Hoppa till innehåll
Anime.se

Shin Sekai Yori


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Anime.se Anime Awards 2012:
Cqt1.png
 
 Anime.se Anime Awards 2013:
js8w.png 6frf.png
kK2z.png
 
 
Jag förstår varför Higurashi no Naku Koro ni har nämnts i anknytning till Från den nya världen (Shin Sekai Yori/From the New World). Higurashi handlar som bekant om en grupp ungdomar i en isolerad by i 1980-talets Japan, som dras in i ett mysterium med ond, bråd död. Är det mördare? Är det monster? Är det spöken eller utomjordingar eller blodtörstiga gudar?

Från den nya världen handlar på liknande sätt om en grupp ungdomar som dras in i ett mysterium. Här utspelar det sig dock tusen år i framtiden, i ett samhälle som förlorat den tekniska nivå som vi befinner oss på nu: den hade nästan kunnat utspela sig i Japan på 1500-talet. Likt byn Hinamizawa i Higurashi verkar byn i Från den nya världen vara isolerad – i en intressant framställd scen får vi se en sedelärande, varnande berättelse om en pojke som gick utanför byns "heliga barriär" och träffade ett monster. Under avsnittets gång får vi också kännedom om fler mystiska detaljer. Människor som försvinner, berättelsen om "svindlarkatten", rykten om gravar på skolgården, och så vidare. Sen får vi förstås inte glömma ett centralt element: telekinesi. När barn uppnått en viss ålder, sisådär 12 år, vaknar en förmåga (metaforer för pubertet i anime är inget nytt) att påverka sin omgivning med tanken. Denna förmåga måste tyglas, under buddhistiska ritualer och speciell skolgång.

Det var egentligen inte så mycket anmärkningsvärt med avsnittet i sig: det liksom bådar gott, men berättelsen har inte kommit igång ännu. Huvudpersonen Saki och hennes vänner kan bli något, men vi känner dem inte ännu, och de är inte direkt minnesvärda efter första avsnittet. Det som stack ut för mig var, förutom den där scenen med pojken och monstret, inledningen, som jag tyckte var riktigt snygg och fångade mitt intresse direkt. Kolla själv!

Det är bara två riktiga ljusglimtar, men de får mig att hoppas att jag kan få ut mer av denna serie än jag fick av Higurashi, som tappade väldigt mycket på grund av tafflig produktion och misslyckad regi.
 



Slutligen körde jag på första avsnittet av vad jag nästan redan vill utnämna "Fractale gjord rätt", det vill säga Från den Nya Världen. Jag saknar nästan ord för hur fantastisk introduktion det här var. Det här är ett första avsnitt i klass med Evangelion. Först en surrealistisk "action"-scen innan vi kastas in i vardagen i en jättestor värld. Avsnittet lyckas med att gå långsamt fram men ändå vara spännande och intressant hela tiden. Jättevacker musik. Mina förhoppningar för resten av serien kunde inte varit högre.

Redigerad av Meatrose
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slutligen körde jag på första avsnittet av vad jag nästan redan vill utnämna "Fractale gjord rätt", det vill säga Från den Nya Världen. Jag saknar nästan ord för hur fantastisk introduktion det här var. Det här är ett första avsnitt i klass med Evangelion. Först en surrealistisk "action"-scen innan vi kastas in i vardagen i en jättestor värld. Avsnittet lyckas med att gå långsamt fram men ändå vara spännande och intressant hela tiden. Jättevacker musik. Mina förhoppningar för resten av serien kunde inte varit högre.

Musiken i början och senare skolans "signallåt" är ju Antonín Dvořáks symfoni nr 9 - från nya världen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Musiken i början och senare skolans "signallåt" är ju Antonín Dvořáks symfoni nr 9 - från den nya världen. :)

Vilket så vitt jag förstår det är en jättevanlig "nu är det dags att gå hem"-låt som spelas i skolor och butiker och andra ställen där människor samlas.[/trivia]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

På tal om allt, det finns en serie som heter Från den Nya Världen.

 

Avsnitt 4

Efter en fruktansvärt trevlig introduktion så tycker jag att fjärde avnittet hastade sig fram genom handlingen allt för fort. Inom loppet av tio minuter verkar det som vi vet nästan allting vi behöver veta om världens historia, vilket innan bara hade visats i spridda scener. Jag tycker visserligen att expositionscenen var väldigt effektfull på sina ställen och att de tidigare flashbacksen var ett rätt smart sätt att bygga förväntan, men det var ändå väldigt plötsligt och väldigt enkelt. Nå, det är väl i alla fall nu som själva handlingen kommer börja, vilket är värt. Bara faktum att det är en 2cour-serie snarare än 1 gör mig väldigt förväntansfull för vad de kommer koka ihop till handling.

 

Det störde mig i tidigare avsnitt när barn faktiskt försvann från skolan och ingen verkade bry sig eller ens nämna det. Det går inte riktigt ihop. Det har ju t o m cirkulerat en massa spökhistorier om hur barn försvinner från skolan, så jag hade förväntat mig att huvudkaraktärerna skulle bli rätt skraja när det faktiskt händer. Det hade räckt med att en lärare bara sagt "Person A kommer inte vara med oss på ett tag, för han flyttar/är svårt sjuk/måste jobba på något stort projekt/måste ta hand om sin sjuka mormor" men istället så nämns det inte alls bortom berättarrösten.

 

Nog för att världen vi sett har varit väldigt fridfull och idyllisk, men det var något av en uppenbarelse när barnen blir helt förbluffade över tanken att en människa skulle döda en annan människa. Hela genetikförklaringen är väl sådär, men att människor skulle vara fysiskt okunniga att döda varandra är en rätt häftig idé. Jag hoppas att serien utnyttjar det konceptet mera framöver, utöver att flygande råttor kan se ut som en människa... Han munken visade dessutom att abstinens från att döda människor inte behöver göra någon mindre grym.

 

På tal om vilket, det här med att gallra bort problembarn redan i skolan för att upprätthålla en utopi är också en intressant idé. Fast... var det verkligen nödvändigt att gallra bort den klumpiga, blyga tjejen? D:

 

När det gäller karaktärer så tycker jag mig märka mer och mer hur mycket Saki slår på Satoru. Nog för att han är väldigt rättfram och jobbig, men förtjänar han så mycket misshandel? Det är smått intressant, för det är inte kliché tsundereslag, det är riktiga slag som om hon verkligen tycker att han är en jäkla åsna och borde knipa käft. Jag gillart.

 

Och så en mindre genomtänkt och fanboyistisk inbjudan till spekulation: VAD MENADE HON MED ATT MARIA KOMMER ORSAKA ORÄKNERLIGA DÖDSFALL? ;_______;

 

Nya animationen till sluttemat är häftigt :3

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var det någon mer än jag som tyckte att karaktärerna hade helt nya ansiktsuttryck i senaste episoden av Shin Sekai Yori? Om de såg barnsligt förvånade och oskyldiga ut i tidigare episoder så såg de betydligt tuffare ut senast, med nästan arroganta leenden. Kändes lite malplacerat, nästan. Och jag har också spekulerat i det Volbla nämner i sin spoiler:

Kanske kommer något eller några av barnen att lyckas låsa upp sina mentala blockader tillfogade dem under hypnos och utveckla något av de syndrom som biblioteksroboten pladdrade om i ett tidigare avsnitt?

 

Vilket är senaste Shin Sekai Yori? Femte? Har inte sett det ännu, för jag ser det på Crunchyroll, men jag har hört att det gjordes av lite mer "lösa" animatörer (som offrar kvalitet i stillbilder för att ge kvalitet i rörelse), så det kanske bara är lite "off model"?

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trodde Crunchy stoltserade med "simulcast", dvs (som jag tolkar det) att de sänder textat med minimal fördröjning efter japansk TV. Kanske skulle skaffa sig ett konto där, men det är nog risk att det får vänta tills jag flyttar tillbaka till den fiberoptiska delen av världen.

 

Om det var ett avsnitt som hade helt andra animatörer så kan jag förstå skillnaderna. Och ja, det var episod 5.

Jo, avsnitt 5 kom i tisdags, så jag har sett det, och jag förstår vad du menade. Ungarna ser ut att hånle mest hela tiden. Sen var avsnittet grötigt, och så hände det nästan inget. Ingen höjdare.

 

Shin Sekai Yori har hittat tillbaka lite till de första fyra episodernas stämning, tack och lov. Lite lustigt, och ganska uppfriskande, var

att 80% av ensemblen bejakade sina homoerotiska sidor efter genomgången pubertet.

Och mycket riktigt fick ett av kidsen ett syndrom som biblioteksroboten pratade om. Men visst nämnde den ett syndrom till?

 

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Avsnitt 18 sett. Den är inne i tredje och sista(?) akten nu. Fan vilken konstig serie.

 

Spoiler
Inte så att berättelsen i sig är obegriplig, jag fattar bara inte vad utgångspunkten är. Liksom, vad kärnan är. Jag vet vem huvudpersonen är (Saki förstås), men inte vad poängen med berättelsen är. Jag vill gärna kunna se någon central konflikt, något att rätta kompassen efter. Jag liksom väntade mig att det skulle vara "Saki mot den ondskefulla byn som dödar oskyldiga och hjärntvättar utstickare", men så blev det inte: Saki blev ju en del i systemet istället, och verkar acceptera att man dödar de som visar tecken på att kunna tappa kontroll över sina krafter.

 

Ända sedan avsnittet som slutade med "om bara Maria aldrig hade fötts hade så många inte behövt dö" så har jag tänkt att Maria kommer att bli något slags skurkfigur. Och det blev ju liksom upplägg för det när hon och Mamoru lämnade byn – kanske hon skulle komma tillbaka och ödelägga allt? Som hämnd för att Mamoru dött eller nåt? Men nu säger de att skeletten som de hittade verkligen var Maria och Mamorus: DNA-test, tandtest och allt.

 

Istället fokuserar den på råttorna mot människorna. Jag tycker inte att temat om "råttorna tänker ta över människans roll" ens introducerades förrän några få avsnitt sedan, och dessutom känns det lite "irrelevant". Råttorna är ju bara någon sentida mutation som kommit långt efter den forna civilisationens fall. I gott och väl första halvan av serien så tycker jag att de mest har känts som en del av världsuppbyggnaden, inte som något som berättelsen ville fokusera på.

 

Jag ser inget genomgående tema i berättelsens svängar, inget som de direkt har gemensamt. Eller, ja, det skulle väl kanske kunna vara något om civilisation mot bysamhället, exemplifierat genom råttorna (som till och börjat gjuta betong som inte ens människorna gör, eller hur de nu sa) kontra bysamhället, och tankar om att behöva offra liv och teknologi för allas överlevnad när människor har krafter... men det är ju bara om jag verkligen söker efter en förklaring, för det får å sin sida mycket som faktiskt hänt att kännas irrelevant eller åtminstone ofokuserat.

 

Vad serien har genomgående, är obehag. Nästan varenda scen känns lite otäck, som om den direkt förebådar någon större kommande olycka. Det är förvisso ganska ballt, men får det att kännas som att bågen spänns och spänns och spänns och spänns och spänns och spänns och att pilen borde ha avlossats för länge sedan, innan bågen går sönder. Till och med senaste avsnittets action känns inte som den sanna avlossningen. Jag väntar på något slags "point of no return", när Saki måste agera för att avgöra den centrala konflikten. Konflikten som jag alltså inte kan identifiera.

 

Så vad handlar Från den nya världen om? Varför har allt hänt, rent tematiskt? Varför heter serien som den gör?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag får lite samma "urkopplade" känsla när jag ser den som när jag såg Last Exile. Som om man kollar på animen genom ett 20 cm lager med vatten eller stelnad luft. Inte en helt oäven känsla. Jag minns att jag misstyckte om ett par avsnitt där i början, men nu överlag så har jag få saker att klaga på. Inte världens bästa serie någonsin, men jag vill absolut se hur det slutar. Tätt bakom Psycho-Pass som säsongsfavorit.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Såg avsnitt 19-24 i ett svep, och jävlar vad det är high-tension! Vet inte om jag skulle kalla det för spännande på samma sätt som en bra skräckis eller actionfilm, utan kanske mer obehagligt. Och tragiskt. Kan inte se det sluta speciellt lyckligt.

 

Avsnitt 24

Spoiler
Att Mamoru och Marias barn (som jag först trodde var Maria -- fastän hennes kvarlevor hade hittats) uppfostrats till ett monster av råttorna var lite tragiskt, en tragisk följd av ett tragiskt öde för sina föräldrar, och råttornas plan att göra detsamma med människors spädbarn var ganska lyckat avskyvärt. Men bra att Saki fick någon central uppgift: hon, Marias vän, är den som måste döda Marias barn. Återstår förstås att se om det går att hitta något alternativ, men det var åtminstone uppdraget. Och det har varit en bergochdalbana sedan "demonen" introducerats.

 

Tycker fortfarande att det varit konstig fokus på serien sedan start.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det känns lite som att den här berättelsen svept som en spotlight över en främmande värld. Ibland har den kastat ljus på något spännande men hastat vidare snart efteråt.

 

Trots det lite märkliga skiftandet i fokus så lyckas Från Den Nya Världen faktiskt beröra mig på ett vis som väldigt lite animé eller film i allmänhet sällan lyckas med: jag har känt genuint obehag och fått rejäla kalla kårar. Enbart för den effektens skull kan jag definitivt rekommendera en titt.

 

Hela serien

Jag gillar idén med ett framtida samhälle som är så pass uppbyggt kring att undvika våld och konflikter att man inte ens tvekar inför att avrätta de barn som visar minsta tecken på att bli problematiska senare.
När seriens brännpunkt flyttades till monsterråttorna så tyckte jag vinkeln med människorna i något slags gudaroll medan råttornas utveckling speglade människans i forntiden. De, åtminstine Squeeras stam, börjar använda mer avancerade material för byggnation, gör uppror mot sin envåldshärskare och tar ett steg mot ett demokratiserat beslutsfattande.
Hela den biten blev betydligt mindre intressant för mig när det visade sig att de bara hämtat information från en av de gamla biblioteksterminalerna. Det var just att de skulle tagit stegen på egen hand och sedan börja utgöra ett reellt hot mot människorna som jag gillade.
Twisten i sista avsnittet gjorde att hela den vinkeln föll ytterligare förstås.
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då tog Shinsekai yori slut. Såg det sista avsnittet idag. Vet inte riktigt vad jag skall säga, mer än att jag tyckte oerört mycket om den. Det var länge sedan jag såg en sådan välgenomtänkt historia. Seriens största behållnng tyckte jag var de filosofiska frågeställningarna, och att samma historia kan få så olika beröringspunkter om man ser det hela från människornas synvinkel, och deras kamp för överlevnad, eller monsterråttornas. Tyckte verkligen synd om Yakomaru. Hans karaktärsutveckling var intressant och min syn på honom förändrades gång på gång under seriens gång. Överlag så var det bra karaktärer, och väldigt bra röstskådisar. Och fin animering.

Om du inte har sett den här så går du miste om något. Det är en minst lika mörk historia som "Ergo Proxy" fast berättad på ett helt annat sätt. Hoppas boken av Yusuke Kishi får en engelsk översättning, skulle väldigt gärna vilja läsa den.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shinsekai Yori är nog det sorgligaste och mest deprimerande jag sett sen Terra e.

Men det är den bra sortens sorg och depression.

Fast berättandet är lite hackigt i början. det känns lite som om första två tredjedelarna av serien hade funkat lika bra som flashbacks under sista delen.

Slutet var ovanligt bra för den här typen av serie. Tycker det knöt ihop de flesta trådar och det enda jag undrade över när sista avsnittet var slut var vad som egentligen hände med Maria och Mamoru. jag hade gärna vetat lite mer om deras öde.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Som andra här älskade jag From the New World, men nu sitter jag med det där problemet jag alltid får när jag har sett klart någonting riktigt bra: Vad ska man se härnäst? Jag menar retoriskt alltså, jag har tusentals saker jag vet att jag vill titta på så jag behöver inga tips. Men jag vill inte följa upp en sådan fullpoängare till anime med någonting halvdant. Det kommer nog sluta med att jag ser någonting totaltramsigt bara för att inte behöva få några eventuella förväntningar krossade. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...