Hoppa till innehåll
Anime.se

Alita - Battle Angel


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Blev lite förvånad här när jag inte hittade något alls om Alita, så då får jag väl starta en tråd då. 

Den här hade ju premiär i februari redan och jag hade sett fram emot den rätt länge sen jag såg första trailern som dök upp året innan.
Jag hamnade dessutom på förhandsvisningen vilket ju inte gjorde ont alls. Kul att få se lite skådisar, mingel och bakom scenen-grejer innan själva filmen brakade lös. 

Personligen så tycker jag att den nog är en av de bästa adaptionerna från Manga/anime som gjorts så här långt. I alla fall av det jag sett hittills får jag väl tillägga. Jag minns att jag hade ett klart fånigt leende när jag lämnade biografen. 
Det går inte neka till att den är ett tekniskt mästerverk signerat James Cameron/WETA. Tekniken vi såg i Avatar (och LOTR) har förfinats och utvecklats rejält och det var inga problem att glömma bort att Alita är animerad på samma sätt som Gollum även om ögonen var mangafierade (Störde inte mig). Jag tror vi kommer få se ganska mycket mer "performance capture" i framtiden då det gör det så mycket bättre när skådisarna faktiskt kan spela mot varandra i "rätt" miljö än att få spela mot en tennisboll på en pinne framför en green screen. Det var otroligt snyggt gjort överlag tycker jag. 
Handlingen har jag inga större problem med heller, jag har ju då inte läst Mangan men har i efterhand bläddrat en hel del i de första böckerna så jag tycker nog att de har gjort så bra de kunnat och levererat en bra film i vad jag hoppas ska bli en serie filmer. Den detaljerade världen de målar upp är också väldigt snygg och spännande. Den känns både äkta och levande och man vill veta mer om den och bakgrunden till att världen ser ut som den gör idag. Jag får nog ta och läsa mangan tror jag... ;)
Den släpps snart på DVD/BR och då ska jag ta och se om den igen och se om jag tycker lika bra om den då med.

Vad är era reaktioner och åsikter? 

Related image

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var själv skeptisk till denna film då jag inte har något stort intresse för anime till live-action filmer, har inte heller sett någon annan amerikansk adaption då det man hört om dem får inte mig att vilja se dem, hörde dock bra saker om Alita så den såg jag på bio.

Nu väntar jag på BD så man kan se den igen och förhoppningsvis får den en uppföljare.

Kan också tillägga att en youtuber hade problem med Alitas ögon men efter han såg filmen så försvann det problemet för han.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg Digibro prata om filmen och han summerade den som "Hur du får dina syskon att börja med anime." Jag tror det ligger nånting i det för min storasyster verkligen älskar den här filmen :3

Jag är en sån där som har läst mangan hundra gånger, så jag är lite kluven. Å ena sidan är filmen väldigt trogen källmaterialet. Väldigt, väldigt trogen. Å andra sidan så fortsätter handlingen efter det här i mangan medan filmen mest bara tar slut utan en så värst bra avslutning. ¯\(ツ)/¯

Jag älskar inte filmen alls, för jag har alltid mangan och mangan är såklart bättre (hehu), men jag uppskattar den väldigt mycket för att det är en så trofast adaption som är riktigt häftig och kul och allt sånt. Jag tänkter till och med påstå att det är den bästa hollywoodadaptionen, inte bara av anime/manga utan av allt nördigt någonsin. Tv-spel (ää, Prince of Persia?), amerikanska barnprogram (Turtles, Transformers). Alita är bättre än allt sånt för att det är en adaption för en mainstreampublik som inte förringar vad som gjorde det nördigt till att börja med. Därför har den en egen charm och personlighet istället för att vara "Medioker Hollywoodfilm #5023 med samma namn som något häftigt".

Tag lärdom, Hollywoodproducenter! 🤬

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...