Hoppa till innehåll
Anime.se

Ginga Kikoutai Majestic Prince


Unn
 Share

Rekommenderade inlägg

44594l.jpg

Ginga Kikoutai Majestic Prince

 

Vill du se på en Mecha anime med bra animationskvalitet på 24 avsnitt som fortfarande är i sändning? (avsnitt 12 när jag skriver detta) Då kanske denna anime kan intressera dig.

 

Från MAL, "under den senare hälften av det tjugoförsta århundradet har människan börjat lämna jorden och bosätta sig i rymden. För att anpassa sig till miljön i rymden och att handskas med de fientliga utomjordingarna vid Jupiter, har man låtit artificiellt föda upp genetiskt modifierade barn kallade 'prinsar' och träna dem att bli piloter av beväpnade robotar, AHSMB (Advanced High Standard Multipurpose Battle Device, avancerad högstandardsuniversalstridsenhet). Detta är berättelsen om en av 'prinsarna', tonårige Hitachi O Izuru, som studerar i akademistaden Grandzehle".

 

Beskrivningen påstår att serien handlar om Hitachi O Izuru men från vad jag har sett så får i stort sätt alla karaktärer i teamet lika mycket skärmtid.

Redigerad av Sceleris
Beskrivningsöversättning.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag följer den för att jag tyckte att något robot vore kul att följa, och mitt intryck är att den är lite svajig. Ibland tycker jag den är helt värdo, men så ibland så är den lite kul. Jag tror mitt problem är att det känns som om jag redan sett den förut, liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att den är fy skam, ändå. Jag faller så lätt för lustiga miner (Demonknegarn har också en del höjdare på den fronten!), och den är lite finurlig i hur seriös-men-inte-helt den är. Berättelsen är ju förstås gammal och sämre än vad den tror sig vara ([spoiler=avsnitt ~10]utomjordingar skapade för miljontals år sedan bl.a. människan i princip som "mat"

, eh), men jag gillar den etiska problematiken i utnyttjandet av genmodifierade barn. Desto viktigare gör utnyttjandet att barnen får problem om tillhörighet och familjeband och sånt, som kan bli en intressant karaktärsfråga. Hoppas de gör mer av den saken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag kan inte säga att jag är så förtjust i stridsscenerna i serien, även bortsett från att de är 3DCG. Det är för snurrigt och ryckigt, svårt att se riktigt vad som händer. Det finns väl kanske en poäng med det, typ "krig är kaos" eller nåt, men ändå. Det var lättare att se nu i avsnitt 18,

när de slogs på jordens yta

.

 

18 avsnitt förresten... Jag önskar att det hade hänt mer i serien. Eller, jag hade velat se dem göra mer med seriens grundläggande etiska problem. Det känns som att det blivit lite för mycket uppdrag-på-uppdrag som egentligen inte ändrat så mycket. Det skulle behövas en ordentlig vändning snart! Jag menar inte att wulgaru och människorna måste alliera sig mot en tredje, ännu större fiende eller nåt sånt dumt; det skulle kunna vara mer mikro än makro, typ ändringar i karaktärsdynamiken. Det såg ju nästan ut som att Ange kom med för att göra något sånt, men även om h@n fortfarande är en tvivelaktig person så är det sig likt.

 

Av någon anledning känns det inte riktigt som den sortens produktion, men i värsta fall antar jag att hela serien skulle kunna få ett icke-slut. Originalmangan går ju fortfarande. Tror inte ens den hunnit så himla långt heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 19

Så nu har 2 av dem 3 största dödsflaggorna dött. Blir intressant att se hur dem hanterar nästa avsnitt när nyheterna om Patrick och Randys död kommer.
Patrick fick aldrig sagt sina känslor till Tamaki och Randy kunde inte hålla sitt löfte till Izuru.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 19

Spoiler
Så fort den ena av dem visade sin förlovningsring så förstod jag att det var ett sånt avsnitt. Men det kändes så jäkla "DÖDSFLAGGOR DÖDSFLAGGOR DÖDSFLAGGOR" att jag inte var säker på om "efter kriget så ska vi gifta oss"-snubben skulle dö eller om man bara skulle tro att han skulle dö. Sen när lillkillen och ledaren också började trigga sina dödsflaggor så fick jag fundera. Det var så jäkla in-your-face att det kändes halvt som ett skämt. Om de alla dog så skulle det kännas mer fånigt än tragiskt, när det görs enligt klyschan. Men om de inte dör så känns det också fånigt, typ som att det aldrig blir på allvar.

 

Det var väl åtminstone något av en räddning att den enda som överlevde(?) var killen med största dödsflaggan. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

:) Ja, det är äkta vara. Den där webbsajten tillhör för övrigt tidningen som mangan går i, Hero's. Det går att läsa första kapitletseriens sida. Det rekommenderar jag, det är lite intressant även om man bara tittar på bilderna. Handlingen som beskrivs på sidan är typ att "i behov av resurser blev rymden den nya fronten för människan. Efter årtionden av utvecklingar inom industri, teknologi, vetenskap och medicin har människans åtkomst till rymden underlättats radikalt. För att anpassa människans kropp till rymden har forskning i genmanipulation fortsatt, med följden att det gett oss vår huvudperson Izuru och de andra [genmanipulerade barnen]. När de nått en viss ålder får de komma till skolstaden Grandzehle. Deras uppdrag: att skydda mänskligheten. Izuru och de fyra andras strid börjar här!"

 

Alltså, det står ju inget om utomjordingar. I första kapitlet faller en flicka från himlen i något äggliknande. (Och hon verkar inte vara Teoria, eller nån annan som vi kan se i TV-serien för den delen.) De figurer som får representera serien är Izuru, Ataru, Kei och Tamaki; Asagi visas inte (men han är med, nånstans), så jag misstänker att den femte i slutet av beskrivningen är tjejen från himlen, Shumeria.

 

Fast vänta nu... I början av mangan så står det att Izuru är tretton år.

 

Det verkar som att antingen så har de använt mangan som ett löst ramverk för animeseriens berättelse, och det kanske inte ens finns några utomjordingar där... eller så har de helt enkelt hoppat över de tre första åren av originalets berättelse! Men även de senaste kapitlena verkar vara ungefär på samma plats (jorden, skolan, Shumeria men inte Asagi), så det lutar nog åt det första alternativet. Intressant...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...