Hoppa till innehåll
Anime.se

JManga7 - Läs manga lagligt online för en avgift?


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Det ska medges att jag inte besöker animenewsnetwork.com särskilt ofta längre, men när jag gjorde det igår snubblade jag över en annons för denna godbit. Vad jag kan se är det precis just den sidan jag har gått och hoppas på i åratal: en sida där man helt lagligt kan läsa manga-serier, gratis för begränsat utbud och mer om man betalar månadsavgift, och uppdateras varje dag. Som om inte det vore nog har den den enastående funktionen att låta dig läsa serierna på det Japanska originalet.

 

Vad som dämpar min entusiasm är dock den eviga frågan om regionsblockering. Eftersom jag befinner mig i Japan kan jag inte tala för vad som finns tillgängligt i Sverige just nu, men även här finns det serier som inte går att läsa för oss. Jag har ingen aning om funktionen med dubbla språkmöjligheter ens kommer att finnas i Sverige. Det blir upp till er att ta reda på de här sakerna; kanske är det en nitlott, och i så fall är det enda vi kan göra vänta och spekulera.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Verkar väldigt intressant, tyvärr verkar där vara väldigt begränsat utbud i Sverige bara ca 40 serier, den största av serierna som är tillgänlig här verkar vara Sun-Ken rock. Men från vad jag kan tyda på sidan så lägger de till nya serier rätt ofta. Just nu är där inga serier som gör det värt för mig att införskaffa tjänsten. Men det är helt klart nånting att hålla koll på, för att se hur den utvecklas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NmMz.jpg

 

Det här är utbudet som jag kan se just nu.

 

En "Crunchyroll för manga" är en bra sak, nästan ett måste, men utan någon riktigt stor serie – som Naruto och Bleach för Crunchyroll – så kommer nog dragningskraften att vara låg. Jag har inte heller nåt på listan som jag verkligen vill läsa, och jag tänker inte köpa medlemskap för att läsa det som finns bara för att det finns där. (Jag blev faktiskt medlem på Crunchyroll bara för att se på Skip Beat, varpå jag började se på Gintama just för att det fanns där – och blev fast.)

 

Men det är förstås viktiga skillnader mot Crunchyroll och animeindustrin vad gäller rättigheter och hur serier fungerar. Det är nog svårt att plocka givna succéer, för att de som redan kommit ut ett tag är ofta licenserade i västerlandet, och det går inte som med anime att förutspå vad som blir bra baserat på planeringsstadiet. Sen kan jag tänka mig att japanerna är väldigt skeptiska till manga-på-nätet som affärsmodell, kanske ännu mer skeptiska än animeproducenterna för Crunchyroll, så de lämnar kanske inte ut sina favoriter så lätt. Eller billigt för den delen, och det är nog huvudfrågan för JManga7.

 

Men jag kan åtminstone rekommendera att ni prövar Hoshi no Samidare, en intressant äventyrsmanga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag provade dess systersite "Jmanga" när den lanserades internationellt i början av året. Den hade en del intressanta titlar i utbudet som var helt okej. Men problemet var att själva läsprogrammet var i flash-format. Inte för at tdet var något fel i sig, men den var inte särskilt användarvänlig. Till exempel så var alla sidornas storlek anpassad så att hela sidan skulle rymmas på skärmen, vilket gjorde att texten blev för lite för att kunna läsas. Därför var man tvungen att sitta och zooma in på varenda pratbubbla för att kunna läsa vad som stod där. man kunde ställa in så att den zoomade in en aning automatiskt, men det var ändå inte tillräckligt, man måste ändå sitta och zooma till förbannelse för att kunna läsa texten.

Jag hade hellre sett att den zommade in så pass mycket att sidans bredd var anpassad efter skärmens bredd, så fick man scrolla nedåt för att läsa det som inte ryms på skärmen. Om de kunde göra läsardelen enklare skulle jag gärna fortsätta att prenumerera på deras tjänster. Men i nuläget känns det bara drygt och omständligt att använda deras sida. Säga vad man vill om scanlation, men jag tycker de borde ta en titt på hur de har designat sina "online readers". Där är det bara att scrolla nedåt och klicka för att komma till nästa sida.Om de bara får till läsprogrammen så ger jag dem gladeligen en till chans.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Problemet med Jmanga var för min del priset. För 9-10 dollar så får man 1000 poäng, som man i sin tur byter ut mot rättigheter att läsa manga ("köper" volymer). Men vad kostar då en volym? Typ 500-900 poäng, vissa ännu mer! 34 SEK för ett digitalt mangapocket som man aldrig kommer att kunna hålla i sina händer och läsa utanför den där sajten, det är ju knappt bättre än fysiska exemplar, och det är tio gånger för mycket för min del.

 

(Problemet med manga för mig, om vi bortser från exempelvis utbud, är inte så mycket att jag inte har råd eller inte vill betala, utan att jag inte vill äga allt jag läser. Men det betyder inte att jag går med på rövarpriser på digital manga.)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter som en mycket bättre satsning än förra årets kalkon JManga med sin dåligt designad sida, jobbigt poängsystem och sämst priser. Kan dock inte säga att utbudet är särskilt lockande på 7 för tillfället men förhoppningsvis så kommer de se en stegring över tid likt crunchyroll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...