Hoppa till innehåll
Anime.se

Narcissu på Steam


Rekommenderade inlägg

På digitala spelpubliceringstjänsten Steam finns ju Greenlight, en process där användare baserat på intressant produktionsmaterial får rösta på spel som de vill ska publiceras på "riktiga" Steam. Det är väl ungefär vem som helst som får vädja till massorna på Greenlight, och några som gjorde det var en bunt visuellromanfanöversättare som tidigare översatt Narcissu.

 

Melodramen Narcissu är en oberoende utvecklad visuellroman (inte ett spel med valmöjligheter) som släpptes gratis 2005, och fick senare översättningar av fans, gjorda med originalskaparnas välsignelse. Engelsköversättarna har nu alltså fått möjlighet att släppa Narcissu på Steam för, kan man anta, en något större publik, så det kan bli intressant att se om det har några effekter. Det är nog åtminstone en och annan som kommer att spela (läsa) igenom det som annars aldrig ens hade hört talas om visuellromaner.

 

Berättelsen i sig handlar om en ung dödssjuk man som träffar en ung dödssjuk kvinna. Depp utlovas.

 

Här är då länken till Narcissu delar 1 och 2 på Steam. Gratis. Just nu är det Early Access, vilket innebär att spelet inte är helt klart; i vilken mån beskrivs på sidan.

 

Jag har själv aldrig spelat (läst) Narcissu, men i och med detta så tror jag nog att jag kan tänka mig göra det.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag har läst lite av Narcissu varje vecka och har kommit till ungefär mitten av kapitel 2 nu. Den var precis som utlovat ytterst melankolisk (iallafall såhär långt). Historien berättas i förstapersonsperspektiv från mannens sida med en ton fadd på all livsglädje. Angst väntas, helt enkelt. Måste säga att jag ändå har känt mig väldigt fängslad när jag har läst den. Bakom allt det gråa så skymtas det glimtar av något ljusare. Ska bli spännande att läsa mer.

Förresten för er som studerar japanska har jag goda nyheter. Narcissu är mycket lättläst med repetitiv vokabulär och ganska okomplicerad grammatik. För er andra finns det hela två engelska översättningar att välja på. Vet tyvärr inte hur de skiljer sig åt dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...