Hoppa till innehåll
Anime.se

Teckna manga?


jordgubbe
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...

Du jordgubben. Jag tycker om att teckna och nu har det blivit mycket manga. Jag fick en bok i julklapp av min snälla flickvän som visar hur man ritar enkla mangafigurer. Den heter "så tecknar du manga" av Katy Coope. Den innehåller det du vill veta.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reklamvarning?

 

Ursäkta mig för att jag är kritisk, men det man lär sig i Katy Coopes bok lär man sig lika bra genom att rita av bilderna i vilken manga som helst. Katy Coope själv är knappast en höjdare på att rita överhuvudtaget, så det känns lite si och så med en "så här ritar du manga" till hennes taffliga teckningar.

 

Lite som att "så här gör du Hollywood-specialeffekter" och så instruktioner hur man filmar plastmodeller på nära håll.

 

Caty Koopes bok är kanske kul för nybörjaren som tycker att det verkar alldeles för svårt och har dåligt självförtroende, men för oss som vet vad manga är är bokens omslag närmast en förolämpning och en spottloska i ansiktet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Caty Koopes bok är kanske kul för nybörjaren som tycker att det verkar alldeles för svårt och har dåligt självförtroende, men för oss som vet vad manga är är bokens omslag närmast en förolämpning och en spottloska i ansiktet.

hehe, typ vad jag sa till japs när jag såg den första gången i akademibokhandeln!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej jag tycker ni underskattar Katy Coope, hennes revolutionerande teknik är defenetivt något som kommer sprida anime världen över.

Hennes avancerade teknik kommer inte bara spridas över jorden, utan även till livet "där ute" om ni inte tror mig se bara på det här bild beviset.

 

Katyinspace.jpg

 

 

Det är bara att erkänna, Katy coope in our hearts <3

dissainte.jpg

allt som skrivits i detta inlägg är sk-tsnack

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gav bara ett tips om en bok som har hjälp mig på traven, visst den e någon avanserad tecknarbok. Men e man nybörjare så e man. Så tona ner med spydigheterna.

 

Och jag gav bara min åsikt om boken, som den mangavetare jag är.

 

Visst, den kanske är en bra bok för nybörjare. Men det hindrar inte det faktum att den är lite utav en förolämpning för alla oss gamla mangaentusiaster, och en förolämpning för alla de som kämpat länge med att imitera den japanska stilen, för Caty Coope är faktiskt inte direkt bra på att rita. Ska hon då "lära ut" hur man tecknar den enligt många mest avancerade seriestilen i världen? Öh...

 

Det kan tyckas vara hårda ord, men det är tyvärr sant.

 

Tänk dig själv hur en hiphoppare skulle reagera om det kom ut en bok som hette "så här blir du hiphop" och så var det bara beskrivningar hur man drar ner brallorna till knävecken. Det är liksom inte det hiphoppen handlar om.

 

Eller "så här blir du datatekniker" och så en beskrivning om hur man hanterar Windows.

 

Eller "så här gör du spel" och så en beskrivning av hur man använder "RPG construction kit".

 

Eller "så här blir du programmerare" och så en beskrivning av Microsoft Basic.

 

Eller "så här blir du litteraturvetare" och så en synopsis på Harry Potter-böckerna.

 

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, men en människa som är kunnig blir faktiskt lite irriterad av sånt. Okej om det är menat som ett skämt, men när det inte är det utan menat på fullt allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det den fula boken ni pratar om? Usch.

 

Vill du inte ha mer kvalité än detta finns det garanterat lika djupgående "hur man ritar..." sidor på internet. G-r-a-t-i-s

 

Learn to draw anime and manga

Polykarbon: Tutorials

Trenchcoat Steve's How to...

 

En Google-sökning på "how to draw manga", resultaten plockade från första sidan. Svårare än så är det inte

 

Jag tycker det är bättre att lägga pengarna på artbooks, särskilt sådana som också innehåller skisser och så :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du förolämpar oss inte alls. Det är vissa falska instruktionsböcker som förolämpar oss.

 

Och jag vet inte alls hur man tecknar. Däremot vet jag hur man lär sig att teckna, och det göra man på samma sätt som allt annat:

 

Sätt dig och imitera. Rita av, rita av, rita av. Det är inte svårare än så.

 

Instruktioner som "så här ritar man ett öga" är inte rätt väg. Särskilt inte när det kommer från någon som inte kan rita.

 

Om man nu kan få hjälp från Caty Coopes bok är ju det bra. Tyvärr tror jag det enda den åstadkommer är att den får folk att tro att de kan rita "manga"; att rita lite stora ögon och pricknäsa är svaret från Gud.

 

Personligen tror jag mer på att plocka upp vilken manga som helst och bara sätta sig ner och rita av bilderna. Normalt sett innehåller de nämligen bättre teckningar, och man lär sig mer av skickliga tecknare än av oskickliga.

 

Ett tips är att rita av Akira Toriyamas teckningar (Dragon Ball, Kajika) eller Rumiko Takahashis teckningar (Ranma, Inuyasha). De är enkla, men jäkligt lärorika att rita av. Annars tar man bara en stil man gillar och ritar av så att pennan glöder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först och främst vill jag säga att jag inte vet vilken bok det är ni pratar om, men det var en del saker som ni sa som fick mig att reagera.

 

"Instruktioner som "så här ritar man ett öga" är inte rätt väg." (!)

Vadå inte rätt väg? Om man får lära sig hur man ritar ett öga i grunden så har man lättare att bygga vidare på ögat, om man bara ritar av så blir man väldigt duktig på att just rita av inte så mycket annat.

 

Om man får instruktioner för hur man ritar så får man hjälp och tips, det får man inte från en bild.

 

"falska instruktionsböcker"

Finns det verkligen något sådant? Det enda som kan vara en falsk instuktionsbok skulle vara om den säger en sak och handlar om något annat.

Tydligen handlar Caty Coopes bok om manga, om än inte så bra manga bok så är det en manga bok därför inte en falsk. *aha*

 

"Tyvärr tror jag det enda den åstadkommer är att den får folk att tro att de kan rita "manga"; att rita lite stora ögon och pricknäsa är svaret från Gud."

Vad är manga igentligen? Det är svårt att säga, det finns så många manga stilar. Finns det någon rätt manga? Vad är då rätt? Är rätt manga bara det som kommer från Japan eller bara det som är serier? Kan det inte finnas fler tolkningar än det rätta? Var finns gränserna, vem sätter dem?

Kan det vara så att mangapersoner kan vara personer med stora ögon och pricknäsa? Nej? Men då tror jag att någon får förklara det för mig vad manga är.

 

Själv tycker jag att Caty Coopers bok skulle kanske heta "lär dig rita manga som Caty Cooper" för att undvika problem, fast det gör den redan;

"lär dig rita manga" AV Caty Cooper.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man får lära sig hur man ritar ett öga i grunden så har man lättare att bygga vidare på ögat, om man bara ritar av så blir man väldigt duktig på att just rita av inte så mycket annat.

Öh... ursäkta mig, men hur har människan lärt sig rita genom årtusenden? Jo, genom att rita av. Det finns tyvärr inget annat sätt än att du sätter penna till papper. Det är så människan lär sig.

 

Vill man lära sig kubismen målar man av Pablo Picasso, inte "Så här ritar du kubism" av Simon Lundström

 

Vad är manga igentligen? Det är svårt att säga, det finns så många manga stilar.

Eftersom det är serier från Japan som kallas för manga så är manga serier från Japan. Men det är inte det som är problemet. Om Adam Warren skulle göra en instruktionsbok skulle det vara en sak, för han är faktiskt bra på att teckna.

 

Idag när manga är så populärt och definitionen på ordet fortfarande är diffus, och alla västerlänningar helt plötsligt vill lära sig rita så känns Caty Coopes bok ("bara du sätter lite spikfrilla och lite stora ögon så blir det manga, även om du tecknar som en kratta") ungefär som kvällstidningarnas löpsedlar: "Mirakelpillret som gör att Du går ner 20kg på en vecka medan Du käkar godis!"

 

Boken säljer på att ordet serier från Japan - kända som "manga" - är populära, och att folk inte riktigt vet vad "manga" är, att det inbegriper en ny tecknarstil som alla barn vill lära sig, och att föräldrar inte vet vad "manga" är men de har hört att det är poppis och att den säljer för att bilden på omslaget ser ut att vara gjord av en tolvåring och att man därför tycker "jamen så bra, då blir de ju inte avskräckta".

 

Och visst, kanske "lär dig pennteckning" eller "hur man tecknar kroki" kan kännas svårsmält för tioåringar. Men.

 

Vad är pianospelning? Ja, visst, man slår an tangenterna på ett piano och det låter. Det är allmänt känt att det är svårt att spela piano, precis som att det är svårt att rita bra. Men skall därför folk som inte ens kan hålla takten hålla lektioner, bara för att inte avskräcka stackarna som inte kan spela piano? Okej att personen spelar piano, rent tekniskt. Men någon måtta får det väl vara.

 

Inget ont sagt om Caty Coope, hon tecknar OK för en nybörjare och tränar hon så kommer en vacker dag säkert vara en skicklig tecknare. Men hon är inte det nu. Och att hennes teckningar skulle vara någon sorts representation för "manga" är lika löjligt som att hötorgskonst skulle få representera Leonardo da Vincis tavlor.

 

Själv tycker jag att Caty Coopers bok skulle kanske heta "lär dig rita manga som Caty Cooper" för att undvika problem

Den heter "så tecknar du manga" vilket återigen för tankarna till kvällstidningslöpens envisa duande: "så tappar du vikt", "så tjänar du på skatten".

 

Vad den borde heta är "Lär dig teckna som Caty Coope". Varken mer eller mindre. Men frågan är om den skulle sälja då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"men hur har människan lärt sig rita genom årtusenden? Jo, genom att rita av. Det finns tyvärr inget annat sätt än att du sätter penna till papper. Det är så människan lär sig." (!) -iip-

 

Fel, människan har inte lärt sig att rita genom att -bara- rita av. Jag har inte sagt att man inte ska öva öva och öva det är just det man ska.

Låt oss fundera lite över hur det kommer sig att vi har magna-stilen. Det kommer sig att någon bestämde sig långt tillbaka att nej, nu vill jag inte rita -av- längre. jag vill göra något annat. Något som ingen har gjort förut. Personen i fråga slutade att rita som alla andra som bara kopierade varandra och skapade något nytt. Denna person som skapade det nya vet bäst hur man ritar det nya. Han lär ut det till dem som vill. Dessa får reda precis hur hon ska göra utan att behöva fundera ut hur han gjorde det själv. Där har vi instruktioner som det flesta, utom vissa underbarn, behöver. Man behöver utvecklas och det gör man inte genom att bara rita av, därför behöver man någon som kan, någon som vet.

 

"Vill man lära sig kubismen målar man av Pablo Picasso, inte "Så här ritar du kubism" av Simon Lundström"

Tänk om då Simon Lundstöm har ägnat hela sitt liv till att lära sig att måla som Picasso och med sin livserfarenhet så vet han vad som är svårt och vad man kan fuska med och har mängder av tips. Men det kan han inte dela med sig för att alla som vill lära sig måla som Picasso -måste- måla av.

 

"den borde heta är "Lär dig teckna som Caty Coope".

Vadå, så du menar att Caty Cooper som har gjort sin tolkning av manga inte borde säga det för att den inte passar in i ramen för hur manga måste vara för att vara manga. Eller är det för att hon inte ritar bra som att du tycker att hon inte får ge ut en bok med sin tolkning. Hon kanske är riktigt dålig, jag vet inte för jag har inte sett boken men jag tycker hon har rätt att ge ut sin bok där det står lär dig rita manga som Caty Cooper därför det är hennes tolkning av manga. Sen att hon suger hör inte hit. Hennes tolkning är lika rätt som Adam Warrens.

 

Som jag frågade förut; vad är magna egentligen? Manga är inte längre bara serier, det är så mycket mer. Det visar vi genom att vara med här. Det är mycket bredare och därmed mycket mer öppnare för tolkningar.

Vi kan jämföra så här: Superman, spindelmannen och Batman de är serier som liknar varandra så mycket att de skulle vara skapade av samma person medan om vi jämför spindelmannen med t ex chobits. Vi har en skillnad! De båda är serier men olika stilar. Det är så även inom mangan dvs. olika manga-stilar. -aha- Man har tolkat saker annorlunda därför att människor är annorlunda.

 

Är det fel att tolka saker eller måste allt se lika dant ut hela tiden? (?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag äger boken, men tycker att den ger en del bra tips här å var... men dock fötjänar den inte sitt namn för den ger långt ifrån så mckt tips som den skulle behövt att göra...

 

och håller med dig Ryuji det är rätt roligt att läsa Zimeons inlägg... dvs totala dissning av Katy Coope

 

tckr att nån moderater ska ändra detta inlägg till läsvärt XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag funderade på att förkorta det här inlägget, men jag orkade inte. Så mycket är det inte värt.

 

Det kommer sig att någon bestämde sig långt tillbaka att nej, nu vill jag inte rita -av- längre. jag vill göra något annat. Något som ingen har gjort förut. Personen i fråga slutade att rita som alla andra som bara kopierade varandra och skapade något nytt.

 

Suck...

Det handlade inte om att någon helt plötsligt började hitta på något nytt. Det är en karikeringskultur som utvecklats precis som alla andra karikeringskulturer har gjort. Att karikera, det vill säga att förenkla verkligheten och överdriva vissa drag, grundar sig i att man kan rita. Det grundar sig inte i att någon bestämmer sig för att "ett öga skall se ut så här, och så skall det vara ett blänk där och så skall ögonfransarna ritas så här" utan att man förenklar verkligheten till ett fåtal streck. Och då måste man känna till hur verkligheten ritas. Det gör inte Caty Coope. Därför är hon inte lämpad för att lära ut hur man ritar, än mindre hur man karikerar.

 

* Vill man lära sig det japanska sättet att karikera, då ritar man av det japanska sättet att karikera. Japaner har inte lärt sig karikera på det typiska japanska sättet genom instruktioner, utan genom att rita av andras teckningar!

 

* Att tro att en som är dålig på att imitera den japanska stilen skulle vara bättre att lära sig ifrån än att rita av the real thing är löjligt. Det är som att tro att jag skulle vara lika bra på att lära ut piano som en som spelat piano i femtio år!

 

* En instruktionsbok i piano skriven av mig (jag kan bara spela piano hjälpligt) skulle aldrig sälja, den skulle inte sälja, den skulle aldrig gå igenom förlagens självcensur. MEN om det var en instruktionsbok i hur man spelar det afrikanska instrumentet galobolongba (som jag inte kan spela) så kanske det skulle gå igenom, eftersom förlaget vet noll om galobolongba. Att Caty Coopes bok gått igenom visar bara på hur lite folk kan, bryr sig om ordet "manga" (det är väl bara sådan där skit med stora ögon, va) Eller det är det intrycket gör. I vilket fall som helst är det en förolämpning för manga-entusiaster, precis som det skulle vara en förolämpning för galobolongba-entusiaster om jag gav ut en "hur man spelar galobolongba" när jag inte kan.

 

Tänk om då Simon Lundstöm har ägnat hela sitt liv till att lära sig att måla som Picasso och med sin livserfarenhet så vet han vad som är svårt och vad man kan fuska med och har mängder av tips.

 

Om Caty Coope har ägnat hela sitt liv åt att teckna i manga-stilen så är hon maximalt 8 år gammal. Hon tecknar som om hon tecknat i ett år. Det är en förolämpning för alla mangaentusiaster.

 

Vadå, så du menar att Caty Cooper som har gjort sin tolkning av manga inte borde säga det för att den inte passar in i ramen för hur manga måste vara för att vara manga.

Hennes "tolkning" av manga skulle vara intressant om människan kunde rita. En "tolkning" av Beethovens pianosonat av någon som inte kan spela piano är inte en tolkning, det är en fars. Eller möjligtvis en (hötorgs)installation. Och en förolämpning för alla Beethoven-entusiaster (om de inte har brett sinne för humor, vilket jag när det gäller "vad är manga" tyvärr av tidigare erfarenheter inte har).

 

Som jag frågade förut; vad är magna egentligen?

Manga har alltid varit, är, och kommer alltid att vara tecknade serier från Japan. Det är inte för att de kommer från Japan som gör dem kul utan för att japanerna gör bra serier som på något underligt vis har någon gemensam nämnare med de flesta andra serier från Japan. Det är inte "dåliga kritteckningar med stora ögon". Att det ges ut en bok som insinuerar det, det är en förolämpning mot alla mangaentusiaster.

 

Och även om man tror att det bara är en tecknarstil så är det ganska uppenbart att Caty Coope inte behärskar den.

 

Manga är inte längre bara serier, det är så mycket mer. Det visar vi genom att vara med här. Det är mycket bredare och därmed mycket mer öppnare för tolkningar.

Jag vet inte vad du visar med att vara här, men det jag visar är att jag råkar gilla tecknade serier från Japan. Och vadå "längre"? Du menar att bara för att du är här och kan informera oss om sanningen så skiftar ordet "manga" till att betyda allt inklusive kassa teckningar av en inkompetent tonåring? Hemskt ledsen, men jag betackar mig. Isåfall får du hitta på ett nytt ord som betyder "japanska serier" så vi kan byta namn på den här sajten till det.

 

Om Caty Coopes teckningar är manga då är Disneys teckningar garanterat manga, Bone är definitivt manga, och en herrans massa andra saker runt om i världen är också manga. Då blir ordet så brett att det fullkomligt förlorar sin innebörd och voila platt pannkaka och vi går alla entusiaster istället till sajten japansktecknadfilm.se

 

Jag kan gå med på att det finns en "typisk" teckningsstil i manga (även om det inte stämmer annat än abstrakt tänkt), och att den är är speciell och att man kan lära sig den och att den kan se ut på en massa olika sätt. Men innan någon har mage att göra en instruktionsbok vore det bra om människan kunde rita.

 

Är det fel att tolka saker eller måste allt se lika dant ut hela tiden? (?)

Du vet lika väl som jag att den där retoriska frågan var toklöjlig. Tecknarstilen i olika mangor kan se ut på hur olika sätt som helst, det vet du och det vet jag och voilà så kan vi lägga ner cynismerna.

 

Det handlar inte om att det skall se ut på ett speciellt sätt. Det handlar om att man skall kunna rita innan man tillverkar en instruktionsbok i teckning.

 

För att summera: Det är inte att Caty Coope inte är japan. Det är att hon är inkompetent, och att folk "tror" hennes verk är acceptabelt bara för att de inte vet något. Precis som min instruktionsbok i galobolongba.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag var visst på dåligt humör igår...

 

Beklagar, Emeral, jag menade absolut ingenting mot dig. Men det här med "vad manga är" har under åren blivit en ganska öm tå. I över femton år har jag fått stå och försvara mitt livs stora intresse.

 

För tio år sen hette det att det var japansk våldsporr (det händer fortfarande att folk tror det) och nu heter det att det är någon skum tecknarstil med stora ögon.

 

Jag har vigt i stort sett hela mitt liv till den här hobbyn och reagerar alltid med lika stor ilska och uppgivenhet när den banaliseras och då kan det hända att jag tar till i överkant. Ber om ursäkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimeon: Vafalls? Smädar du det postironiska mästerverket "Så tecknar du manga"av Caty Coope (som förärats med minst 5 olika sätt att få sitt namn stavat i denna tråd.) Teckna dock aldrig efter hennes regler.

 

Över till HYSTERISKA FEL i argument här.

 

1) Människan har lärt sig teckna genom årtusendena genom att lära sig

a) Perspektiv (rek. lit. Gombrich - "The History of Art", utgiven på engelska av Phaidon)

B) Ikonisering (rek. lit. Kant - "Människan och hennes symboler", utgiven på svenska av flertalet förlag genom åren)

c) Slutning (rek. lit. McCloud - "Serier, den osynliga konsten" utgiven på svenska av Medusa, Epix)

 

2) Dags för anime.se's forums första konstvetenskapliga originalpublikation:

 

SÅ TECKNAR DU KUBISTISKT

av Fredrik Stangel, 2005

 

Gör så här:

- Välj ett motiv som folk kan förutsättas känna till (en gitarr, en människa, ett äpple, et.c)

- Avbilda valda detaljer av motivet, ikonisera dom om så önskas, och sammanfoga detaljerna enligt fritt system.

- Om så önskas, lägg till övrig ornamentik i bilden. Behöver inte nödvändigtvis vara symbolisk eller surrealistisk, men är ofta något av dessa båda.

- Signera med ditt namn.

OBS: Det är inte sagt att teckningen blir bra bara för att du gör på detta sätt. Det är inte sagt att en roman du skriver blir bra bara för att du behärskar språket.

 

Rekommenderad litteratur: Philip Cooper - "Cubism", utgiven av Phaidon på engelska.

 

Såja. Nu kan alla gå ut och bli kubister.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill bara säga så här:

av allt jag har hört här så kan jag lugnt säga att Caty Cooper är nog en usel tecknare. Kan vi inte bara lämna det där. Hon kanske är en förelämpning med det visar bara att vi andra som kan bättre och lugnt luta oss tillbaka och skratta. Det har ju visat sig att några har lärt sig något av henne, de kanske blir intresserade av manga på riktigt och viger sitt liv till att rätta till alla missförstånd. Vem vet.

Just nu är manga mycket poppis vilket leder till att människor som inte kan rita (som Caty) kan tjäna en massa pengar. Det finns ingenting man kan göra åt saken. En stor anledning till att "lär dig teckna manga"-böcker säger så bra är för att det är en stil som är väldigt lätt att lära sig. Sedan är hur en manga figur ska se ut lite diffust så dem kan se ut lite hur som helst. Det är inte som att rita en "riktig" människa (det vet jag av egen erfarenhet)

 

Jag tackar för ursäkten och jag förstår varför du reagerade så, jag var även ganska påhoppig och det ber jag om ursäkt för. Jag brukar inte vara så påhoppig men när det gäller konst som är min stora passion så blir jag lite bitig. Jag är väldigt öppen för alla stilar och det är jag väldigt glad för och när andra kritiserar en stil bara för den inte är bra nog för att passa in i ramarna blir jag sur. Jag vet att Caty försökt att imitera en stil som är poppis och säljer bara för att den är det. Hon borde lära sig mer jo visst, men det räcker väl att bara säga att hon borde utveckla sin stil mer eller? Inte alla överdrivna påhopp. Så från förlåtelse och påhopp till någonting helt annat!

 

Till Freiztan:

Människan har lärt sig att rita, måla och allt de andra genom att rita av verkligheten, detta finns att beskåda bland annat i Frankrike bland de nyupptäckta och underbara grottmålningarna.

Där finns mycket -verklighetstrogna- bilder av djur. ;)

 

Sedan till andra som skriver dvs saker som:

Jag applåderar, jag skrattar med osv.

Kan ni bara inte skriva något som är värt att läsa?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...