Hoppa till innehåll
Anime.se

Behöver ni hjälp med tales of symphonia, eller diskutera.


shonen
 Share

Rekommenderade inlägg

FAN va jag älskar det spelet.

 

JAg har varvat det (tog ett tag) så behöver ni hjälp bara fråga.

 

Då har jag en fråga:

 

Hur varvar man ett spel som inte har ett andra varv? (Ursäkta språkfascismen)

 

Man missbrukar ord ungefär lika ofta man borde misshandla folk som kom på pokémon eller tidiga mornar

 

"Varva" är just ett sådant ord ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag associerar "varva" till de där gamla spelen som inte hade något slut, utan som bara började om från början. Standarden var att man slutade spela då och bara stängde av. Det kallades att varva ett spel, att gå runt ett varv alltså. Vissa gick runt två varv.

 

Det låter konstigt att säga att man "varvar" ett spel som har ett ordentligt slut och inte har något andra varv. De spelen klarar man.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstår vad zimeon försöker få fram.

 

På den gammla NES tiden så brukade det vara så att spel inte hade någon form av att kunna spara sitt spel, så dem gjordes inte allt för långa.

Men det fanns vissa spel som man klarade, det tog väll runt en timme, där man kunde fortsätta på en gång till i ett svårare läge (ofta kallat B-mode) eller något liknande.

Det kallades för ett varv.

 

Men precis som zimeon sade så finns det ju faktiskt inte spel kvar längre med flera varv, inte många hur som helst.

Men utrycket lever vidare trots att tiderna förändras, men det är mycket vanligt i språk att utryck lever kvar långt efter att deras egentliga funktion försvinner.

 

Bara min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varva har jag aldrig sagt utan jag brukar säga: Jag har klarat det spelet osv.

 

Men nu sitter jag fast på nån äcklig härjboss:D ge mig tips!!

 

Eventuell spoilervarning

 

Det är bossen man ska döda när man ska hämta "vindsealen" (inte den uppe på platån utan den nere i ruinerna)

 

Han har ju 14000 i HP!! blev tokig på han, fick bara ner hälften av liven på han innan jag dog. Help me :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag slutade använda termen varva för jättelängesen. Kanske för att spelen började bli lite mer berättelseformade. I de spel som man kan varva kom verkligen inte storyn i första hand. Men nu när storyn har blivit en fundamental gren av spelens uppbyggnad är det bara naturligt att man inte länge kan "varva" spel.

 

Förresten, vilken svårighetsgrad kör ni på och vilka karaktärer spelar ni med? Själv kör jag på hard, all the way XD

 

Mitt team: Lloyd, Sheena, Raine (fav) och Genis.

 

Svag spoilervarning!

 

Jobbigaste bossen hittils var lugnt den på draknästet!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...