Hoppa till innehåll
Anime.se

Good night sweet prince - Studio Ghibli stänger ner sin animationsstudio.


raz
 Share

Rekommenderade inlägg

http://www.escapistmagazine.com/news/view/136606-BREAKING-Studio-Ghibli-is-Shutting-Down

 

An era comes to an end.

 

UPPDATERING: Vet ej hur väl det stämmer, men någon påstår att det är felöversatt och att Ghibli bara ska ta en "kort paus" och fortsätta med frilansade animatörer. Källan kan vara jätteopålitlig, så ta det med en nypa salt. https://twitter.com/tsk06/status/496027187330293761

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag läste källan och det intryck jag får är inte att de tänker sluta utan Studio Ghibli kommer fortsätta att finnas. Vad Toshio Suzuki verkar säga är att de ska omstrukturera produktionen och kommer därför avveckla sin nuvarande produktionsavdelning på Studio Ghibli. Detta innebär eventuellt att de kommer säga upp sina fast anställda och använda sig av frilansare i fortsättningen om/när de gör fler filmer. De ska också ta en paus så de kan fundera ut vad de ska göra i fortsättningen nu när Miyazaki och Takahata har slutat.

Iallafall, få inte panik än. Men det är klart att utan deras största talanger vid sin sida så kommer det nog inte att fortsätta så som det har varit. Onlineghibli har också en intressant tråd från en vecka sen där de diskuterar ryktet och pratar om de finansiella svårigheter Ghibli står inför. För att Studio Ghibli ska kunna fortsätta vara gångbart måste de alltså göra stora förändringar, vilket verkar vara det som händer nu. Vi får vänta och se vad det slutligen kommer innebära.

 

Edit: Har ägnat lite väl länge åt att analysera, förtydliga, gräva och leta efter alternativa källor istället för att sova. Uppdaterat min post för att reflektera den research jag har gjort.

Redigerad av Jackdaw
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://kotaku.com/studio-ghibli-is-not-dead-yet-1615520289

 

"We're thinking about disbanding the production department and making a big change to the larger view of Studio Ghibli. [...] continuing to endlessly create like this is not impossible, but once, right about now, we will take a short rest and think about what's next."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"We're thinking about disbanding the production department and.."
(Note: The language Suzuki uses here isn't definite.)
 
Aaah, där ser jag ett grammatik fel jag gjorde under min översättning. Kände osäkerhet över hur jag skulle tolka hans användning av formen 解体しようかと. Det här är den enda skillnaden mellan min och Kotakus tolkning, men dock avgörande.
 
"Realize that, at the time of writing, no major Japanese newspaper is running this story." - Exakt, det här var avgörande för min skepticism. De källor jag kunde hitta var alla på små bloggar. Den japanska källan som uppgavs var en liten blogg, den engelska en tumblr sida med urusel översättning.
 
Edit: Inser nu också att min första version på min post där jag helt enkelt "called bullshit" på det hela förmodligen var den bästa och mest korrekta... så de övriga 3+ timmarna jag ägnade på det här känns i efterhand aningen bortslösade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det sorgliga är att jag, när jag inser att de verkligen aldrig kommer göra sådana filmer som de tidigare gjort, faktiskt inte bryr mig lika mycket längre.

Jag har insett att det inte var Ghibli jag älskade, det var Ghibli MED Miyazaki.

Jag ska vara glad att jag fick en sådan bra barndom som många, många barn inte kommer kunna få.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...