Hoppa till innehåll
Anime.se

Hur blir man mangatecknare?


raiza
 Share

Rekommenderade inlägg

hej

jag håller på att skriva en högskoleuppsats om hur man blir en mangaka och jag undrade om någon här vet något om just det här ämnet och var man kan hitta informationen. 

och om någon av er jobbar som en manga artist, så (om ni vill) gärna berätta om det, hur du gick tillväga för att bli en.  Kvittar om ni är en proffonel eller amatör, jag vill gärna veta

 

jag tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera manga-/animeserien Bakuman för en dramatiserad skildring, men i korta ordalag så tecknar man serier och skickar in till japanska mangaförlag tills man blir accepterad. Som jag förstår det kan aspirerande mangatecknare få träffa redaktörer för att få kritik typ genom att gå till kontorsbyggnaden och säga "jag har ett seriemanus som jag skulle vilja visa för någon" varpå man får en tid med någon. "Du tecknar bra, men du berättar inte tillräckligt spännande" kanske de säger, och ger specifik kritik. Då får man fixa det och komma tillbaka igen, och kanske redaktören man träffar då säger att "det här var ett bra manus, jag tycker att vi anmäler det till nykomlingstävlingen". Vinner man så är man ett steg närmare en serialisering.

 

Felipe Smith är en av få amerikaner som blivit mangatecknare, så han är väl något av ett specialfall, men denna intervju är nog läsvärd ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min post kanske inte ger direkt svar på din fråga om hur man gör just i Japan, men om du eller någon annan undrar hur man kan bli mangatecknare i Sverige så hoppas jag mitt svar nedan kan vara till hjälp:

 

Natalia Batista är en svensk mangatecknare som är aktiv och har blivit publicerad och föreläser med jämnan om hur man kan bli mangatecknare. Jag var på hennes föreläsning under Närcon och tyckte hon gav bra praktisk information. Om du är intresserad så kolla på hennes blogg eller kontakta henne och se var och när hon håller nästa föreläsning. Tourinformation står listat i högerspalten.

 

Kan summera kort en del vad hon berättade. Vad hon berättade finns det idag framförallt två vägar man kan gå. Den ena är att bli publicerad som Sceleris pratade en del om ovan, den andra är att gå genom webben.

 

Förutom vad Sceleris redan nämnde kan du försöka söka dig in på konst- eller serieskola. Genom den vägen får du kontakter i industrin och lär dig mycket praktiskt om hur du söker dig till förlagen samtidigt som du förstås får möjlighet till att utveckla ditt tecknande.

 

Att skicka bidrag till tävlingar hjälper dig att bli upptäckt, eventuellt tjäna pengar och är en merit när du kontaktar förlagen. Du kan också skaffa erfarenhet och tjäna pengar genom att ta uppdrag från företag som att t.ex. designa broschyrer m.m. för reklam, information och så vidare.

 

 

Den andra vägen är att etablera dig på nätet, skapa en hemsida och bygg en stadig läsarkrets genom att uppdatera regelbundet. Genom sidor som Inkblazers kan du göra dig synligare samtidigt som du får möjlighet att tjäna lite pengar genom en pott som delas ut till de som är aktiva och som har störst publik varje månad.

 

Om du kör en egen hemsida måste du också locka dit läsare. Var beredd att betala lite för att marknadsföra din sida, gärna genom bannerads. När du väl har skapat en läsarkrets måste du skydda den. Uppdatera alltid på de dagar du har bestämt. Om du stoppar så tror läsarna snart att du har slutat och kommer inte tillbaka.

 

 

Gemensamt för båda vägarna är att det är viktigt att du är aktiv och tecknar serier regelbundet. Det är också viktigt att du bevisar att du kan avsluta serier som du har påbörjat, så försök gärna göra kortare serieberättelser. Du behöver även marknadsföra dig själv så att du inte faller bort i obskyritet. Om du tecknar under pseudonym så se till att du har samma överallt, annars riskerar du att splittra din fanbase och anklagas för att plagiera dig själv.

 

För alla som hoppas bli serietecknare, lycka till och kom ihåg att man blir vad man gör, så teckna på bara!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera manga-/animeserien Bakuman för en dramatiserad skildring, men i korta ordalag så tecknar man serier och skickar in till japanska mangaförlag tills man blir accepterad. Som jag förstår det kan aspirerande mangatecknare få träffa redaktörer för att få kritik typ genom att gå till kontorsbyggnaden och säga "jag har ett seriemanus som jag skulle vilja visa för någon" varpå man får en tid med någon. "Du tecknar bra, men du berättar inte tillräckligt spännande" kanske de säger, och ger specifik kritik. Då får man fixa det och komma tillbaka igen, och kanske redaktören man träffar då säger att "det här var ett bra manus, jag tycker att vi anmäler det till nykomlingstävlingen". Vinner man så är man ett steg närmare en serialisering.

 

Felipe Smith är en av få amerikaner som blivit mangatecknare, så han är väl något av ett specialfall, men denna intervju är nog läsvärd ändå.

 

jag skulle nog också rekommendera bakuman men min kompis säger man ska inte tro på allt i manga serien <_<

 

fast för min åsikt så läser jag aldrig non-japanese mangor

dem ha aldrig samma känsla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag skulle nog också rekommendera bakuman men min kompis säger man ska inte tro på allt i manga serien <_<

Nej, det är ju som sagt en dramatisering, inte en dokumentär. Men jag tror den visar tillräckligt väl hur en ung japan kan växa upp till mangatecknare och försöka ta sig in i branschen... även om verklighetens tecknare nog oftare har den enklare motivationen att de helt enkelt gillar serier. :wink:

 

Sen det här med icke-japansk manga, det tycker jag är en självmotsägelse... men det är ju en debatt sedan gammalt. (Här är en tråd.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...