Hoppa till innehåll
Anime.se

Berserk


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

HDQRmHmYz.png

Hjälten Guts med sällskap av Griffith och Casca.

 

Snabbfakta

Genre: Drama, Meddeltid, Fantasy, Övernaturligt

Sändes: 07/10-97 till 31/03-98

Avsnitt: 25

Produktion: Oriental Light and Magic (OLM)

OP: Tell Me Why av PENPALS

ED: Waiting So Long av Silver Fins

 

Tidigare tråd om Berserk hittar du här.

 

 

BERSERK

Kenpuu Denki Berserk eller kort och gott Berserk är en anime baserad på den offantligt populära manga serien av Kentaro Miura. Mangan är just nu uppe i 32 volymer i japan. Animen täcker i stora drag Guts tid i Band of the Hawk, vilket i mangan är "Den gyllenetidens" del som består av volym 3 (slutet på den) till och med volym 13. Animen var tänkt från början att bli 26 avsnitt lång men pågrund av finansiella problem blev den bara 25.

 

Det är en väldigt mörk serie som inte är riktad för barn, även om animen inte är like mörk som mangan bör den nog kanske inte ses av allt för små. Soundtracket till serien är för mig en av de bästa någonsin, med en känsla som tar en till medeltiden och lite mörka tongångar så passar allt in perfekt till historian. Den kantiga stilen med de mörka förgerna passar även de in och lufter fram känslan av att det här inte är någon ljus historia.

 

CqykwrhPp.png

Delar av Band of the Hawk.

 

SE DEN, LÄR DIG KÄNNA DEN, SAKNA DEN

Jag kan helt klart rekommendera den här serien, det var så jag blev introducerad till mangas underbara värld. Jag behövde nämligen mer än vad animen kunde bjuda på. Men jag är tacksam för att det faktist finns en anime, den följer manga relativt slaviskt och utelämnar inte mycket i vad den tar upp.

 

Animen börjar med att ta upp Guts framtid, om vilken väg han är tvungen att ta efter sin tid i Band of the Hawk. En väg som inte den vanlige döde nog skulle klara. Andra avsnittet gör sedan en tillbaka blick till Guts yngre dagar och hans tid i Band of the Hawk, där han träffar på Griffith och Casca. Och det är sedan där ifrån som animen utspelar sig.

 

När man väl sett klart på den här animen och man inte har läst något av mangan så kommer tomheten som en stor våg. Jag fick nästan panik, vilket som sagt var gjorde att jag plockade upp och började läsa mangan. Men nog om den.

 

Guts karaktär presenteras bra tycker jag i animen och röstskådespelaren Nobutoshi Canna (Nobutoshi Hayashi) får till en röst som jag kan koppla till Guts, även Casca's röst för mig är bra, den inte direkt någon skolflicks röst, utan har en grövre och mer stark röst.

 

ANIME vs. MANGA

Det är klart att animen inte lyckas att fånga alla de moment som mangan tar upp eller ens de djup som mangan har. Men den gör sitt jobb och jag håller faktist animen som en av mina favoriter. Musiken som jag skrev lite tidigare om är som sagt top noch och är en stor faktor för mig varför animen är så härlig att se och lyssna på framför allt.

 

Skulle jag vilja att det kom mer? Nej, faktist inte. Jag nöjer mig med det här som finns och tror inte heller att man skulle lyckas kunna göra Berserk rättvis, det skulle krävas mycket för att den skulle lyckas tror jag. I Japan var det till och med så illa att den inte alls uppskattades lika mycket som här i väst när den väl kom, så att det skulle komma något mer är väldigt tveksamt också.

 

Men ta en titt tycker jag, sedan kan du alltid ta dig en funderare över om det här med manga inte vore en så dum idé.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Blev förvånad då såg att inga skrivit på denna serie. O.o

Jag kan helt klart hålla med dig att denna serie är fantastisk. Men mangan är mycket bättre då den fortsätter längre än vad animen gör och att den går mer in i det hela. En av mina favoriter där ute.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Låter riktigt trevligt men jag ställer mig på samma sida som Blå. Om de nu är ett år gammla så borde man hört något tidigare om den faktiskt var i produktion, känns inte särskilt troligt att de skulle hålla på och Kadokawa-trolla med en serie som Berserk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om de nu är ett år gammla så borde man hört något tidigare om den faktiskt var i produktion

Att hemlighålla något i ett år är inte så otroligt. Darker than Black 2 skulle ha hållits ur allmänhetens öga ett år längre, om inte ett produktionsdokument hade läckt ut. Det kan vara något liknande nu, att det verkligen bara läckts av "illvillighet" (alltså inte som PR). Vem vet, kanske det kommer ett tillkännagivande inom något halvår. Kanske när volym 34 av mangan kommer ut (IF EVER?)... (~_~)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Tar upp det jag såg av första filmen här. Rätt så bra faktiskt, tog lite tid att vänja sig med stilen och musiken saknade dock den där rätta känslan som jag tycker att TV-serien fick till så bra. Annat än det så förhöll sig det bra till handlingen och karaktärerna känns som de ska. Det ända tråkiga med filmen är väl att man kan just den här delen rätt så bra nu då man sett och läst det ett par ggr, ska bli skoj att se hur det blir efter tredje filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 years later...

Såg precis slut på Berserk, alltså större cliffhanger får man leta efter, avsluta serien mitt i en jävla våldtäckt! o sen så läser jag mig till att de inte ska fortsätta på den!?

Jag har årets WTF känsla just nu, jag kollade in filmerna också men de ger ju inte mer än vad serien gör. 

Så basically så måste jag nu sätta mig o läsa igenom fucking 300 kapitel (minst) för att ens komma ifatt storyn, o jag gillar inte ens att läsa manga.. 

Jag känner en fruktansvärd frustration över det här just nu, precis när storyn ska komma igång på allvar. Jävla teasers..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis slut på Berserk, alltså större cliffhanger får man leta efter, avsluta serien mitt i en jävla våldtäckt! o sen så läser jag mig till att de inte ska fortsätta på den!?

Jag har årets WTF känsla just nu, jag kollade in filmerna också men de ger ju inte mer än vad serien gör. 

Så basically så måste jag nu sätta mig o läsa igenom fucking 300 kapitel (minst) för att ens komma ifatt storyn, o jag gillar inte ens att läsa manga.. 

Jag känner en fruktansvärd frustration över det här just nu, precis när storyn ska komma igång på allvar. Jävla teasers..

Du valde rätt tid att se den, för i sommar kommer ju en uppföljare! http://www.animenewsnetwork.com/news/2016-02-04/new-berserk-anime-is-tv-series-that-premieres-in-july/.98320

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

 

OMG så fett!

 

men likt diskussionen vi hade i en annan tråd så verkar den ju vara CG animerad, det är ju en smula deprimerande..

 

men ifall de låter den gå längre denna gången än vad serien/filmerna gjorde så kommer det va lugnt! :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är lite intressant om man tänker på

 

 

Alltså, om det är samma produktion så har de sugit på karamellen i typ åtta år. Det är en lång tid för en anime. Längre än Redline.

 

(Jag vet inte om jag borde skämmas för det här, men en av sakerna jag ser mest fram emot är Puck!  :blush: )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja gud ja! de där bilderna kommer man ihåg, har de åtta år på nacken nu alltså, jisses. 

 

Ja, det ska faktiskt bli intressant att se den lite mer humoristiska sidan av Berserk också, Puck tillhör en av favorit karaktärerna för en annan i serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Precis som trådskaparen introducerades jag till manga genom denna anime, för jag var tvungen att veta fortsättningen efter att jag sett animen. Har läst mangan säkert 20 gånger nu och sett denna serie runt 7-8 gånger. Har varit smått besatt av Berserk och är väl det fortfarande. Filmerna och den nya animeserien avskyr jag dock.

 

En recension av animeserien har jag skrivit här ifall någon skulle vara nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...