Hoppa till innehåll
Anime.se

Generella tecknartips (uppdaterad 2014-02-12)


RainyDay
 Share

Rekommenderade inlägg

Fick nyligen ett pm om jag hade några tecknartips, och tänkte att ja det har jag ju, speciellt då jag aldrig sett mig själv vara särskilt begåvad men jag har alltid tyckt att det varit kul att rita. Jag är alltså av åsikten att alla kan lära sig teckna bara man tycker det är kul =)

 

Så det andra jag tänkte var att vi borde ha en tråd där alla kan dela med sig av sina erfarenheter och tips när det gäller ritande. Jag börjar, eftersom det är lite sent kommer jag inte bifoga några bilder men laddar upp några imorgon om jag känner att något behöver förtydligas.

 

Har en plan att någon gång att göra en lång photoshop tutorial för att teckna digitalt, men tänkte börja med lite generella saker.

 

Typ alla tips jag ger kan man säkerligen googla, men det finns ett par saker som åtminstone hjälpte mig väldigt mycket i början, here goes:

 

• Använd stödlinjer. Stödlinjer är awesome och jag kommer nog alltid använda det. Ibland vill man bara komma igång och rita på en gång, men man kan spara sig så otroligt mycket tid av att bara använda stödlinjer. Ett tips är att rita upp en streckgubbe först, sen när man är nöjd med pose och proportioner börjar man rita i detaljer.

 

• Generellt sett så brukar de flesta guider säga att män är åtta huvuden höga och kvinnor 7 huvuden höga. Det är en bra start att börja där. Så när du ritar upp streckgubben, mät med linjal hur stort huvudet är, sedan multiplicerar du det med 6 eller 7 så har du höjden på kroppen.

 

• Så manga/anime följer ju inte särskilt ofta "verkliga" proportioner. Dock så skulle jag rekommendera att lära sig rita riktiga människor först. Kommer underlätta i längden. Jag säger inte att man måste starta med anatomi på en gång, även om det är bra, dock så är anatomi ganska tråkigt och i början så är det viktigaste att det är kul att rita =) Så korrekta proportioner är en ganska bra start.

 

• Rita av saker i din omgivning, alltid kul med variation samt att det lär en att se saker som teckningsobjekt (typ hur går man till väga för att rita detta etc.).

 

• Vad gäller ansikten, avståndet mellan ögonen är ofta ett öga brett. Ganska bra tumregel om man är osäker. Kom också ihåg att ansiktet är tredimensionellt (kommer nog få ladda upp en bild för att visa hur jag menar med detta).

 

• Sedan är det alltid viktigast att man tecknar, man kan strunta i allt jag skrivit hittills, sålänge man bara ritar hela tiden, sedan när man kommer till en punkt där man känner att man vill förbättras så kan man börja granska sina teckningar och se hur man kan göra dem bättre. Spara alltså allt du gör, ganska kul att se en bild man gjorde för ett år sedan och se hur mycket man har förbättrats.

 

• Ett sätt för att se fel i sin teckning, vänd pappret bakochfram mot en lampa och kolla på bilden spegelvänt. Då ser man oftast alla missar man gjort.

 

Sådär, thats it för ikväll. Kommer säkert fylla på här i fortsättningen, och om ni har några egna tecknartips posta dem! =) 

 

  • Uppröstad 4
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

bild kommer här som visar vad jag menar med ett par saker, samt en liten mini tutorial på hur jag ritar ansikten (och ursäkta den dåliga handstilen hehe), en sak dock när man ritar ansikten, man bör nog börja med formen men jag har en dålig vana att alltid börja med ögonen >_<  :

 

tutorial.jpg

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett par tips från mig också då'rå...

Teckna mycket, teckna mer och teckna det du älskar. Teckna i ett medium du trivs med (och när andan faller på; teckna i tidigare outforskade sådana). Teckna för att du har något att berätta och berätta det i bilder. Vi har alla något att berätta!

 

Det estetiska är (egentligen) sekundärt (även om det inte alltid känns så) - innehåll och läsbarhet är key. I världen vimlar det av många fina (och framgångsrika) exempel på detta - HOMESTUCK förslagsvis. Således, låt dig aldrig skrämmas av andra kreatörers alster, var aktsam kring tänket gällande en "bra eller dålig bild" och teckna med pondus. Teckna mycket, teckna mer och teckna det du älskar - vaa, hade jag redan skrivit det? Läs det igen x2 och börja teckna yo ヾ( ・`⌓´・)ノ゙

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 7 months later...

Men herregud, jag satt och tänkte skapa en "Anime.se's målarskola" och så ser jag det här, vilket jag helt hade missat!

Så jag tänkte återuppliva denna tråden och själv bidra med lite kunskap och kanske få med alla våra andra begåvade individer att också delta lite mera aktivt! 

 

Men är lite orolig hur vi ska behålla allt överskådligt ju mer vi postar, ska vi samla allt i första inlägget? Finns det ett maximum av innehåll man kan posta i ett inlägg? 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men är lite orolig hur vi ska behålla allt överskådligt ju mer vi postar, ska vi samla allt i första inlägget? Finns det ett maximum av innehåll man kan posta i ett inlägg? 

Om det inte blir så mycket sidosnack så borde det väl gå bra att helt enkelt posta i tråden. Om det inte är för mycket material, inte mer än några sidor eller så, så kan man ju gott läsa igenom allt. Och när det börjar bli för mycket så kan man ju "renskriva" till en annan tråd kanske?

 

Eller så kan ni ha en tråd vardera och redigera era egna förstainlägg. (Man kan posta upp till 50 bilder per inlägg, tror jag. Om ni tror att ni behöver mer så kan ni ju posta ett par till inlägg direkt, som reserv, så att ni har de första få inläggen att bestämma över.)

 

Målarskola lät förresten kul, speciellt om det verkligen blir lite som en kurs, och att vi på forumet får medverka typ veckovis och visa upp våra alster! "Veckans uppgift: måla motiv X med teknik Y, och tänk på Z, posta resultatet innan söndag den N:te" typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När vi ändå hade en tråd i det här området - är det någon som överhuvudtaget har någon aning om hur det här med raster fungerar? Jag vet inte ens hur man får tag på fanskapet!

Allt jag vet om raster är att japanska manganyhetssajten Comic Natalie har en artikel med videor där Kaoru Mori tecknar Amir från Otoyomegatari. Så här blev slutresultatet, och här är den sjätte videon, när hon lägger raster. Sen vet jag att man förstås också kan lägga digitala raster i program som Manga Studio.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror ju på vad det är för raster och vad för program man använder.

 

Men gäller det vanligt punktraster kan man göra det själv, i princip är det ju bara ett mönster med olika tät och tjocklek på punkter. I photoshop bör man kunna göra ett mönster, man ritar en punkt och en vit yta (beroende på tjocklek) och skapar mönster av det.

   Kommer inte ihåg exakta detaljer för det, men något i den stilen.

 

Sedan som sceleris sa, finns att köpa färdiga digitala raster. Jag köpte ju en "how to draw" manga bok, där man fick med en cd-skiva med massa raster. Kostade väl en 250kr eller så tror jag.

 

Men somsagt är det enbart punktraster man vill ha så kan man googla upp hur man skapar egna mönster, eller även ladda ned befintliga, bör ju finnas människor som vill dela med sig av sina mönster =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter


Satt uppe till två igår och laddade ner en massa fina mönster, tänkte sätta igång på allvar och försöka göra nåt fint av det idag :3


Jag provade att göra eget förut men insåg att jag helt enkelt inte hade rätt tålamod för det (mwehehe), men det finns ju så mycket på internet så jag behöver bara klippa lite c:


Jag får lägga ner lite stålar på det sen när jag blir äldre och jobbar för dem~


Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gjorde en kass GIF tutorial hur du kanske kan gå tillväga för få fram ett raster mönster som pensel, börja med hitta ett mönster du vill använda/gör ett eget mönster. Detta är samma tillvägagångssätt för göra alla möjliga sorters penslar, fotografier är bra resurser att skaffa texturer/mönster för göra penslar. Låta fantasin flöda.

 

tumblr_ne2b753my11rhcdtoo1_r1_1280.gif

 

Kanske hjälper, kanske inte hjälper, hoppas ju på den tidigare. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...