Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2012: Prisutdelningen


Rekommenderade inlägg

Håller helt med dig angående Bästa Action. Angående Bästa Komik - fortsätt titta på Gintama. :P

 

Jag känner för övrigt igen mig i ditt resonemang kring Fate/ZeroBästa Drama/Romantik, en väldigt stor del av mig ville sätta Code Geass på förstaplatsen i denna kategori när den var aktuell, just på grund av att den var mer dramatisk än någon annan serie kunde drömma om (och den hade dessutom även ett ganska väl utformat romantiskt sidospår, som visserligen tyvärr aldrig fick sitta i framsätet). I slutändan röstade jag inte på den alls i just den kategorin men den förblir den mest dramatiska serie jag någonsin sett. Det är svårt, det här med att avlägga röster. 

 

Jag ska inte besvara ditt inlägg punkt för punkt, det jag kan tillägga är väl följande; du har inte sett Chihayafuru (med tanke på det du sade om "Bästa Kvinnliga")... gör det. Man måste inte gilla den, jag tycker bara att den verkligen förtjänar en chans. =)

 

Det du säger om Sakamichi no Apollon när det gäller "handlingen" kan jag på sätt och vis förstå. Det som gjorde att jag i slutändan satte den på medaljplats (inte högst upp men ändå) var just det att den berättade en så verklig och naturlig historia som kretsade kring kärlek och vänskap. Missförstå mig rätt, jag tänkte efter både en och två gånger innan jag lade omröstningspoäng på den just eftersom handlingen på sätt och vis inte är så speciell, jag förstår verkligen ditt resonemang. Ser man det som så att det är tack vare handlingen som karaktärerna interagerar med varandra och utvecklas på det sätt de gör å andra sidan... nåväl, än en gång kan jag bara konstatera att det ibland är svårt att veta hur man själv vill rösta.  :happydrop:

 

Edit: Du fick mig för övrigt att känna att jag borde se Tari Tari. Jag hade tänkt hinna med den innan omröstningen men gjorde i slutändan inte det. Det ska bli kul att se om den hade påverkat min valsedel. Det är långt ifrån omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom jag varit borta från anime.se i hundra år så hade jag ingen aning om de här priserna, men det ser ju bra ut! Har inte sett Öde/Noll, men har hört en massa gött om det, men framförallt att det innebär att Öde/SovÖver var ganska kass. Men tja, man (läs: jag) kan inte kolla på allt.

 

Min spontana reaktion är dock att det är en jäkla massa kategorier. Jag menar, vad tusan är "bästa handling" jämfört med "bästa animé"? Visst, jag förstår konceptet att en animé kan ha en bra handling och fortfarande bli usel pga att någon idiot till röstskådis förstör alltihopa, men hur funkar det verkligen i praktiken? Vad ska jag gå på? Bara intrigen? Och är regin en del av handlingen?

 

Jag menar, JAG kan bilda mig ett svar till det ovanstående, men jag är ganska säker på att det inte är samma svar som alla andra, vilket gör att det blir lite sviktande resultat.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom jag varit borta från anime.se i hundra år så hade jag ingen aning om de här priserna, men det ser ju bra ut! Har inte sett Öde/Noll, men har hört en massa gött om det, men framförallt att det innebär att Öde/SovÖver var ganska kass. Men tja, man (läs: jag) kan inte kolla på allt.

 

Min spontana reaktion är dock att det är en jäkla massa kategorier. Jag menar, vad tusan är "bästa handling" jämfört med "bästa animé"? Visst, jag förstår konceptet att en animé kan ha en bra handling och fortfarande bli usel pga att någon idiot till röstskådis förstör alltihopa, men hur funkar det verkligen i praktiken? Vad ska jag gå på? Bara intrigen? Och är regin en del av handlingen?

 

Jag menar, JAG kan bilda mig ett svar till det ovanstående, men jag är ganska säker på att det inte är samma svar som alla andra, vilket gör att det blir lite sviktande resultat.

 

 

änklingen nån som tycker lika dant som mig om dessa pris utdelningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo det är en hel del kategorier, det kan jag hålla med om. Man kan ju kanske definiera de olika kategorierna genom att skriva något mer än den jättekorta beskrivning jag har använt mig av tidigare men det kanske bara gör att det blir mer komplicerat att hoppa in och börja rösta.

 

I just det fallet som togs upp så är skillnaden för mig att Bästa Handling är en kategori där man bara bedömer handlingen i sig, hur välskriven och engagerande den är. Bästa Anime går till den titel som man tyckte var bäst, som var bäst i helhet vilket inkluderar de flesta kategorierna som beståndsdelar; (exempelvis) handling, karaktärer, röstskådespel, regi/produktion, ljudspår samt visuella inslag som teckningar, animationer och karaktärsdesign. Kategorierna är som ingredienser som alla kan bedömas var och en för sig medan Bästa Anime är en bedömning av hela måltiden.

 

Men, det är bra att vi diskuterar dessa saker. Detta kanske är något vi ska se över inför nästa upplaga? Är kategorierna för många till antalet? Finns det i sådana fall någon som borde försvinna? Är någon beskrivning otillräcklig eller bara oklar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enda jag hakade upp mig på var just "bästa handling". Det är lite som "bästa manus" för en Oscar. Visst, dialogen är viktig, men om regin är kass så FRAMSTÅR dialogen som ganska dålig, och helt plötsligt blir det svårt att separera manus från regi. Kanske går det om det är en jury bestående av folk med doktorsgrad i cinematologi, men…

 

Jag har inte gett det en ordentlig funderare över vilka kategorier som borde vara med; de självklara är med tycker jag. Det är mest att jag är emot att det överlappar. Och "bästa handling" / "bästa animé" kändes lite för nära.

 

Vad gäller "bästa OP" undrade jag också om det var "slå av bilden och hör på låten" eller "slå av ljudet och titta på animationen" som gällde. Troligtvis är det "både titta och lyssna", men tyvärr känner jag att då blir det tveeggat. Även om man inte menar att man ska slå av ljudet, så kan bara instruktionen att "man huvudsakligen ska bedöma den faktiska kvaliten på själva öppningsanimationen tillsammans med låten", inte bara rösta på den låt man tycker är bäst. Eller tvärtom, att man ska huvudsakligen rösta på vilken låt man gillade bäst. Och kanske en påminnelse om att "försök hålla dig objektiv och inte per automatik röst på OP till din favoritanimé". Eller nåt.

 

Vill ni att jag ska ta en ordentlig funderare över vilka kategorier som jag tycker borde vara med så kan jag göra det, men inte just nu; lite ont om tid.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En snabb genomgång och jag tyckte att "bästa visuella prestation" och "bästa produktion/regi" lämnade tvekan. Vad är vad? Jag anar vad som menas, men det kändes som om det överlappade väldigt mycket. Och jag blev osäker på vad "bästa nykomling" var.

 

Det kanske finns ordentliga instruktioner om vad som är vad; jag var ju inte med och röstade.

 

Sen sist undrar ju jag i mitt stilla sinne om de som röstade verkligen hade sett… allt. Eller om de bara röstade bland det de sett (vilket ju då ger otrolig fördel till mest generellt populära animé). Men det förstår jag om man inte kan hålla på och rucka på.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej det var mer en fråga som jag ställde till alla användare. Jag ser ju statistik på hur många 3:or, 2:or och 1:or som sätts ut i varje kategori och ser därför vilka kategorier som är "mindre populära" att rösta i. Sedan kan det bero på en eller flera anledningar. Jag och Sceleris diskuterade (dock ej särskilt utförligt) huruvida vi borde definiera kategorierna lite bättre. Diskussionen ägde rum samma dag som fas 2-tråden postades men till nästa år kan vi göra ändringar. Har man åsikter kring dessa saker (eller vad som helst som rör AAA) så är de naturligtvis välkomna.
 
Angående Bästa OP/ED; ja, det är just kombinationen av det vi hör och det vi ser som efterfrågas. (Och det är en av anledningarna till att vi har poängterat att musiken från OP/ED inte räknas in i Bästa Ljudspår)
 
Bästa Visuella Prestation = det verk som är snyggast visuellt, en kombination av teckningar och animation.
 
Det jag och Sceleris diskuterade var just Bästa Produktion & Regi och diskussionen sattes igång av frågan "vad är 'Produktion' för dig?" Just när det gäller "produktion" kan jag känna att vi faktiskt har ett visst överlapp, dels med "regi" (vilket är anledningen till att jag gjorde dem till en kategori från första början) men även med "visuella" eftersom det rör sig om tecknad/animerad film. "Vad menar man när man säger att ett verk har höga produktionsvärden?"
 
För att se de väldigt korta definitioner vi har för varje kategori (sedan många år tillbaka) kan du kika på detta inlägg. Det är där det dyker upp varje år (alltså under själva omröstningensfasen).
 
 

Sen sist undrar ju jag i mitt stilla sinne om de som röstade verkligen hade sett… allt. Eller om de bara röstade bland det de sett (vilket ju då ger otrolig fördel till mest generellt populära animé). Men det förstår jag om man inte kan hålla på och rucka på.

 

Ja det där är en fördel för vissa serier och en nackdel för andra. Enda sättet att komma runt det vore att släppa igenom betydligt färre nomineringar och att låta de (och enbart de) användare som har sett alla nominerade verk bilda en liten jury. Detta är naturligtvis inte något vi strävar efter. Vi ser AAA mer som en utvärdering av Anime.ses kollektiva åsikter om det gångna animeåret, vilket naturligtvis i allra högsta grad påverkas av vad folk faktiskt har sett.

 

Edit: Jag tänka mig att saker som känns tydliga för mig och Sceleris (som har suttit och pratat otaliga timmar om allt detta) kan upplevas som otydliga för någon som bara läser den korta text som står under varje kategori. Det kommer att förtydligas till nästa upplaga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående Bästa OP/ED; ja, det är just kombinationen av det vi hör och det vi ser som efterfrågas. (Och det är en av anledningarna till att vi har poängterat att musiken från OP/ED inte räknas in i Bästa Ljudspår)

 

 […]

 

Ja det där är en fördel för vissa serier och en nackdel för andra. Enda sättet att komma runt det vore att släppa igenom betydligt färre nomineringar och att låta de (och enbart de) användare som har sett alla nominerade verk bilda en liten jury. Detta är naturligtvis inte något vi strävar efter. Vi ser AAA mer som en utvärdering av Anime.ses kollektiva åsikter om det gångna animeåret, vilket naturligtvis i allra högsta grad påverkas av vad folk faktiskt har sett.

Förstår att det inte är det ni strävar efter, generellt sätt är det i dagsläget viktigare att få in många röster. Man får lita på folks goda omdöme att försöka titta på så mycket som möjligt.

 

Vad gäller OP så visst, det är lättfattligt att det inte är bakgrundsmusiken som efterfrågas (det är ju ofta helt olika musiker), men jag är rädd för att det blir röstning på bästa låt bara. Man måste nog poängtera att man ska ta själva öppningssekvensens animation på allvar också.

 

(Typ Steins;Gate hade en väldigt svängig låt (tycker jag), men framförallt var det den sjuka regin i själva öppningssekvensen som var kul. Typ som Over the Fantasy till Final Fantasy: Unlimited)

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja jag håller med om att ett förtydligande är i sin ordning i exempelvis Bästa OP/ED. Från början hade vi inte poängterat att musiken från dessa inte räknas med när man utvärderar ljudspåret men det lade vi till efter att vi märkte att vissa baserade ljudspårs-röster på musik från just OP eller ED. Som sagt, vi har nu noterat att det behövs en del förtydliganden överlag inför nästa år.

 

Det hela är en balansgång mellan "för lite definierande text" (det är otydligt vad som efterfrågas), "för mycket definierande text" (det upplevs vara för mycket regler för att man ska kunna hoppa in och bara ha kul med sina omröstningspoäng) och "för mycket text överlag" (orkar inte delta på grund av "wall of text", "tl;dr" osv).

 

Att bättre och lite mer utförligt beskriva varje kategori ska dock inte vara något problem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Share

×
×
  • Skapa nytt...