Hoppa till innehåll
Anime.se

vill veta hur ni tänker.


Woooooo
 Share

Rekommenderade inlägg

vi kan hjälpa dem som behöver köpa anime relaterade produkter från asian, men vet inte om det finns någon av er som är intresserad. och jag är inte säker om det är ok att skicka reklam här, så skicka jag ingenting just nu. om det finns någon som är intresserar, kan ni var vänlig skriva under.
(min svenska kanske var inte så bra, hoppas ni förstår vad jag menar :/)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skicka inte reklam ännu (inga länkar eller namn på företag, tack), men beskriv gärna utförligare vad du menar. Driver du ett bolag som importerar från Asien? Vilka länder? Vilka sorts varor? Vad är det du söker här på Anime.se? Söker du kunder eller söker du information?

 

Engelska är tillåtet om du behöver det för att förklara dina avsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

i just wanted to know how does people feel if there is one more shop opening in sweden with all the anime stuffs, i mean if there is anyuse to do that, i dont know if people can buy stuffs from japan or somewhere on their own, but if they can its no use for me to open this :/

 

 

och jag tror inte att jag ska skappa en företag om jag måste inte, jag ska bara ha det på netet. men om det behöves så kanske ska jag göra det, well, im not quite sure how it works in sweden so

 

 

 

 

oh-_- seems like i mes up företag and bolag but i hope u understand

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har några tankar om det här.

 

Om det handlar om piratkopierade varor, alltså sådant som tillverkats utan tillåtelse av upphovsrättsägarna, så är försäljning olaglig. Till exempel: den som till försäljning tillverkar en tröja med Dragonball-tryck måste ha tillåtelse från de som har upphovsrätten till Dragonball i tillverkningslandet.

 

Om du har tänkt regelbundet importera saker från Asien för att sälja till svenskar, så räknas det som näringsverksamhet, och då måste du göra det som ett företag. Det finns information om hur man startar företag på Skatteverkets hemsida.

 

Om det bara handlar om något du har tänkt göra en enstaka gång, och du inte kommer att tjäna något på det, så kan det vara okej. Typ "jag ska åka till Japan, är det nån som vill att jag köper nåt och tar med därifrån?"

 

 

 

Och då är det frågan om det finns ett behov, men det är svårt att svara på utan att veta mer om vilka sorts varor och tjänster du tänkt erbjuda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen kan varumärkesskydda en _dräkt_ så ska du sälja dräkter så kan du göra det utan problem. Om programmets titel är på kläderna, eller i reklamen för den, så måste du dock ha rättigheter (du kan alltså sälja en rosa/vit klänning med dithörande spö, utan att behöva några rättigheter, men skriver du att det är "Puella Magi Madoka Magica", då måste du betala).

 

Dockor ("modeller") är till sin natur alltid licensierade saker, och piratkopior är dessutom ofta hemskt fula, så där är det riktiga saker som gäller.

 

Vilken efterfrågan det finns på sådana saker vet jag faktiskt inte. Jag har ju lyxen att kunna köpa det jag vill ha i Japan när jag åker dit.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du menar att du bara tänkt köpa dockor/figurer från partihandlare som har laglig rätt att sälja dem till dig? Då är det inga problem.

 

Under förutsättningen att du gör det som näringsverksamhet, alltså som ett företag, inte privatperson. En verksamhet räknas som en näringsverksamhet om du gör det självständigt, med vinstsyfte, och med varaktighet, alltså under en längre period.

 

Det finns redan en del svenska återförsäljare av figurer med hyfsade sortiment, men jag kan inte komma på någon som säljer cosplaykläder. Hm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du menar att du bara tänkt köpa dockor/figurer från partihandlare som har laglig rätt att sälja dem till dig? Då är det inga problem.

 

Under förutsättningen att du gör det som näringsverksamhet, alltså som ett företag, inte privatperson. En verksamhet räknas som en näringsverksamhet om du gör det självständigt, med vinstsyfte, och med varaktighet, alltså under en längre period.

 

Det finns redan en del svenska återförsäljare av figurer med hyfsade sortiment, men jag kan inte komma på någon som säljer cosplaykläder. Hm.

ok, tack )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...