MathJuice Skrivet juni 17 Anmäl Share Skrivet juni 17 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet juni 17 Anmäl Share Skrivet juni 17 Mycket anime! Inget att kommentera. Eller jo förresten, City (från skaparen av Nichijō) produceras av Kyoani (animestudion bakom Nichijō)? Det hade jag missat. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MathJuice Skrivet juni 18 Författare Anmäl Share Skrivet juni 18 Vi har dock dubbel-gyaru att se fram emot i Food Court och My Dressup darling 2 samt en fin yuri i Watashi ga Koibito. Är den också med en gyaru förresten. Har vi trippel-gyaru?! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Raccomunk Skrivet juni 19 Anmäl Share Skrivet juni 19 Skulle inte säga gyaru i Watashi ga Koibito, men lyckades aldrig komma in i den så har inte läst så långt. Älskar mangan för Food Court, men har inte mycket tillit till adaptationen. Teoretiskt sett så behöver den inte vara allt för väl-producerad för att vara bra, så vi får väl se. Många sequels, ser fram emot Bisque Doll, Dainanaouji, Dr. Stone, Panty and Stocking, Cuckoos och Vending Machine. Får se om jag känner för att fortsätta med Call of the Night, Sakamoto Days, Bunny Girl, Kanokari och/eller Grand Blue. Nya serier jag håller ögat på är Kaoru Hana, Silent Witch, Futari Solo Camp, With You and the Rain, Ruri Rocks, och annat skräp som verkar underhållande. Och City är såklart förmodligen anime of the year. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet juli 5 Anmäl Share Skrivet juli 5 Reborn as a Vending Machine, I Now Wander the Dungeon Season 2: Så fånigt att jag inte kan hålla mig borta. 5/10. Detectives These Days Are Crazy: Wacky-komedi med flerdelade avsnitt, om avdankad privatdetektiv med ny tonårsassistent. Stillbilder påminde mig om Binbōgami ga. Inte tillräckligt wacky. Kana Hanazawa som assistent har inte riktigt komedi i blodet. 5/10. Private Tutor to the Duke's Daughter: Grabb får lära magi åt hertigsdotter (plus piga). Ljummen adelsfantasy; grabben är smooth, flickorna snälla typ-12-ingar. Helt menlöst. 5/10. Clevatess: The King of Magical Beasts, the Baby, and the Corpse Hero: Fantasy där de ofantligt mäktiga odjur hunsar de mänskliga raserna, och efter ett anfall från "hjältar" beslutar sig monsterkonungen Clevatess (typ stor varg med tentakelsvansar) att uppfostra ett spädbarn för att avgöra om mänskligheten ska få leva, eller om de alla skall dö. För hjälp och råd återupplivar odjuret en av "hjältarna". Några missar, som börjans konstiga val att rendera lågupplöst för att antyda flashback, och actionscener som är onödigt mörka, men det var överraskande bra. Att de överlag kör på retro-looken komplett med telecine-vingel (skakig bild) så att det ser ut som en välgjord 1980-talsanime är tjusigt, men storyn blir faktiskt intressant. Jag har sett många berättelser om "monstret som tar hand om ett barn (och lär sig älska mänskligheten innan berättelsens slut)" -- och en del "monstret som beslutar om mänsklighetens överlevnad" (ex. The Day the Earth Stood Still), men Clevatess sticker ut med en särskilt omänsklig/övermänsklig karaktär: inte bara en råstyrka och dödlighet som får hjältarnas försök att bara framstå som dårskap, utan också kontroll över liv och död, kombinerat med en konungs elegans, och en djup likgiltighet mot människors hela existens. Så medan det fortfarande känns som att det kan gå mot den gamla klyschan där "monstret lär sig älska" så är det inte givet, och under tiden så lägger förstaavsnittet upp höga insatser även i det omedelbara, då hjälten förstår att om något händer med bebisen är alla dödens, samt kickar igång ett par politiska trådar. Bra start. 7/10. Takopi's Original Sin: En rosa bläckfiskliknande utomjording (Takopi) som reser runt i rymden för att sprida glädje med magiska prylar (typ Doraemon) träffar en lågstadieflicka som vi tittare förstår är våldsamt mobbad. Det är en hård oförenlighet mellan Takopis barnsligt naiva mentalitet och människornas komplicerade, råa liv, och när Spoiler flickan tar livet av sig reser Takopi bakåt i tiden för att hjälpa henne . En inspirerad berättelse! Det finns många berättelser om magiska väsen som hjälper besvärade barn, men jag tror inte jag sett någon från väsendets sida, särskilt inte med Takopis barntecknat-gullighet, som orsakar en gripande kontrast mot det nattsvarta mörkret. Animationen är grov och skicklig, och regin och musiken och allt är praktiskt taget perfekt. 7+/10. Welcome to the Outcast's Restaurant: Lv.99 kock blir utkastad ur hjältelaget av avis ledare, köper fri en slavflicka, och öppnar restaurang. Klyschor som bikinirustningar och slavhandel, men kocken är en karlakarl, och det antyds lite komplott av hjältelagets ledare vilken kanske kan ge lite framåtfart. Hade jag inte varit fundamentalt ointresserad av matlagningsanime hade jag kanske gett den några avsnitt. 5/10. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet juli 6 Anmäl Share Skrivet juli 6 Tsuyokute New Saga: Töntfantasy där demonfursten startar krig och huvudpersonen reser tre år bakåt i tiden. Jag är lite svag för "gör om, gör rätt"-berättelser, men den här är för medioker. Jag tycker inte att den är usel, men den är oinspirerad, och så har jag redan läst en massa av mangaversionen. 5/10. Onmyō Kaiten Re:Birth: Ligist hamnar i medeltids-retrofuturistisk parallell(?) värld, tänk "Neo-Kyoto". Serien visar sig vara en 3DCG-mecha med onmyō-motiv (japansk exorcism). Jag gillar enkelsinnade, godhjärtade ligister, men ogillar onmyō, estetiken är småful, och actionsekvenserna är grötiga. Inget att hänga i granen. 5/10. The Water Magician: Ljummen isekai med föga karaktäriserad huvudperson: en grabb som får nystart i stuga i skogen. I förstaavsnittet övar han sin vattenmagi och slåss mot vildsvin och rovfåglar. Klyschan spelas helt oironiskt, vilket jag halvt uppskattar och halvt uttråkas av. Den som är ny för sån här generisk fantasy kan nog finna lite upptäckarlust i det. Jag är oimponerad, men överväger se ett par till avsnitt för att se hur relationerna blir till andra människor. 5/10. Kamitsubaki City Under Construction ("avsnitt 0", men tycks vara första halvan av avsnitt 1): Ett 3DCG-skyltfönster för en virtuell sånggrupp med Kaf i spetsen. Storyn är att monster anfaller (kantiga 3DCG-myror), och endast flickornas sång kan stå emot dem. Överraskande brutalitet för en "vsinger"-reklamanime (namngivna figurer skurna i stycken!), och känner att Kaf -- de andra har knappt någon närvaro i avsnittet -- pendlar röstskådismässigt lite mellan oväntat bra med sin skakiga röst och "ah, inte riktigt proffs". Animationen är OK, men jag faller inte för estetiken, och känner att de kastar bort lite dramatisk potential. 5/10. Betrothed to My Sister's Ex: Misshandlad adelsdotter (rött hår och fräknar, all andra är blonda) Marie blir erbjuden som ersättare åt den charmige utländske adelsmannen som friat till Maries nu avlidne storasyster, men tur i oturen för han hade förväxlat dem och ville ha Marie hela tiden. Så nu ska hon lära sig älska sig själv. Så pass rättframt att avsnitt ett i det närmaste blir en avslutad berättelse för mig. 5/10. Scooped Up by an S-Ranked Adventurer: Japanska titeln "En vit magiker som blivit utvisad från hjältens sällskap plockas upp av en äventyrare av S-rang: Denna vita magiker är helt utöver det vanliga" säger allt -- den är så himla genomsnittlig för sin genre ("utkastad ur hjältegruppen"-fantasy) att jag inte kommer på något att tillägga. 5/10. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MathJuice Skrivet juli 10 Författare Anmäl Share Skrivet juli 10 Ligger efter med förra säsongen fortfarande så har lite att komma ikapp, men bara Gorilla no Kami och Aru Majo ga Shinu Made kvar att se. =S Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MathJuice Skrivet juli 25 Författare Anmäl Share Skrivet juli 25 Food Court har varit en positiv överraskning, men öppningstemat var också ganska svängigt! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg