Hoppa till innehåll
Anime.se

Hur blir man mangatecknare?


raiza
 Share

Rekommenderade inlägg

hej

jag håller på att skriva en högskoleuppsats om hur man blir en mangaka och jag undrade om någon här vet något om just det här ämnet och var man kan hitta informationen. 

och om någon av er jobbar som en manga artist, så (om ni vill) gärna berätta om det, hur du gick tillväga för att bli en.  Kvittar om ni är en proffonel eller amatör, jag vill gärna veta

 

jag tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera manga-/animeserien Bakuman för en dramatiserad skildring, men i korta ordalag så tecknar man serier och skickar in till japanska mangaförlag tills man blir accepterad. Som jag förstår det kan aspirerande mangatecknare få träffa redaktörer för att få kritik typ genom att gå till kontorsbyggnaden och säga "jag har ett seriemanus som jag skulle vilja visa för någon" varpå man får en tid med någon. "Du tecknar bra, men du berättar inte tillräckligt spännande" kanske de säger, och ger specifik kritik. Då får man fixa det och komma tillbaka igen, och kanske redaktören man träffar då säger att "det här var ett bra manus, jag tycker att vi anmäler det till nykomlingstävlingen". Vinner man så är man ett steg närmare en serialisering.

 

Felipe Smith är en av få amerikaner som blivit mangatecknare, så han är väl något av ett specialfall, men denna intervju är nog läsvärd ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min post kanske inte ger direkt svar på din fråga om hur man gör just i Japan, men om du eller någon annan undrar hur man kan bli mangatecknare i Sverige så hoppas jag mitt svar nedan kan vara till hjälp: