle vi inte haft den så tidigt som vi gjorde.

 

Men det är ju den där 80 tals cencuren. Samma med de andra som kom ut, som Starzinger, Rai grottpojken, Cobra etc som också blev cencurerade. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vore lite kul o se om de svenska och se hur de är i dagsläget, nu när man sett hela versionen.

 

Bästa med silver fang är att den ändå håller i dagsläget, animationerna är fortfarande bra även om vissa upprepas lite väl. När jag såg ett avsnitt av starzingers blev jag förvånad över hur mycket bättre man tyckte den var som barn, den serien har inte åldrats så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm där ser man, det förklara varför jag hade glömt massa saker när jag såg om serien på DVD. Det fanns saker som aldrig var med på VHS versionen =D

 

Jo om du såg den oklippta är det ju en hel del som är borta ^^

Men man fatta ju lite när man var ung att det var någe fel speciellt i slutet ^^

 

Vore lite kul o se om de svenska och se hur de är i dagsläget, nu när man sett hela versionen.

 

Bästa med silver fang är att den ändå håller i dagsläget, animationerna är fortfarande bra även om vissa upprepas lite väl. När jag såg ett avsnitt av starzingers blev jag förvånad över hur mycket bättre man tyckte den var som barn, den serien har inte åldrats så bra.

 

Svenska är en av de bättre dubbningarna måste jag säga :)

Saknade när man såg den japanska versionen, den tyska brytningen på Sniper ^^ Tycker den är helt underbar och det är Sniper :)

 

Det är sant att det är kvalitet. Fast i början var Takahashi missnöjd med animationen pga det var inte så han ritade. Men nu är han glad med tanke på att annars skulle han inte kunna komma till Finland mm.

Även kul att det är inte mycket som inte tas med i animen som är i mangan. Det är fåtal saker som inte är med direkt, men pratas lite om iaf.

 

Jo det är sant när det är äldre animer eller cartoon så skrattar man mest med tanke på hur dubben är ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo om du såg den oklippta är det ju en hel del som är borta ^^

Men man fatta ju lite när man var ung att det var någe fel speciellt i slutet ^^

 

 

 

Svenska är en av de bättre dubbningarna måste jag säga :)

Saknade när man såg den japanska versionen, den tyska brytningen på Sniper ^^ Tycker den är helt underbar och det är Sniper :)

 

Det är sant att det är kvalitet. Fast i början var Takahashi missnöjd med animationen pga det var inte så han ritade. Men nu är han glad med tanke på att annars skulle han inte kunna komma till Finland mm.

Även kul att det är inte mycket som inte tas med i animen som är i mangan. Det är fåtal saker som inte är med direkt, men pratas lite om iaf.

 

Jo det är sant när det är äldre animer eller cartoon så skrattar man mest med tanke på hur dubben är ^^;

 

Haha ja, snipers tyska brytning passar så himla bra. Vad är det som skiljer mangan från animen? Kanske borde försöka leta upp mangan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det man minns rakt av nu är att Gin och Daisuke möter Madara på en sluss/utlopp när de fiskar, men hoppar ner i vattnet innan han ser dem.

 

Johns och Rikis slagsmål

 

De som försöker våldta Cross när Oliver kommer och räddar henne genom att få henne ner i ett litet gryt.

 

Daisuke ser Riki när han är uppe bland bergen en tid efter att Gin har anslutit sig med gruppn

 

Det man minns ^^;

 

Bara en parantes nu, men vi är ett gäng som försöker följa Finlands spår och få mangan översatt till svenska eller engelska ^^

Ska göra en nytt ämne när man har byggt upp hemsidan osv :)

 

Samt ska Du till Japan loppiset, kika förbi importerar Silver Fang grejer ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det man minns rakt av nu är att Gin och Daisuke möter Madara på en sluss/utlopp när de fiskar, men hoppar ner i vattnet innan han ser dem.

 

Johns och Rikis slagsmål

 

De som försöker våldta Cross när Oliver kommer och räddar henne genom att få henne ner i ett litet gryt.

 

Daisuke ser Riki när han är uppe bland bergen en tid efter att Gin har anslutit sig med gruppn

 

Det man minns ^^;

 

Bara en parantes nu, men vi är ett gäng som försöker följa Finlands spår och få mangan översatt till svenska eller engelska ^^

Ska göra en nytt ämne när man har byggt upp hemsidan osv :)

 

Samt ska Du till Japan loppiset, kika förbi importerar Silver Fang grejer ^^

 

ahh rikis och johns fight, den vore ju faktiskt kul att läsa.

 

Visste inte att det var en japan loppis tills du nämnde det, men läste tråden, bor hyffsat nära så kan nog vara kul att svänga förbi en sväng och se vad som finns.

 

Finns inte mangan redan översatt till engelska dock? Har för mig jag såg någon silver fang manga i SF-bokhandeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ahh rikis och johns fight, den vore ju faktiskt kul att läsa.

 

Visste inte att det var en japan loppis tills du nämnde det, men läste tråden, bor hyffsat nära så kan nog vara kul att svänga förbi en sväng och se vad som finns.

 

Finns inte mangan redan översatt till engelska dock? Har för mig jag såg någon silver fang manga i SF-bokhandeln.

 

Jo den är lite episk, kort, men episk :)

 

Ah okej, vore kul, kom förbi och säga hej ^^ ( Jag som är FutagoShop)

 

Tyvärr finns den inte översatt till engelska ( utöver vol 1-3 av Weed mangan)

Annars finns den bara på Japanska, koreanska och finska i dagsläget :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo den är lite episk, kort, men episk :)

 

Ah okej, vore kul, kom förbi och säga hej ^^ ( Jag som är FutagoShop)

 

Tyvärr finns den inte översatt till engelska ( utöver vol 1-3 av Weed mangan)

Annars finns den bara på Japanska, koreanska och finska i dagsläget :/

 

Ahh måste ha varit weed som jag såg, inte riktigt lika mycke fan av den serien (iof bara sett animen, inte läst mangan), vilket till viss del säkert berodde på att jag bara ville se mer av de gamla karaktärerna =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm det kan nog stämma, för Comic One gav ut dem 2000-2001 innan de gick i konkurrs nu är de svåra att få tag på :/

 

När det gäller den animen..... så visst kul att se de gamla... men kolla i mangan är allt jag säger!

 

Där får Du träffa fler och få den rätta historien ^^ De tog inte med en hel del i animen utan gjorde mer en fri tolkning nästan.

Daisuke och Hidetoshi är med nästan från början, Sniper kommer och joinar Hougen mm mm

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm det kan nog stämma, för Comic One gav ut dem 2000-2001 innan de gick i konkurrs nu är de svåra att få tag på :/

 

När det gäller den animen..... så visst kul att se de gamla... men kolla i mangan är allt jag säger!

 

Där får Du träffa fler och få den rätta historien ^^ De tog inte med en hel del i animen utan gjorde mer en fri tolkning nästan.

Daisuke och Hidetoshi är med nästan från början, Sniper kommer och joinar Hougen mm mm

 

Låter som om det är värt att läsa mangan, ska se om man kan hitta den någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Jo, när jag var typ 4-5 så såg jag silverfang på våran dvd. Sen försvann den och sen när jag var typ 11 så fick jag spel för att jag ville se den. Så då köpte vi den komplett med alla dvd:er. Sen att den var klippt spelar väll ingen roll. Den var bra på svenska och jag listade ut att daisukes röst var silvers röst på en gång. 4 röster på hela den med bra kvalite det ser man inte överallt eller ? :jhappy:  hursomhelst, någon mer som sett silverfang ? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Låter som om det är värt att läsa mangan, ska se om man kan hitta den någonstans.

Det är det :) Med Weed så är det så att jag tycker att det spårar ur efter Hougens fall XD

För Weed är 60 volymer och ja... Jag vet inte vad Takahashi tänker ibland.

Men som han sa förra året är att han ritar upp till 24 sidor om dagen minus bakgrunden. Men ändå ^^

 

 

Fick bakslag när det gäller att hitta bolag som skulle vara intresserad att få SF utgiven på svenska eller engelska. Skulle bli för dyrt.

Vet inte hur man ska gå tillväga för att få den översatt.

Förr när manga slog igenom så tyckte jag de flesta var skit titlar som översattes ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...