Hoppa till innehåll
Anime.se

Fractale


katt
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag såg den när den gick, och det var ju ett par år sedan, så jag får citera mig själv.

Mångtaliga är de som har bitit efter mycket men endast tappat hela stycket -- som Fractale. Den såg ut att bli en intressant sammankomst av tre huvudsakliga krafter: konceptstadiet kom från "databasotaku"-kulturkritikern Hiroki Azuma, manuset från den duktige karaktärsförfattaren Mari Okada, och så skulle moéregissören Yutaka "Yamakan" Yamamoto sätta ihop hela paketet. Yamamoto satte också sin karriär på spel: om den inte skulle göra succé så skulle han lägga av med animé! (Var det ett hot eller ett löfte?)

Sett i helhet kan man bara dra slutsatsen att de arbetade åt olika håll. Azuma stod -- förutom säkert för element (klyschor) ur databasen -- för seriens socialkritiska frågor om mänsklig kontakt och kommunikation. Mari Okada försökte erbjuda drama och karaktärisering. Yamakan försökte pissa bort alltsammans med oväsentligheter och en oförmåga att få ihop allt till en enhet. Det blir aldrig smart, det blir aldrig känslosamt, det blir aldrig roligt att se på.

Hårda ord, men det var ju något av en besvikelse.

 

Inte för att det var utan ljusglimtar. Öppningsvinjetten är strålande, den hade överraskande våld (som dock stack ut onödigt)... och Nessa va' gullig. HanaKana~ :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...