Hoppa till innehåll
Anime.se

Inari
 Share

Rekommenderade inlägg

Riktigt schysst reklam. den får mig dock att fundera på en grej

 

Varför är Subarus målgrupp anime fans? Tror inte det finns så mycket pengar att dra ifrån oss när det gäller bilhandel.

jag tror det finns många vuxna som gillar manga och anime med. XD och de kanske typ förbereder inför när de yngre kommer upp i bilåldern. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De ingick nog samarbete för att utbyta målgrupper. Att bilfolk ska få höra och kanske se något om serien, och att anime/manga folk ska få nys om bilen. Allt för att mer människor ska få veta om varan och kanske köpa.

 

Sen antar jag att båda är bra varumärken i Japan så de hade intresse att associeras med varandra.

 

Eller! Så är VDn för Subaru ett hardcore fan och utnyttjade sin position för att få med lite titans i reklamen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De ingick nog samarbete för att utbyta målgrupper. Att bilfolk ska få höra och kanske se något om serien, och att anime/manga folk ska få nys om bilen. Allt för att mer människor ska få veta om varan och kanske köpa.

 

Sen antar jag att båda är bra varumärken i Japan så de hade intresse att associeras med varandra.

 

Eller! Så är VDn för Subaru ett hardcore fan och utnyttjade sin position för att få med lite titans i reklamen.

 

haha ååh det tycker jag att vi klubbar för här och nu; att vd:n är ett hardcore fan med heichou kramkudde i högsta hugg som utnyttjade sin position x D'

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför är Subarus målgrupp anime fans? Tror inte det finns så mycket pengar att dra ifrån oss när det gäller bilhandel.

Attack on Titan är ganska stort i Japan just nu. Det är den manga som sålde bäst 2013 näst efter One Piece: den sistnämnda sålde 18 miljoner exemplar, medan Attack on Titan sålde strax under 16 miljoner. Det är förvisso fördelat på 12 volymer, då det var i år som serien verkligen tog fart, medan jag tror att det mesta av de 18 miljoner sålda One Piece-böckerna var årets senaste fyra släppta, eftersom serien redan var en koloss... men det är ändå jäkligt bra försäljningssiffror.

 

Animeversionen av Attack on Titan har snittat över 50 000 exemplar per volym DVD/BD, vilket är jäkligt bra med tanke på att de kostar mer än motsvarande ungefär 400 svenska spänn per volym – och serien ska släppas på totalt 9 volymer. (Så de kanske får in motsvarande 180 miljoner SEK på den, och då kostade den kanske 20 miljoner att producera. Sen tillkommer ju en jäkla massa intäkter på merchandise och sånt.) Poängen med att dra upp DVD-/BD-försäljningen är att de är dyra: trots att de är så dyra har de sålt jättebra, så det bör betyda att det är många fler som såg serien på TV – kanske tio gånger fler? Tjugo?!

 

Betänk också att det ska komma en otecknad Attack on Titan-film, och den kommer nog att göra ännu bättre ifrån sig, så man kan också se det som att Subaru genom denna reklam bygger associationer tidigt. Det är faktiskt filmens regissör, gamla Gainax-snubben och specialeffektproffset Shinji Higuchi, som också regisserade bilreklamen!

 

Och om vi pratar Subaru och anime så får man ju inte glömma animekortserien Plejaderna efter plugget, producerad i samarbete med ovan nämnda Gainax. (Ett japanskt namn för stjärnbilden Plejaderna är "Subaru".)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...