Hoppa till innehåll
Anime.se

Silent Hill 4: The Room (Mer saker)


c4z
 Share

Rekommenderade inlägg

Jahapp, då har man fått tag i och spelat Silent Hill 4: The Room (fråga inte hur). Klarat ut det har jag inte men jag skulle tro att jag är lite längre än halvvägs.

 

Spelet har förändrats lite grann från föregångarna och jag ska här ta upp några av förändringarna. Jag kommer att smygspoila lite. Men ta det lugnt. Det är inget som kommer påverka ditt spelande och du kommer inte tänka "Ååh fan vilken dumjävel c4z är som sa det där åt mig".

 

*************************************************************

 

Ok, först av allt. Silent Hill 4 utspelar sig till stor del i en lägenhet. Din lägenhet. På något mystiskt sätt har du blvit inlåst och kan inte ta dig ut. Tv, telefon och till viss del radion har slutat fungera så du kan inte kontakta världen utanför. När man spelar så går en hel del tid gå åt till att spionera på dina grannar genom fönstrena och kikhålet i ytterdörren. Det går också att titta vad din granne väggen intill har för sig på ett visst sätt.

 

Du drömmer... Du drömmer en hel del. Om och om igen vaknar du i din säng från den ena mardrömmen till den andra. I ditt badrum har ett stort hål vuxit fram i väggen. Varje gång du kryper in i det mörka hålet så vaknar du i din säng efter en mardröm.

 

Inventoryn är... Borta. Japp. Nu är det livmätare och byte av vapen och items i real-time som gäller. Du kan inte heller hålla hur mkt saker som hellst utan tio saker max (tror jag det var). Såå, då kan det ju vara bra att ha ett ställe att förvara dina saker på. Och se det finns det. I din lägenhet har du en kista som du kan fylla med allt du hittar.

 

En annan sak som är borta är radion... Och lampan. Och jag kan säga så mycket som att lampan inte hade varit så användbar i Silent Hill 4 då spelet är väldigt ljust. Det finns alltid ett dovt ljus över de platser du besöker. Detta tycker jag personligen är lite tråkigt men, men. Man får inte alltid som man vill.

 

En annan sak som de (tack och lov) har ändrat från Silent Hill 3 är att det inte är sånna extrema mängder med varelser/monster överallt. I trean så kunde du nästan vara säker på att du skulle möta ett monster i varje rum du gick in i. Man var man ju värsta soldaten med automatvapen och allt möjligt annat. Nej i fyran har man helt ändrat det där. Nu är det få monster som dyker upp lite då och då. Och det är enligt mig mer skrämmande. Mer psykologisk skräck. I trean var man mer nervös över att ammon eller livet skulle ta slut. I fyran, med få monster, är det mer monstrena som skrämmer en.

 

Ni kan också glömma maskingevär och sådanna saker. Nu är det närstrid med järnrör (omg!), baseball trä, brevkniv (!?) handväska (!?!?) som gäller. Visst, det finns distansvapen, men det är myyycket få och ammon till dem är det extremt sparsamt med.

 

Här är liiiiiiite spoil. Läs om du vill.

 

En annan sak jag upptäckte var att personer du träffar i världen verkligen verkar förstå att det är nåt jävulskap på gång. I dom andra Silent Hill spelen så betedde sig personerna du träffade sig som om det var någonting vanligt att allt omkring dem var...Ovanligt . Man fick höra saker som "There is something wrong with this place" typ, men inga panikvrål. I fyran får man träffa människor som säger te x "You're in this strange world too? If I were you I would try to find an exit!"

Kort sagt, människorna verkar vara mycket mer medvetna om att det är en spök-värld, eller nåt sånt, de har kommit till.

 

Aja. Det var nog allt. Skriver mer om jag kommer på något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara för att tillfredställa dig Simon:

 

Simon Johansson säger:

Men, du. Jag blir lite ledsen. Ingen svarar på mitt otroligt genomtänkta och bra skrivna inlägg på Anime.se forumet angående Silent Hill 4. Har du läst det? Gå skriv någpt spännande som var. Typ, "Intressant läsning" eller något.

ヘリヅレル-産 säger:

Varför?

ヘリヅレル-産 säger:

Jag hatar sådana spel.

Simon Johansson säger:

MEN! Skit i det. Skriv något ändå.

ヘリヅレル-産 säger:

Okej.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Nu är inte jag rätt man att kommentera kanske, eftersom jag inte har spelat spelet än. Vad jag har hört så är både mörkret och radion borta från fyran och de var ju två av spelets kännetecken tycker jag. Redan i trean blev jag besviken då radion visserligen fortfarande var där, men aldrig hördes bland allt oväsen. Och ett Silent Hill utan kolsvart mörker kommer att kännas fel.

 

Som sagt, det kan hända att jag störtälskar spelet när jag väl köper det, men det hade känts tryggare om det fortsatt i samma stil som tidigare. Jag har aldrig önskat att Silent Hill-serien ska ändra stil då den var perfekt som den var...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...