Hoppa till innehåll
Anime.se

Sakura-sou no Pet na Kanojo


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag tyckte inte att jag hade nog med kladdiga harem i min att se-lista den här säsongen, så jag började också kolla på Det Flyttar in en Efterbliven Flicka. Jamen vad annars ska serien heta? Det är vad som händer

Den här serien får mig mer än någon annan ifrågasätta trovärdigheten i att när en kille ser en tjej frivilligt naken så utbrister han "AAAH! VAD ÄR DET SOM PÅGÅR?! TA PÅ DIG KLÄDER FÖR BÖVELEN!" Har alla gymnasiekillar verkligen så strikta moraliska krav på sig själva? Eh, i Japan kanske.

 

Egentligen är det rätt sorgligt att fokusflickan i en nästan-ecchiserie faktiskt är efterbliven. Är det inte en underlig sak att fetishera? Säger jag, men ändå tycker jag själv att hon är soet. Serien blir djupare än vad den egentligen är om man försöker föreställa sig det här scenariet på riktigt. Det är... nästan intressant.

Ja, det är intressant! I alla serier med efterblivna tjejer så brukar det ändå läggas upp som att tjejen ändå på något sätt är lika "lovligt byte" som normala tjejer, som att den efterblivna tjejen bara är lite dummare än andra... men här hade ju hennes föräldrar till och med sagt att hon behövde en skötare! Det får det ju verkligen att kännas som att hon har något slags savant syndrom. Problemet blir att romansen mellan killen och den dumma tjejen känns omoralisk eftersom det kan föreligga ett beroendeförhållande som omöjliggör äkta jämlikhet i relationen.

 

Men, så här tre avsnitt in har den ändå överraskat lite på andra sätt. Till exempel har ju den där knäppa tjejen i årskursen ovanför redan

visat sig vara kär i sin barndomskompis

– vilket jag hade väntat mig skulle bli en senare grej, eftersom serien ändå är planerad för typ 26 avsnitt. Och så nu i slutet av avsnitt 3 så har killen, alltså huvudpersonen, ändå

fått lite intern motivation till något, vilket var just vad han saknade

. Det är lite snabbare än jag trodde... men om farten inte håller i sig så kommer det väl att bli en massa utfyllnad med strandavsnitt och julavsnitt och nyårsavsnitt och Alla hjärtans dag-avsnitt och "White day"-avsnitt och så vidare. Så jag är väl knappast optimistisk till Den husdjursliknande tjejen i huset Sakura.

Jag såg också ett avsnitt av En Annan Sida Av Kyoto a.k.a. Markant Savant På Kvarteret Körsbäret och tänkte nästan göra en fuldropp och aldrig erkänna på MAL att jag börjat på serien. Efter diskussionen ovan har jag dock bestämt mig för att göra ett försök med ett avsnitt till, wish me luck! Jag genomled ju t ex Haganai och Highschool DxD för inte så länge sedan just i syfte att härda mig inför idiotiska harem-ecchis, så jag borde sätta mina nyvunna kunskaper på prov.

 

Jag såg också ett avsnitt av En Annan Sida Av Kyoto a.k.a. Markant Savant På Kvarteret Körsbäret

Utspelar sig Sakura-sō i Kyoto? (°x°)

 

Märkte förresten att Mari Okada är chefsförfattare för Sakura-sō. Och med tanke på att Sakura-sō-lättromanserien ska avslutas inom två böcker så kanske det blir som med Toradora, att Okada (som skrev även den) får ta del av planerna så att de kan tajma in slutet på både animeserien och sista lättromanen.

 

(Och så märkte jag att serien har en kvinnlig regissör! Som inte är Sayo Yamamoto!)

 

Tyckte det passade så bra, för det började på samma bokstav som Köping.

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Så jag tittade på Sakura-sō no Pet na Kanojo avsnitt 7 och den här bilden (inte direkt någon spoiler) kom upp:

Spoiler
OTRk.jpg

Följt av denna:

Spoiler
MDk1.jpg

Men vänta nu. Är det inte nåt där som ser konstigt ut? Något med sängen? Vi tittar på första bilden igen.

Spoiler
OTRk.jpg

Vi kan göra några observationer och antaganden här. Sängen och de andra möblerna kan antas bestå av former som är parallella och rätvinkliga mot varandra och mot rummets väggar och golv. När man har en miljö som består av räta och parallella linjer så kan man titta på perspektivet: om man följer/förlänger alla parallella linjer mot oändligheten så går de mot någon punkt i horisonten. Det syns inte så bra här men jag ritade ut några streck:

Spoiler
MDI4.jpg

Det här exemplet från OniAi kanske är bättre.

Spoiler
NjE0.jpgZWJl.jpg

Den där bilden jag hade problem med igen då, med perspektivlinjer:

Spoiler
MDk1.jpgOTcz.jpg

Om vi exempelvis antar att stolsändan av skrivbordet, den sida man sitter mot, är någorlunda rätvinklig mot den bortre väggen, och att sidan av sängen är rätvinklig mot bortre väggen, så borde de röda och lila linjerna peka mot samma punkt, men det gör de inte. Sängens ovansida verkar inte alls vara parallell med golvet, utan luta upp mot kameran!

 

Som jag känner det borde perspektivet vara något i stil med:

Spoiler
OTg3.jpg

 

Vad var det för poäng med det här då? Njä, ingen speciell. Jag lade bara märke till det och tänkte analysera lite. Det påverkar inte direkt mina åsikter om serien. Det är inte första serien som gjort ett litet misstag, och det är inte sista. Men det är första gången jag tittar på det.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Kvarteret Körsbäret tog sig efter ett par episoder och är riktigt dräglig slötittning. Undrar om det inte kommer att visa sig i slutändan att det är miffot som är den (emotionellt) smartaste av alla i studentboendet ändå?

Tja, jämförelser har ju gjorts med Forrest Gump.

 

För övrigt är jag fortfarande fast i min åsikt att serien utspelar sig i Kyôto. Lite underligt att de flyttat Nakamise dit, men det är väl konstnärlig frihet antar jag.

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kom ihåg en sak jag funderat på när jag sett på Sakura-sō no Pet na Kanojo, ett litet diskussionsämne. Shiina är ju i princip förståndshandikappad eller/och autistisk. Men serien är ju en romantisk dramakomedi med snuskiga inslag.

 

Om vi tar ett annat exempel först. Sexualisering av barn tar emot, eller hur? Vukna ska inte ha sexuella (och kan inte ha romantiska) förhållanden med barn, av flera anledningar. Barn är outvecklade, det är en maktobalans mellan personerna, och barn kan inte ge ett informerat samtycke.

 

Förståndshandikappade då? På många sätt tänker vi på dem och behandlar dem som barn, så det tar också emot att se sexualisering av flickor som Shiina. Men förståndshandikappade är ju inte barn, och det är ju inte rätt att infantilisera dem och säga vad de får och inte får göra, när de ändå är vuxna i lagens mening. Kognitiva begränsningar innebär inte (nödvändigtvis) sociala eller emotionella begränsningar.

 

Så... ska det då kännas lite tvivelaktigt när serien verkar trycka ihop Shiina och den manliga huvudpersonen? Och är det fortfarande mer fel att sexualisera Shiina än vad det är att sexualisera någon annan animetjej? :ambivalentdrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men vi har ju inte sett Shiinas läkarutlåtande där det står om hon är omyndigförklarad eller ej. Hon verkar ju inte ha en "riktig" ledsagare, så hon borde väl vara ett förhållandevis lätt fall. Hon går ju även ut ensam vid minst ett tillfälle och handlar i en affär, så jag undrar hur stort handikapp hon har egentligen. Socialt - ofantligt, men kognitivt vete katten. Emotionellt är hon nog riktigt smart, men det går inte riktigt fram eftersom hon är så pass socialt handikappad.

 

Jag kommer ihåg att jag hade samma tankar som du har om Sakura-sou, Sceleris, när jag för första gången såg Air (en av de första animé jag såg). För Shiina är väl inte många längder ifrån Misuzu?

 

Mina tankar om Air drunknade rätt snabbt i det utsökta dramat, och jag känner att de liknande tankar jag kunde tänkas ha om Sakura-sou drunknar i att jag mest tycker synd om barndomskamraten, den eviga förloraren i animé rom-coms.

 

Men jag undviker frågan. Den är inte lätt faktiskt. Egentligen undrar jag hur mycket jag har att säga i frågan eftersom jag inte är förståndshandikappad själv (nåja, åtminstone inte kliniskt). Och jag skäms lite när jag tänker på möjligheten att någon som verkligen är förståndshandikappad kunde läsa det vi spekulerar i.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men vi har ju inte sett Shiinas läkarutlåtande där det står om hon är omyndigförklarad eller ej. Hon verkar ju inte ha en "riktig" ledsagare, så hon borde väl vara ett förhållandevis lätt fall.

En svag begåvning, kanske? Som Forrest. Sen ska man inte dra likhetstecken mellan förståndshandikapp och omyndighetsförklaring (och liknande rättsliga åtgärder). Ytterligare så är det nog svårt att säga om hon är förståndshandikappad baserat på om hon har ledsagare eller personlig assistent. Dels vet vi inte hur lagarna är i Japan eller det distrikt de bor i, dels vet vi inte hur hennes vårdnadshavare ställer sig till det.

 

Men nä, jag tror ju inte heller att hon har förståndshandikapp. Att hon inte kan klä sig och inte fattar att man måste betala för bullar på snabbköpet läggs upp mer som en "gullig" grej, att hon bara är disträ... men jag kan ändå inte annat än se henne som (i den världen) diagnosticerbart förståndshandikappad. Och det gör serien bättre i mina ögon. Inte för att jag vill se förståndshandikappade bli sexualiserade, utan för att det känns som en bra sak att, så att säga, utöka galleriet av alla möjliga animekaraktärer till fler av de sorter som finns i verkligheten. Typ som om de skulle ha med en karaktär som är döv eller har benprotes eller är bög, utan att göra något stort av det. (Ungefär som Shiinas förståndshandikapp! Det är en del av handlingen bara på så sätt att det måste vara det (dvs att det inte heller skjuts i bakgrunden så att det bara är några ord i en karaktärsbeskrivning), men fokus ligger mer på specifika begåvningar samt den emotionella biten av relationerna.)

 

Så liksom... känns det okej med fanservice av Shiina fastän hon (som jag ser henne) är förståndshandikappad? Svårt, ja, men jag lutar nog åt ett "lika okej som med fanservice av Misaki och Nanami". Och: är förhållandet mellan Shiina och Sorata ett som jag skulle kunna acceptera som okej? Ja, jag tror faktiskt det. (Men vettefasen om han skulle vara intellektuellt tillfredsställd i ett längre förhållande... Å andra sidan så kan man säga samma sak om många andra animeförhållanden!)

 

Jag kommer ihåg att jag hade samma tankar som du har om Sakura-sou, Sceleris, när jag för första gången såg Air (en av de första animé jag såg). För Shiina är väl inte många längder ifrån Misuzu?

Jag har bara sett Air-filmen, men jag minns henne inte som så illa. Däremot har jag sett Kanon... (Hon har skäl till sitt beteende, men jag satt ändå i hela serien och ifrågasatte etiken i att ha henne som kärleksintresse.)

 

Mina tankar om Air drunknade rätt snabbt i det utsökta dramat, och jag känner att de liknande tankar jag kunde tänkas ha om Sakura-sou drunknar i att jag mest tycker synd om barndomskamraten, den eviga förloraren i animé rom-coms.

Avsnitt 9

Spoiler
Barndomskamrat? Misaki? Hon är väl inte en förlorare på så sätt, det är ju uppenbart att hon och Jin kommer att få ihop det. Jin har bara mindervärdeskomplex för att hon är en naturbegåvning och han är bara "skicklig". Så han knullar runt för att få henne att bryta med honom. Men de kommer ju att försonas, på nåt sätt. (Förresten har deras relation förklarats och utvecklats mycket fortare än jag trodde i början! Trodde inte att vi skulle få svart på vitt att de båda gillar varandra romantiskt redan i typ avsnitt 4-5 eller när det var. Ett plus för serien.)

 

Och i serier där vi snackar om huvudpersonens barndomskamrater så har det faktiskt hänt att barndomskamraten vunnit! Jag kan förstås inte nämna titlar eftersom det innebär spoilers... :P

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller helt med om att sättet att presentera "egenheter" såsom sexuell läggning eller förståndshandikapp på ett sätt så att det inte blir något stort av det är positivt. Vi som vuxit upp under "rör inte min kompis"-eran borde ha lite av detta tänk i ryggraden.

 

Jag har bara sett Air-filmen, men jag minns henne inte som så illa. Däremot har jag sett Kanon... (Hon har skäl till sitt beteende, men jag satt ändå i hela serien och ifrågasatte etiken i att ha henne som kärleksintresse.)

 

Jag skäms lite att erkänna att jag går sönder av HNNG varje gång jag ser Ayu fantisera om Yuuichi i badet.

 

Och sorry för att jag var otydlig, jag menade inte Misaki utan Nanami.

Misaki och Jin har jag redan lyckats spoila mig själv på.

 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...Och med "otydlig" menar jag givetvis "felaktig." Nej jag vet, jag såg det när jag slog upp Nanamis namn att hon ju inte alls var någon barndomskompis. Jag hade fått för mig det bara.

 

Först nu googlade jag "en annan [del] av Köping" och fattar vad du menade.

Försökte bara smälta in med en långsökt vits.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag mest tycker synd om barndomskamraten, den eviga förloraren i animé rom-coms.

Till och med när hon inte är ute efter huvudkaraktären så förlorar hon :unhappy:

 

Jag tror inte att jag egentligen ser så stor skillnad mellan att sexualisera Shiina och att sexualisera vad som helst annat i animevärlden. Det handlar inte riktigt om att försöka tilltala folk som tänder på efterblivna, utan det handlar mer om att ta efterblivet och göra det moe. Precis som man tar tsunderebeteende och gör det moe, eller tar klumpighet och gör det moe. Det är väl inte så attraktivt egentligen att vara klumpig, men ta en söt tjej och sätt henne i rätt romantiserad situation så funkar det. Anime har föga med riktigt, mänskligt beteende att göra.

 

Jag tror det bidrar till ok-heten också att Shiina själv är med på noterna. Sorata försöker aldrig närma sig henne, utan det är bara hon som inte förstår vissa sociala konstruktioner, som varför man måste ha på sig kläder hela tiden. Allting framställs som väldigt ofarligt. Det hjälper att ha huvudkaraktärer som inte är intresserade av motsatta könet :happy:

 

I varje fall hände det mera dumheter i senaste avsnittet. Jag kan nog uppskatta att serien är kompetent hanterad på en reginivå, men jag tycker inte om grunderna som serien bygger på. Vem tusan är den här nya bruden? Varför är även hon en exhibitionist och vad bygger den här konflikten på? Uppenbarligen bygger den på att ingen bryr sig om vad som faktiskt gör Mashiro lycklig. Det är viktigare att hon inte "slösar bort" sin talang. Jag sätter fem spänn på att Rita kommer ändra sig på grund av ett klychigt tal så att hon sedan kan önska Mashiro det bästa i sin mangakarriär innan hon åker hem till England. Liksom hälften av konflikterna känns det här väldigt krystat. Serien borde vara mer lättsinnig.

 

Annars var det rätt coolt att träffa programmeringskillen som råkar se ut som en tjej. Han gillar tomater...

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 11

Det är bara två karaktärer som inte spyr ur sig skitsnack på trottoaren vart de än går, och det är Mashiro och Ryuunosuke. Jag älskade hur Ryuunosuke satte Rita på plats. Han är den bästa karaktären i det här spektaklet. Och han är rädd för tjejer! Så söt :blush:

 

Kan vi förvänta oss att elevrådsordförande blir nästa antagonist? Han verkar ha en gås oplockad med allas våran playboy. Jag gillade hon bruden som svansade efter honom. Om man konstant har en musikspelare och hörlurar på sig så har man ett respektabelt musikintresse.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Försökte bara smälta in med en långsökt vits.

Inget fel med det, referensen var ju slående; jag hade bara aldrig hört talas om dokumentären. :blush:

 

Jag tror inte att jag egentligen ser så stor skillnad mellan att sexualisera Shiina och att sexualisera vad som helst annat i animevärlden. Det handlar inte riktigt om att försöka tilltala folk som tänder på efterblivna, utan det handlar mer om att ta efterblivet och göra det moe. Precis som man tar tsunderebeteende och gör det moe, eller tar klumpighet och gör det moe. Det är väl inte så attraktivt egentligen att vara klumpig, men ta en söt tjej och sätt henne i rätt romantiserad situation så funkar det. Anime har föga med riktigt, mänskligt beteende att göra.

Mjo, alltså, det var inte riktigt moé-delen som jag tänkte på, och det är inte lika "allvarligt" heller. Fast lite problematiskt är det nog.

 

Jag tycker ju att moé i breda slängar handlar om att känna "aw, vad gulligt" -- och snälla barn som gör sitt bästa och är rara är ju gulliga. Lite fel blir det för mig med moé applicerat på äldre personer, dels eftersom moé är fundamentalt ganska infantiliserande, som att man förringar den andra personen och tänker på denna så som en vuxen tänker på ett barn, när idealet är att se varandra i ögonen på samma nivå. Dels är det fel eftersom det känns som att "moéfikation" lätt leder till idealisering. Alltså, all media vi konsumerar är ju överlag normerande, dvs att vi påverkas av de ideologier som finns i för- och bakgrund. Om dumhet hos tonårstjejer är moé, en positiv egenskap, så uppfattas det lätt som ett önskat beteende.

 

Och det tar emot för mig, för det är inte nåt som jag tycker att nån ska sträva mot. Inte nu så att någon specifik karaktär, något specifikt verk, eller ens någon specifik trend är tillräckligt för att förvränga en hel generation eller ett helt samhälle eller liknande, men att se på anime kan ge en sån liten ideologisk konflikt: en naggande känsla av att "det här är inte riktigt okej".

 

Sen börjar det bli mer problematiskt med själva sexualiseringen av moé. Moé kopplas till barnslighet, och kopplingen mellan barn och sexualitet är ideologiskt rödflaggad. Okej, om det är "glasögon-moé" eller "tsundere-moé" så är det ju en sak, men när det är neoteniska utseenden?

 

Vad jag tänkte på när jag drog upp ämnet var sexualiseringen av Shiina som en förståndshandikappad figur. Jag gör dock skillnad på moéfikationen av hennes förståndsmässiga begränsningar, sexualiseringen av hennes förståndsmässiga begränsningar, och sexualiseringen av Shiina. Det första är "hon är gullig för att hon inte förstår nåt och behöver hjälp". Det andra är när hennes barnsliga naivitet används i sexuella situationer, typ "åh vad sexigt, hon fattar inte hur hennes handlingar uppfattas". Med det tredje tänker jag på situationer som är inte direkt har med hennes begränsningar att göra: ja, att hon går runt näck efter badet är för att hon inte "är som andra", men den reaktion som hennes kropp ska väcka i (den manlige) tittaren bygger inte på anledningen till att hon är näck.

 

Ett bättre exempel är nog bikiniavsnittet. Säg att serien visar Nanami i bikini. I sedvanlig stil betonas hennes kropp som sexuellt objekt av kameravinklar och klippning (och det kan man förstås ha åsikter om, men det lämnar vi därhän). Frågan är: är det okej att låta kameran visa upp Mashiro på exakt samma sätt?

 

Anledningen till att jag ens ställer mig den frågan, tror jag, att hon uppfattas som förståndshandikappad, och förståndshandikapp kopplas till barnslighet i vårt samhälle -- så sexualiseringen triggar röda flaggor. Den där "det är inte okej"-känslan.

 

Men så har jag som sagt tänkt på saken -- samt på hur det känns med en protagonist i kärleksförhållande med en förståndshandikappad, eftersom det också är problematiskt i vårt samhälles ögon -- och kommit fram till att förståndshandikappade inte är barn och att man inte ska tänka på dem som barn. Precis hur man ska behandla och tänka på dem beror på individen och individens begränsningar. Och med Shiina så känns det okej att inte behandla henne så annorlunda från Nanami.

 

Känslan i bakhuvudet finns kvar, men i "förhuvudet" har jag ändrat mina medvetna åsikter.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gör dock skillnad på moéfikationen av hennes förståndsmässiga begränsningar, sexualiseringen av hennes förståndsmässiga begränsningar, och sexualiseringen av Shiina.

[...]

Det andra är när hennes barnsliga naivitet används i sexuella situationer, typ "åh vad sexigt, hon fattar inte hur hennes handlingar uppfattas".

Ah... Det vet jag inte om jag tycker mig se i serien. Menar du, till exempel, i första avsnittet när Mashiro sov naken i en hög kläder på golvet att det inte bara är den nakna flickan som är sexig, utan det är persolighetsnycken att impromptu sova naken på golvet för att man inte förstår bättre som är sexigt, typ som att man kan vara attraherad av en dominant eller undergiven (eller annan sorts) personlighet?

 

Hmm... Det är nog inget som gnager mig i alla fall. Jag kanske är för desensibiliserad, eller så bryr jag mig inte tillräckligt mycket om serien för att bry mig, eller så gillar jag bara inte att analysera verk på en så verklighetsförankrad nivå. Kanske kan något sådant ge vissa personer förvrängda förväntningar på motsatta könet, men inte mig inte :widegrin:

 

...

 

Avsnitt 12

 

Succén med Nyaboron-filmen kändes som en passande upplösning på de senaste avsnitten, speciellt efter att Sorata sabbat sin presentation. Publikens motvilja att delta i sista manövern var också passande. Och DAI TWIST, Mashiro lär sig vad kärlek är.

 

Det verkar som att varje gång en flicka leder i kampen om Soratas gunst så kommer den andra ikapp inte långt efteråt. Det kommer säkerligen resultera i en hel del tung drama emot slutet av serien, men det är fan svårt att gissa vem han kommer bli tillsammans med (om någon). Tänka sig, en animeromans utan OTP.

 

Ryuunosuke är fortfarande söt :blush:

 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah... Det vet jag inte om jag tycker mig se i serien. Menar du, till exempel, i första avsnittet när Mashiro sov naken i en hög kläder på golvet att det inte bara är den nakna flickan som är sexig, utan det är persolighetsnycken att impromptu sova naken på golvet för att man inte förstår bättre som är sexigt, typ som att man kan vara attraherad av en dominant eller undergiven (eller annan sorts) personlighet?

Ja, ungefär, fast mer när hon är vaken. Typ "åååh, du står här efter badet och fattar inte vilken effekt din nakenhet har på mig -- och det i sig är hett". Jag tänker mig att det är något med den barnsliga naiviteten och oskuldsfullheten som ska attrahera (lite lolicon över det?), eller så för att det är en utmaning som lockar, lite som tsundere. Eller kanske det är kontrasten som tänder -- gyappu moé?

 

Men det var mest ett försök att kategorisera. jag vet inte heller om jag tycker mig se det i serien. Men frågan är öppen: är det fanservice som anspelar på "dum-moé", eller är det helt enkelt fanservice av en tonåring som bara råkar vara förståndshandikappad?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...