Hoppa till innehåll
Anime.se

Date A Live, vad är grejjen?


Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

eW9LwW6.png


Date A live, vad är grejjen?

Efter att snudd på maniskt ha plöjt igenom 3 säsonger, en näve Specials och en film försöker jag reda ut frågan. Vad fasen har jag tittat på och varför?
Det här kommer innehålla spoilers. men ingen kommer väl vilja se serien efter att ha läst det här ändå.

Låt oss börja med handlingen.

Den är riktigt medioker. "Spirits" ploppar in i världen och ställer till elände. Militärer med coola flygdräkter och lite trollerikrafter försöker döda dem, trotts att de aldrig lyckas. En annan gruppering tycker att man ska göra dem snälla genom att plombera deras krafter.
Detta är tydligen något som huvudpersonen Shidou av outgrundlig anledning kan göra. Genom att pussa dem. Men först måste de bli kära i honom.
Så när en främmande varelse från en annan dimension ploppar in i världen med dunder och brak, så dumpar man honom på platsen med uppdraget att övertyga henne om att gå på en dejt. Till sin hjälp har han en expertpanel av kvinnotjusare, hopplösa romantiker och andra tveksamma personer som röstar om vad han ska säga till dem på visual novel vis.
Japp. Det är storyn.Det är där ribban ligger.

karaktärerna.

Huvudkaraktären Shidou Itsuka, är så generisk som en manlig huvudkaraktär kan bli. han verkar knappt ha en egen vilja utan gör vad han blir tillsagd.

Kotori Itsuka är Shidous lillasyster. och även boss i den hemliga organisationen som Shidou rekryteras av. Hon bestämmer. Tsundere.

Den första spirit-damen som dyker upp, Tooka "Princess" Yatogami, är en naiv, vilsen, irriterande socialt handikappad karaktär vars enda egenskaper är att hon gillar mat och gillar Shidou.
Så, ja, hon förfördes genom att proppa i henne mat.

Den andra spiriten, Yoshino "Hermit", ser ut som en 5-åring i en grodkostym/onepiece. Hon är blyg och vågar inte prata, men buktalar genom sin handdocka, som är betydligt modigare än henne.
Hon tappar sin vante. Shidou hittar hennes vante. Case closed.

Origami Tobiichi är Shidous klasskamrat och även soldat. Hon är övertygad om att det enda sättet att hantera spirits är att döda dem. Hon pratar monotont, visar inte mycket känslor men är väldans pilsk på Shidou. Så när Shidou på ren slump övar sina raggningsrepliker på henne så ställer det till problemet att hon nu anser sig vara Shidous flickvän. Hon spenderar det mesta av sin tid med att försöka få till det med Shidou eller döda hans vänner. Eller båda två samtidigt.

Alla spirits (och en viss fiendesoldat) är varierande grader av Yandere. Vissa behöver övertygas mer än andra. Författarna blir mer och mer kreativa med konstiga upplägg. Man hamnar i någon slags skämskudde-mode efter ett tag, men kikar ändå över kanten på kudden för att se vad fasen dom ska hitta på härnäst. och värre blir det. Till exempel när en Spirit visar sig vara lesbisk och därför helt ointresserad av Shidou. Då tar han på sig en peruk och skolflicke uniform. Och den här serien är så fantastiskt dum så hon går på det.

Efter 3-4 avsnitt hade jag gett upp helt och började leta efter något vettigare att se på.
men...

Ni vet känslan när man har köpt för mycket lösgodis och redan ätit hälften. Det är inte längre gott. Det är rent av vämjeligt. men så länge godiset finns inom räckhåll så tar man en till. och en till. och en till.

Så jag startade nästa avsnitt.


3-4 avsnitt passerar på samma låga nivå. Tills de introducerar Kurumi "Nightmare" Tokisaki.

v12oFEq.png

En antagonist som inte låter sig passas in i monster of the week formatet. Shidou kan inte hantera henne alls, trotts att hon är ännu mer Yandere än de andra karaktärerna. Hon beter sig på ett vis som antyder att hon faktiskt har en ordentlig backstory som man bara inte fått veta än. (spoiler: japp.) Jag skulle rent av påstå att hon verkar ha hamnat i fel serie. Som att hon skulle varit med som bad-guy i nya säsongen av Higurashi istället, men gick fel på vägen och hamnade i Date A live. Hon ges minst screentime av alla spirits i serien, men har den största påverkan av dem alla och gör att man om inte annat tittar vidare för att se när hon härnäst ska dyka upp och vad det då ska leda till.
Det finns ett skämt om att Tolkien löser alla sina story problem genom att "Örnarna kommer".  I Date A Live löses de största problemen genom att Kurumi dyker upp och ställer till saker efter sin egen inte helt tydliga agenda.

Vartefter serien fortsätter blir hon dessutom mer och mer insnärjd i den primär handlingen. Till den grad att vissa bloggare spekulerat i om hon egentligen är huvudkaraktären.

Varje säsong av serien har gjorts av en ny studio. Det har märkligt nog inte gjort jättestora skillnader. Än. men till hösten kommer säsong 4. Då av den relativt nya studion GEEK TOYS. De släppte under 2020 två bonus avsnitt under titeln Date A Bullet.
Om de är en indikation på vart de kommer ta S4 så kan jag knappt vänta.

är serien bra?
Nej. nej det är den inte.
Skulle jag rekommendera den?
eh.. nej.

men om ni ser den, missa inte bonusavsnitten och Date A Bullet avslutningen.

 

En AMV full med spoilers:

 

Redigerad av Ashaz
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som en pro-DejtEyLajvare myself så ville jag bara säga...att jag inte kan förneka det mesta du säger, men tyvärr måste jag ändå invända på hur lågt du rankat serien. I en värld av haremromcoms så är denna en strålande stjärna, vilket inte säger så mycket kanske då ribban är ganska låg från början, men icket desto mindre så har vi en stark skara karaktärer med olika kontraster mellan varandra. De svagheter som serien visar i min mening:

  • När haremet växer (efter 3+ säsonger inte minst) så blir det svårare för äldre karaktärer att hävda sig. Det är oftast överexponering på den nya tjejen och de andra hamnar lite på efterslänten.
  • Det är inte mycket kärleksrivalitet som i andra haremserier. Ibland har det faktiskt känt skönt med ett lite lugnare tempo och lite mindre kaos, men det kanske är avtändande för de flesta tittare.
  • Ingen direkt förklaring för hur dejtmetoden ska kunna permanent fixa spatial quakes eller om det ens är möjligt.
  • Vad ÄR Shindou egentligen?

Men om vi ser det positivt så har vi en stark protagonist i Shindou som bryr sig om sitt harem och faktiskt kan och vill stå upp för dom. Han är även inte lika trög som andra protags i genren som inte ser vad som händer runtom dem (kanske hjälpte dock att han fick i uppdrag att dejta). Det finns coola actionsekvenser även om jag önskade lite mer av det, plus som du säger så är Kurumi det stora dragplåstret, men hon gör det extremt bra.

Det är synd att du inte gillade serien, men du verkar ha fått upp ögonen för Kurumi så

3krv0i5lx7x21.jpg

  • Gillar 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerade)

Jag tror jag får förtydliga mig lite.

Harem romcoms är inget jag brukar se på så där har jag en ganska begränsad refferensram. Jag trodde att jag började titta på en såndär "ungdomar slåss mot aliens med dramatiska actionscener" serie. men insåg rätt fort att jag hade valt fel.

Saken är den att jag gillar serien. men jag begriper inte själv riktigt varför. objektivt sett så borde jag inte gilla den.
Story arcsen. Ja. Uttryck som ett "trainwreck that keeps rolling" dyker upp som lämplig beskrivning på S1 och delar av S2. När det kom till S3 blev jag osäker på om serien faktiskt hade blivit bra eller om det var jag som hade börjat se på den med andra ögon. Och den övergripande handlingen tycker jag faktiskt är spännande när den väl fått fördjupas lite. men det tog dem 3 säsonger att lyckas förmedla det. det är delvis därför jag inte skulle rekommendera den. Det är svårt att motivera någon annan att titta igenom 10-20 avsnitt innan de kommer till det bra.

Det bör väl också tilläggas att karaktärerna växer något med tiden vartefter de får interagera mer med varandra. Men även detta hanteras väldigt ojämnt och konstigt. Det ständigt återkommande dejtandet ger ändå en bra plattform för karaktärsbyggande. T.ex tvillingsystrarna gjordes på ett bra sätt och man får ändå känslan av att det är samma personer som man får lära känna bättre. Sen har vi Miku, som byts ut rakt av från en av de svåraste antagonisterna hittills, mot en generisk idol-tjej som tydligen helt glömt sin sexuella läggning dessutom. Koota får ibland visa lite intressantare sidor (eller motsatssidor), men trillar sedan snabbt tillbaka till den väldigt platta simpla "first girl" som hon oftast får vara.

 

Jag tror den del av vad som får serien att växa är just att man får fler och fler pusselbitar som antyder ett mycket större grundmaterial. jag gillar hur dom har valt att inte bara presentera allt på ett bräde utan ganska stora plottwists får ta sin tid innan de dyker upp samtidigt som mycket lämnas oförklarat fortfarande. t.ex Kurumis bakgrundshistoria, Shidous krafter, den första spiriten, DEM, Efreets bakgrund, Rymdbävningarna,

Jag har inte gett mig på lättnovellerna, men det finns ett par youtubevideos som utan att ge några stora spoilers berättar mer om vad som inte förklarats än. t.ex om Kurumis bakgrundshistoria. Vilket förklarar varför hon ibland verkar så mycket mognare också. Hint,:

Spoiler

Notera hur hon inte är yngre än sitt nutida jag i tidsrese-avsnitten. Spirits åldras inte. Hon har varit med ett tag.

Vilket också förklarar varför Yoshinos handdocka pratar som en vuxen karl ibland.

 

 

Se där. Som motvikt till min förra post, ett brandtal för serien.  :D

Jag tror ditt svar hjälpte mig att bena ut mer varför jag gillar Date A Live.

 

Redigerad av Ashaz
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...