Hoppa till innehåll
Anime.se

Rasterpapper


AmiCyberspace
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har målat manga ett tag, och nu har jag bestämt mig för att börja göra små serier!! Till det så skulle jag behöva så kallat ''rasterpapper". Jag tror det heter så, sånt som man skapar raster med obviously. Har sökt runt lite men hittar ingenstans.. Vet någon vart det finns? Och behöver man några andra speciella redskap för att jobba med det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så här skrev jag i en annan tråd:
 

Allt jag vet om raster är att japanska manganyhetssajten Comic Natalie har en artikel med videor där Kaoru Mori tecknar Amir från Otoyomegatari. Så här blev slutresultatet, och här är den sjätte videon, när hon lägger raster. Sen vet jag att man förstås också kan lägga digitala raster i program som Manga Studio.

 

Raster är bläck tryckt i mönster på genomskinlig plast som har klister på motsatta sidan. Efter att ha klippt ut en ungefärlig yta som man ska använda, så lägger man arket med klistersidan nedåt på teckningen. Med en skrapa/kniv kan man skrapa bort bläck som man inte vill ha, och sen så skär och lyfter man bort all plast som ligger utanför ytan som ska ha raster. (I mången anime/manga om mangatecknare finns det skämt om figurer som råkar skära genom pappret också!) Det prisvärda alternativet är då digitala raster. Man kan göra eget raster, eller ladda ner gratis raster.

 

Jag misstänker att svensk försäljning av raster har avtagit i och med att mangaboomen för tio år sedan avtog och att tecknare allt mer gått över till det digitala, så om du vill ha fysisk raster så kanske det är utlandet som gäller. Märket Deleter har direktförsäljning från Japan.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så här skrev jag i en annan tråd:

 

 

 

Raster är bläck tryckt i mönster på genomskinlig plast som har klister på motsatta sidan. Efter att ha klippt ut en ungefärlig yta som man ska använda, så lägger man arket med klistersidan nedåt på teckningen. Med en skrapa/kniv kan man skrapa bort bläck som man inte vill ha, och sen så skär och lyfter man bort all plast som ligger utanför ytan som ska ha raster. (I mången anime/manga om mangatecknare finns det skämt om figurer som råkar skära genom pappret också!) Det prisvärda alternativet är då digitala raster. Man kan göra eget raster, eller ladda ner gratis raster.

 

Jag misstänker att svensk försäljning av raster har avtagit i och med att mangaboomen för tio år sedan avtog och att tecknare allt mer gått över till det digitala, så om du vill ha fysisk raster så kanske det är utlandet som gäller. Märket Deleter har direktförsäljning från Japan.

 

jag sökte runt lite på bara rasterpapper, men då kom det upp något tillbehör till Canon. Alltså kameror. Har rasterpapper något annat speciellt namn i serievärlden eller är det för att, som du säger, det finns ett sådant litet utbud av såna produkter?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har rasterpapper något annat speciellt namn i serievärlden eller är det för att, som du säger, det finns ett sådant litet utbud av såna produkter?

 

Jag tror inte att vi har några svenska tillverkare, så något officiellt namn finns nog inte. Det har sålts som rasterpapper, rasterfilm, och rasterfolie, och säkert under det engelska namnet "screentone". (På japanska heter det också "screentone", fast som "スクリーントーン" då.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...