Hoppa till innehåll
Anime.se

Rita manga?


spybay
 Share

Rekommenderade inlägg

För det första: Du kan inte rita manga för att du är svensk. Manga är japanska serier enligt västerländsk betydelse, vilket betyder att bara japaner kan rita japanska serier (Inte så konstigt, väl?)

 

För det andra: Om du vill teckna i en speciell stil från någon serie så är det bästa sättet för dig att lära att rita av bilder från serien. Sedan är det meningen att du skall rita till du spyr och fortsätta rita även efter det. Då kan du verkligen rita.

 

Manga är inte "Figurer med stora ögon, små näsor och färgat hår med överdrivet mycket hårspray".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För det första: Du kan inte rita manga för att du är svensk. Manga är japanska serier enligt västerländsk betydelse, vilket betyder att bara japaner kan rita japanska serier (Inte så konstigt, väl?)

 

För det andra: Om du vill teckna i en speciell stil från någon serie så är det bästa sättet för dig att lära att rita av bilder från serien. Sedan är det meningen att du skall rita till du spyr och fortsätta rita även efter det. Då kan du verkligen rita.

 

Manga är inte "Figurer med stora ögon, små näsor och färgat hår med överdrivet mycket hårspray".

 

Man kan visst rita manga fast man är svensk. Eller i alla fall i manga stil. Det finns ju också en svensk som har fått sin manga publicerad i Manga Mania. Och jag tror inte att dom visar något som inte är manga. Men, det är bara min åsikt. Bli inte arg bara för det... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För det första: Du kan inte rita manga för att du är svensk. Manga är japanska serier enligt västerländsk betydelse, vilket betyder att bara japaner kan rita japanska serier (Inte så konstigt, väl?)

 

För det andra: Om du vill teckna i en speciell stil från någon serie så är det bästa sättet för dig att lära att rita av bilder från serien. Sedan är det meningen att du skall rita till du spyr och fortsätta rita även efter det. Då kan du verkligen rita.

 

Manga är inte "Figurer med stora ögon, små näsor och färgat hår med överdrivet mycket hårspray".

 

 

ja men det ja menar med manga är typ naruto, gundam seed, onegai twins osv och det är typ såna "personer" ja vill lära mej rita

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag fick en bok i julklapp där dem förklarar grunderna bra;

"Så tecknar du manga" av Katy Coope

och annars finns det x antal internet hemsidor där dem har bra illustrationer också

 

det bästa tipset som finns i alla böcker och på alla sidor är precis som

Elwin_Baltia skriver att man måste teckna av andra serier, coh göra det ofta och mycket

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan visst rita manga fast man är svensk. Eller i alla fall i manga stil. Det finns ju också en svensk som har fått sin manga publicerad i Manga Mania. Och jag tror inte att dom visar något som inte är manga. Men, det är bara min åsikt. Bli inte arg bara för det...

Mangastil ja, men det är inte samma sak. Jag vet inte varför Manga Mania kallade hennes serie för "svensk manga", fast det är säkert för att "Manga" är så coolt laddat. Serien hade i alla fall inte alls den känsla som är typisk för japanska serier.

ja men det ja menar med manga är typ naruto, gundam seed, onegai twins osv och det är typ såna "personer" ja vill lära mej rita

Ja, men då är det bara att köpa en illustrationsbok och rita av teckningarna. Då lär dig dig. ;).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag antar att det är lättare att skriva "svensk manga" istället för "En svensk serie ritat på klassiskt manga vis". Sen tror jag inte allmänheten bryr sig ett dugg om det verkligen är en "manga" eller inte. De flesta anser nog att en serie ritat på klassiskt "manga" vis, med stora ögon etc är manga, oavsett vilken land tecknaren kommer ifrån. Eller?...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå in på Konstplanket. Det ligger lite längre ner i forumets framsida. Där finns det trådar om just detta.

 

Angående den tydligen odödliga debatten om huruvida svenskar kan teckna manga.

 

Du visste mycket väl vad han menade E-B och i mina ögon var ditt "för det första" irrelevant. Om du hade hänvisat till konstplanket direkt istället för att häva ur dig spydigheter hade han ändå förståt det, eftersom debatten förekommit mycket där (lite för mycket i min åsikt).

Själv föredrar jag termen "manga-inspirerad".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag antar att det är lättare att skriva "svensk manga" istället för "En svensk serie ritat på klassiskt manga vis". Sen tror jag inte allmänheten bryr sig ett dugg om det verkligen är en "manga" eller inte. De flesta anser nog att en serie ritat på klassiskt "manga" vis, med stora ögon etc är manga, oavsett vilken land tecknaren kommer ifrån. Eller?..

Klart att det är lättare, men det behöver inte betyda att det är rätt. Det gör bara att man tänker ytligare, det vill säga att manga bara innebär söta figurer med stora ögon samt lite robotar och sexuella anspelningar och bla bla.

"för det första" irrelevant. Om du hade hänvisat till konstplanket direkt istället för att häva ur dig spydigheter hade han ändå förståt det, eftersom debatten förekommit mycket där (lite för mycket i min åsikt).

Vadå? Det är ju så det är? Japanska serier är japanska serier, och det handlade inte om att vara spydig, det var bara att gå rakt på sak. Det är inte irrelevant eftersom det fortfarande finns folk som tror att manga betyder "stora ögon, liten näsa och häftigt hår".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var irrelevant för att han (eller hon) inte frågade "om vad manga är"

utan han frågade vart man kan få tag på böcker för att lära sig teckna manga.

 

Det är inte irrelevant eftersom det fortfarande finns folk som tror att manga betyder "stora ögon, liten näsa och häftigt hår".

Sen när blev manga-intresset ett korståg? Spänn av lite. Dom som söker sig till manga, som denna person gjorde, får reda på sånt ändå tids nog. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var irrelevant för att han (eller hon) inte frågade "om vad manga är"

Nej, men jag skrev att han som utlänning inte kan rita manga och så förklarade jag varför.

utan han frågade vart man kan få tag på böcker för att lära sig teckna manga.

Ingen bok kan lära en att rita manga, däremot finns det böcker med råd om hur man lägger upp en serie.

Sen när blev manga-intresset ett korståg? Spänn av lite. Dom som söker sig till manga, som denna person gjorde, får reda på sånt ändå tids nog. ^^

Eller så stannar de vid det knapra utbud som finns här. Menmen, jag var kanske lite extrem där. Alla kan ju inte bli nördar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen bok kan lära en att rita manga

Där har du rätt. Ingen bok kan lära en någonting. Men, man kan lära från en bok. Jag och zaffe har diskuterat det här ganska mycket och vi har sett att många (inte bara här på anime.se) tror att dom kommer bli duktiga för att de köper en bok eller, tro det eller ej, köper dyra pennor.

Dom vill alltså bli duktiga på direkten, men sen när de upptäcker att det krävs lite arbete också så lägger de av och/eller blir arga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Konstplanket är här v

http://www.anime.se/forum/viewforum.php?f=11

 

"How To Draw Manga" böckerna är bra. De kostar runt 250kr styck och kan inhandlas på Science Fiction Bokhandeln eller på Seriebubblan

 

www.sf-bok.se

www.seriebubblan.se

 

Du vet ingen speciell "how to wdraw manga" bok som är bra. som är lätt i början och som blir mer avancerrad ju längre man kommer

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Volume 1 är bra att börja med. Där står det lite om anatomi, serieupplägg, ansiktsuttryck. När man sen blivit lite bättre kan man avancera till mer avancerade böcker.
,

 

men det finns ju massa olika förlag och sånt så ja menar lite mer exakt vilken är bra och vilken som är dålig

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

How to draw manga: volume 1: How to draw characters

 

Jag tror det var den boken japs menade.

 

Jag har den själv och jag tycker att den var ganska bra, den går igenom en hel del grundläggande saker som hur man ritar folk med hjälp av cylindrar och cirklar, och proportioner i all allmänhet.

Den går även igenom ansikt utryck en del och lite åt det hållet.

Den är dock inte så bra för någon som inte har någon erfarenhet av att rita förrut tror jag, den är för dem som testat att rita ett tag.

 

Men om du har det så tycker jag defenetivt att detta är en bok för dig!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...