Hoppa till innehåll
Anime.se

Tokyo Godfathers


Druv
 Share

Rekommenderade inlägg

Även denna film gick på filmfestivalen, och var väldigt mycket bättre än Appleseed. En klassisk julsaga, om jag får säga det själv. Viss övervikt på det sockersöta, som väntat, men det blir ändå en god balans. Mycken kärlek, och, på grund av det rika karaktärsgalleriet, utan alltför mycket av den klyschiga "filmkärlek" man ofta drabbas av.

Den fångade mig dock inte hela vägen igenom, men jag kan se det hända om jag ser om den. Definitivt ett köp när den kommer på dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En av de bästa filmerna jag sett i hela mitt usla liv. Perfekt in i minsta cell. Vilken total superguldrulle. Släng bort Kalle Ankas julafton och visa Tokyo Godfathers. Varje år.

 

Tusenårsskådespelerskan var en väldigt imponerande film, men det här var den överdrivet bästa julsaga jag någonsin sett. Festligt nog är verkligen genren "julsaga" och inget annat. "dramakomedi" beskriver inte allt. "Julsaga" beskriver allt.

 

Alla ni som har föräldrar som motsätter sig japansk tecknad film: Köp den här och visa dem. Om de inte gillar den är det bara att avfärda dem som förtappade människor.

 

ALLA människor borde se den här filmen. Verkligen precis ALLA.

 

Det är bara att kuta iväg och handla den direkt. Dyr? 169 kronor, dyr?

Vilken perfekt julklapp!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

En av Ranma½-OAV:erna utspelas helt under Julen...

Att den dessutom är extremt bra gör ju inget heller...

 

Vill du googla efter den tror jag den i översättning heter "Tendo Family Christmas Scramble"

 

Annars är det nog lie tunnsått med rent *Jul-baserad* animéer...

Zimeon bör veta dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om Tokyo Godfathers: Tre hemlösa i Tokyo får ett spädbarn på halsen och sätter ut på en klappjakt för att hitta föräldrarna.

Denna film är en av de få som hamnar under rubriken "otroligt underbart tokbra". Den närmaste beskrivningen är "en julsaga". Tänk Charles Dickens fast helt sjukt mycket bättre. Den finns på DVD i Sverige. Om era föräldrar/storasyskon är ens avlägset intresserad av bra film, så är det här den perfekta julklappen.

 

Observera att man inte behöver vara intresserad av japansk tecknad film för att se den och tycka om den. Faktum är att jag nästan är beredd att säga upp bekantskapen med de som ogillar den här sortens film, så sanslöst bra är den. Ett av de bästa Tokyoporträtt jag någonsin sett i hela mitt usla liv; minst lika bra som "Lost in Translation". Vansinnigt snyggt Tokyo, så tokbra personutmejslingar att man baxnar. Och så den där underbara hopplösa levnadskraften hos några utslagna individer, och deras obetalbara förmåga att bara göra helt rätt hela tiden, trots att allt bara går åt helvete.

 

Det finns ingen åldersgräns på den här filmen. Den passar alla, jag upprepar, alla, som vet att uppskatta film för vad film är. De stackars usla satar som tror att film måste innehålla action, humor eller sexiga kvinnor (eller allt i en blandning) för att vara "bra" göre sig dock icke besvär. Rent allmänt sett tror jag dock att de flesta under 15 nog bara kommer tycka den är tråkig.

 

Den borde visas varje jul. I alla länder. För alla människor. Så bra är den.

 

Angående jul-animéer i övrigt: Det har gjorts julspecialer lite varstans. Love Hina, Tenchi Muyo och säkert många fler. Men att jämföra dem med mästerverket Tokyo Godfathers är bara löjeväckande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...