Hoppa till innehåll
Anime.se

Hayao Miyazaki slutar som filmregissör


Hampe
 Share

Rekommenderade inlägg

Hayao Miyazaki har idag meddelat att han slutar som filmregissör. The Wind Rises blir således den sista storfilmen som han regisserar. Miyazaki har utan tvekan haft stort inflytande på både barn och vuxna genom åren och kommer utan tvekan fortsätta ha det. Observera att nyheten innebär att han fortfarande kan göra mindre projekt, men det kommer alltså inte bli några fler stora filmer.

 

Källa: Mainichi (JP) / NHK (JP)

 

Lite rolig kuriosa:

 

How much Hayao Miyazaki, the founder of Ghibli Studios means to Japan -retirement announced by 速報 (alert). Usually reserved for earthquakes.

- @feffrey 

 

 

Så, vem tar över Ghiblis storfilmer framöver? Hur ser ni på studions framtid? 

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1997: "Mononoke Hime blir den sista fullängdsfilmen jag gör så här."
2001: "Spirited Away blir den sista fullängdsfilmen jag gör."
2013: "Kaze Tachinu blir inte mitt sista verk."
2013: "Kaze Tachinu blir den sista fullängdsfilmen jag gör."

 

Jag menar inte att han inte menar allvar (och dessa fyra gånger säger inte alla nödvändigtvis emot varandra), men jag hade inte blivit överraskad om han gjorde nån mer.

 

Ghibli har inte mycket till regissörsstall kvar. Isao Takahata har väl inte sagt att han ska sluta, men i hans takt (filmer 1988, 1991, 1994, 1999, 2014) så kanske det inte blir någon mer film ändå. Gorō Miyazaki kanske, men är det någon som verkligen önskar det? Kanske Hiromasa Yonebayashi fick mersmak av Arrietty, om han inte gör som Morita som gjorde Kattens gentjänst 2002 och som bara jobbat som animatör sedan dess (bortsett från Bokurano).

 

Men de har säkert bra folk bland sina animatörer. Hoppas de ger olika personer chansen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...