Hoppa till innehåll
Anime.se

Egmonts tråkiga omslag...


navyfusion
 Share

Rekommenderade inlägg

Är det någon annan än jag som tycker att Egmont kunde lägga ner mer jobb på att göra omslagen till sina manga mer attraktiva?

Dom ser ju väldigt olockande ut. Ranma omslaget är väl okey efter att man har sett Mästerdetektiven Conans omslag. Rätta mej om jag har fel men jag antar att Svenska Egmont har någon form av samarbete med Tyska egmont och deras omslag är mycket mer acceptabla. Skulle man göra omslagen mer lockande kanske man skulle få flera läsare...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den enda tyska Egmontmanga jag äger råkar vara Rurouni Kenshin, men jo, de omslagen är betydligt snyggare än både Ranma och Conan. Framsidan har en stor bild med Watsuki's illustrationer, ryggen är vit med ett litet 'urklipp' av framsidebilden och seriens/författarens namn, tyska Egmont-manga symbolen och numret. Baksidan har en liten blurbtext, en bra bild av Kenshin och en färgram på höger sida... Stilrent.

 

Ranma-baksidorna bildar en hel bild (fast framsidan är nästan lika ful som på svenska) och Conan vol. 1 ser ut såhär:

 

3898853829.jpg

 

*håller tummarna för att det ska gå att direklänka*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det någon annan än jag som tycker att Egmont kunde lägga ner mer jobb på att göra omslagen till sina manga mer attraktiva?

 

Jag håller bestämt med. Den enda förklaringen jag fått från Egmont är att de inte fick använda den tyska omslagsdesignen, vilket är märkligt, eftersom den bara är en kopia av den japanska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm... trist att Svenska Egmont inte fick använda de tyska omslagen. :(

Ranma omslagen ser ju i princip ut som om någon på Egmont har suttit och färglagt en ursprungligen svartvit bild direkt från mangan, i Paint. För att sedan lägga till ett solblekt färgark... Är det inte Zimeon som översätter Ranma (& och Conan?) åt Egmont? Kan du inte ge de lite tips?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan du inte ge de lite tips?

 

Jag gör så gott jag kan. Och jag är inte den enda som säger till Egmont att deras omslag lämnar mycket att önska. Tyvärr är det mer byråkrati änman kan tro. Det är inte alltid de som faktiskt vet som får sista ordet, inte ens inom företaget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att Mästerdektektiven Conan var mycket snyggare än Ranma ½, som får Kalle Ankas pocket-omslaget se ut som ett mästerverk!

Deras "style" att bara ha en bild och sen ha en ful färg i bakgrunden är ungefär lika snyggt som att gå runt med (vikinga)hjälm istället för mössa nu på vintern.

 

Kopiera Japanska böckernas omslag istället. De vet hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skall vi vara petiga så är inte heller innehållet något att hänga i granen. De har slarvats rejält i den, vore bättre om de arbetat i högre upplösning och rastrerat den bättre, som det är nu så är den suddig.

 

*Ior som inte kan säga samma sak om Bonniers utgåvor.*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...