Hoppa till innehåll
Anime.se

Bitpop!


Fjall Raven
 Share

Rekommenderade inlägg

Bitpop alltså remixad spelmusik skulle jag gärna vilja ha tips på, eller när man använder sig av game boys osv till att göra musik :D

Jag rekkomenderar att alla ska lyssna på YMCK...nu

 

Här kommer lite samples:

 

POW * POW

 

Darling

 

Magical 8bit Tour

 

Pastel Colored Candy

 

SOCOPOGOGO(YMCK Version)

 

Synchronicity

 

Tetrominon -From Russia with Blocks-

 

Does John Coltrane Dream of a Merry-go-round?

 

Yellow, Magenta, Cyan and Black (Theme from YMCK)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

oj oj oj vikla coola låtar! Shit nu känner man ju sig inspirerad att göra egen Bit-Pop ;)

hmm . . . får se här nu vilka spel ska vi ta . . . . .

btw Yellow, Magenta, Cyan and Black (Theme from YMCK) var stört skön!

mohahahaha nu laddas dem här låtarna hem på en gång! Ska sedan söka igenom "lilla" nätet efter flera Bit-Pop låtar :D

även om jag antar att det är rätt smalt >.<

[Edit] hmm du vart hitta du alla dem här låtarna? Hittade inte nåt på Altavista :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
En kompis brukar säga till mig att jag tycker om allt japanskt. Nu har jag bevisat motsatsen. Jag tycker nog att bit-pop är riktigt kasst.

 

Bitpop började nog inte i Japan, om jag inte minns fel. Termen kom när man började göra om SID-låtar från spel som Commando, Last Ninja, The Great Diana Sisters osv osv.

 

Vem/vilka det var som började göra musik med maskiner vet jag inte, det kan mycket väl vara en japan eller flera.

 

Men som sagt, jag tror inte Bitpop är "japanskt" så att det kommer upp när man pratar om anime och otakus, tror mer att det tillhör grenen retronördigt, när man pratar om datorspel och liknande.

 

För övrigt finns det en riktigt fräsig grupp som kallar sig för NES-Kvartetten ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror det är ganska riskfritt att säga att bitpop snarare är nått som kommit från demoscenen än remixing, långt ifrån all bitpop är remixer av gammal spelmusik.

 

Känner inte till några japanska demogrupper, men jag har aldrig vart så insatt i demoscenen, varken då eller nu, det finns säkert, men dominerande på scenen har nog ändå Europa och Nordamerika varit.

 

(för folk som inte har koll på vad "demoscenen" är för nått så:

http://en.wikipedia.org/wiki/Demoscene

Testa gärna introt som det skivs om i texten, Farbraush - Fr08 (The Product), det visar verkligen vad det går att göra med en dator, trots att storleken på hela introt "bara" är 64 kb.

http://www.pouet.net/prod.php?which=1221 )

 

Fö. var förmodligen det första musikstycket som spelades på en (data)maskin nått av Bach (är jag ganska säker på) på MIT nångång mitten av 60-talet. Till en av datorerna var en högtalare kopplad som lät när man körde program på den, inte speciellt vackert och utan musikalisk mening med tonerna, men många lärde sig snart "höra" om deras program kördes rätt. Självklart så kunde inte en av hackarna hålla sig utan undersökte i sann hackernanda vilket sammband det fanns mellan vad datorn körde och vad den spelade, och hackade ihop ett program som fick högtalaren att spela upp ett stycke av Bach.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...