Hoppa till innehåll
Anime.se

Svensk Crunchyroll - vad, hur och när?


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Många här har uttryckt intresse -- inte minst jag själv -- för en tjänst liknande Crunchyroll, där man kan se på anime helt lagligt på nätet, fast för oss Svenskar. Det skulle gynna inte bara gynna de som vill ha sin anime snabbt och lätt, utan också de som är intresserade av översättar-yrket och vill ha jobb. Frågan är bara: hur förvandlar man denna dröm och önskan till en realitet? Var ska man överhuvudtaget börja? Gör man som Crunchyroll och förhandlar med varje TV-bolag om varenda enskild titel? Kommer det bli svårt att få svenska rättigheter till serier som redan finns tillgängliga i Sverige via Crunchyroll? Vore det lättare att åstadkomma med manga än anime?

 

Jag har inga bra svar på dessa frågor. Men någon som är bättre på företagsekonomi och den Japanska animepolitiken kanske har det. Eller åtminstone idéer. Låt oss brejnstorma, spekulera och bolla idéer och se vad som händer!

  • Uppröstad 4
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En mycket intressant fråga.

 

Crunchyroll kan vara Crunchyroll för att de har Naruto och Bleach. Jag vet inte hur många tittare de två flaggskeppen har, men till och med de olagliga ripparna verkar pendla mellan 100 000 till 300 000 nedladdningar via Bittorrent. Sen tillkommer tusentals fler som tittar på olagliga streamingsajter, och de som laddar ner på andra sätt. Tänk om alla kunde hålla sig till det lagliga alternativet, tänk vad lönsamt det hade kunnat bli!

 

...Eh, nåja, tillbaka till ämnet.

 

Hur många tittare kan man vänta sig?

Det kanske är 500 000 som gluttar på Naruto på Crunchyroll, globalt. Eller så kanske det är 3 miljoner; svårt att säga. Mindre serier kanske får 10 000 till 15 000 tittare per avsnitt.

 

Hur många unika besökare har Crunchyroll nu? För två år sedan så hade de kring 5-6 miljoner unika besökare per månad. Vi kanske ska gissa på att de har 7 miljoner nu?

 

Hur många på Crunchyroll är svenskar? Alexas statistik visar inte Sverige i listan över länder, så det borde vara lägre än 0,6 %. Om vi räknar på 0,5 % av deras besökarantal så har vi 35 000 Crunchyroll-svenskar.

 

Anime News Network får enligt Quantcast kring 1,8 miljoner unika besökare per månad. Av dem är 20 000, eller 1,06 %, svenskar. Enligt Alexa så är 2 % av ANN:s besökare svenskar, men vi räknar väl med 20 000 nu. Det är ju i samma storleksordning som Crunchyroll-beräkningarna, så det låter ju inte helt orimligt.

 

Hur många skulle vara intresserade av en svensk animevideoströmningstjänst? Om vi säger att man kan ha ett flaggskepp som Naruto, kanske 10 000 tittare i Sverige?

 

Hur mycket pengar kan man få in på tittarna?

För ett år sedan sade TV Tokyo att Crunchyroll hade 70 000 betalande medlemmar, alltså kring en procent av alla besökare. Vi kan väl anta att det är så många fortfarande.

 

Crunchyroll har alltså 70 000 prenumeranter, och sex miljoner reklamtittare. Reklam drar dock in obetydliga summor pengar, kanske kring 50 kr per tusen visningar enligt Justin Sevakis på Anime News Network.

 

Om vi på en svensk Crunchyroll tänker oss en medlemskapsavgift på 50-75 kr/månad, och att en procent av de 10 000 besökarna är medlemmar, så får vi in 5000 kr per månad den vägen. Reklamintäkterna, om vi säger att alla 10 000 tittar på varje avsnitt av vårt flaggskepp Naruto kanske ligger på 2000 kr per månad. Totalt 7000 kr per månad, alltså.

 

Vad kostar det att strömma ett avsnitt?

Om vi tar textningen, så har jag nån gång hört "2000 kr för en långfilm", vilket skulle betyda kring 500 kr för ett animeavsnitt. Jag har också hört 2-8 kr per textremsa eller "block", alltså det som syns på bilden vid något visst tillfälle, vilket för ett avsnitt Naruto med 250-280 block skulle kosta mellan 500 till 2000 kr. Alltså 2000-8000 kr per månad bara för textningen. Men okej, vi räknar med den lägre summan.

 

Vad kostar en licens?

Now' date=' each anime costs a licensing fee (or "Minimum Guarantee") of $1-2,000 per episode for simulcast internet streaming rights. Which is still not much, but at least it's enough to ensure that the whole endeavor will contribute SOMETHING to the show's profitability.[/quote']

Det gäller en global eller amerikansk sajt. För ett litet land som Sverige så kanske man kommer undan med mindre, eftersom den väntade kundkretsen är så liten, men de kommer ju inte att ge upp sina rättigheter för en spottstyver. Så kanske 5000 spänn per avsnitt? Sen vill de ha hälften av alla intäkter när räkningarna är betalda. Tjugotusen spänn per månad.

 

Vad kostar bandbredden? Om vi tänker på Naruto på Crunchyroll igen, så tar deras 1080p-avsnitt 529 MB, deras 720p-avsnitt 315 MB och deras 480p-avsnitt 140 MB. Sen har de även 360p-avsnitt, de kanske tar 100 MB då. Funkar det för CR kan vi ta modellen för svenska Crunchyroll. Vi har bra uppkopplingar i Sverige, så de flesta ser nog högupplöst, men kanske inte 1080p. [(529 MB)(30 %) + (315 MB)(50 %) + (140 MB)(15 %) + (100 MB)(5 %)](10 000 tittare per avsnitt)(4 avsnitt per månad) = 13 688 000 MB/månad. Om vi tittar på Amazon Cloudfront för bandbreddspriser så ser vi att det skulle kosta 0,12 dollar/GB och månad upp till 10 TB, sedan 0,08 dollar/GB och månad nästa 40 TB. Typ 1400 dollar, alltså 9000 spänn. Fast webbsajten tillkommer ju, så vi säger 10 000 kr per månad jämnt.

 

Sååå, man skulle kanske, med mina pessimistiska beräkningar, gå back typ 25 000 kr per månad. För att ha EN serie som folk vill följa. Observera att jag inte tagit upp löner för eventuella anställda. (Eller serverlagringskostnader, för den delen.) Man måste ju exempelvis ha någon juridisk representant, och någon som kan prata med japanerna.

 

Nyckeln här är betalande medlemmar. Jag räknade med 1 % betalande medlemmar. Om man kan få 2000 medlemmar som betalar 50 kr i månaden så får man på dem in 100 000 kr, en desto trevligare summa att arbeta med.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstår inte. Hur kan det betalande antalet vara 1%? Kan man kolla på CrunchyRoll utan att vara medlem? Om ja, varför inte ha en tjänst där detta inte är möjligt, men där avgiften är något lägre, säg 20-40 kr?

Det stämmer, dock får de betalande medlemmarna ofta tillgång till en reklamfri ström med HD-upplösning, där gratistittarna får nöja sig med en lågupplöst variant som dessutom dras med reklam, samt att de får vänta en vecka längre på nya avsnitt.

 

Anledningen till att de har en gratisström är antagligen för att kunna tävla med amatörtextarna, som släpper sitt material gratis, och många tycker att gratis är att föredra framför att stödja tillverkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Crunchyroll har videoreklam som man bara slipper som prenumerant. Som icke-prenumerant får man också vänta en vecka med att se de senaste avsnitten. Slutligen får man inte högupplöst video. (Vet inte om det gäller 1080p eller 1080p och 720p.) Detta sporrar alltså endast 70-80 000 människor att betala de 7 dollar i månaden det kostar att vara prenumerant. Ett skäl vi kan gissa på är att de flesta är unga och inte har så stor kontroll över sin ekonomi, och ett annat är nog att betalningssättet är svårt för vissa. Kanske en viss minderårig person HAR tillräckligt pengar, men bara som kontanter i sin byrålåda istället för på betalkort eller Paypal.

 

En svensk tjänst har fördelen med att alla potentiella medlemmar är svenska, så då kan man exempelvis vänta sig att ungdomarna har mobiltelefoner och skulle kunna betala med SMS, så då kanske procentsatsen skulle kunna höjas en bit.

 

Men ett annat skäl till att de flesta inte betalar är nog att de inte känner att de vill eller behöver. Om de tvingades betala kanske de bara skulle gå tillbaka till Youtube. (Apropå Youtube så tycker jag det är vanligt att se en video ha nåt i stil med 1 000 000 visningar, men bara 10 000 omdömen (gilla/gilla inte), och bara 100 kommentarer.)

 

Jag är inte så säker på om det hjälper en svensk Crunchyroll med att sätta upp en "betalvägg". Dels för att man behöver "gratisreklamen", dels för att det kanske skapar lite motvilja. Även jag själv börjar tveka när jag ser en betalvägg. Om jag inte kan pröva på utan att betala så är det lite svårt att bygga upp och känna ett behov av det som inte är gratis. (Typ skillnaden i att ha ett forum där icke-betalande medlemmar inte får skriva eller läsa alls, och ett forum där icke-betalande medlemmar får läsa allt men bara skriva 3 inlägg om dagen. I det första fallet så vill man inte köpa grisen i säcken; i det andra fallet så hinner man arbeta upp ett behov/beroende.)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...