Hoppa till innehåll
Anime.se

Bordsrollspel


Chop Suey
 Share

Rekommenderade inlägg

Tja vart har du fått tag på det där då? Skulle gärna vilja veta ;)

 

Shadowrun? Den rollspelsbutik man inte kan få tag på Shadowrun i är ingen rollspelsbutik. Dock finns det inte på svenska.

 

Det fattades bara att googla lite och så kom man fram hit: http://www.golem.se/?&opend=&openl=&cla ... (Shadowrun)

 

Det går ofta fortare att googla än att fråga. Det tog 30 minuter innan jag svarade, men det tog 30 sekunder att skriva in "Shadowrun" på www.google.se

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, Eon har faktiskt ett jäkligt smart påkommet tärningssystem som får full poäng. Det är helt lysande ur de flesta rollspelsaspekter; personligen tycker jag det är klart mycket bättre än Wizards överreklamerade D20-system.

 

Däremot är jag inte så förtjust i stämningen i Eon. Den är så överseriös; men å andra sidan brukar ju dagens folk uppskatta sånt, så det är väl bra. Och sen är det väl mycket upp till spelledaren, antar jag.

 

Ett fullkomligt okänt rollspel från Wizards är det som heter Everland, som är så nära ett friformsspel som man kommer medan man fortfarande har regler. I sin vansinniga godtyckliga enkelhet var det systemet också riktigt lysande. Man blir imponerad när man ser sådana smarta drag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som du säger så ÄR tärningssystemt väldigt bra, till skillnad från drakar och demoner.(inte för att det är dåligt)

 

Men jag förstår inte riktigt inte vad du menar med "Överseriöst".Om det är så att du menar att det inte är något vidare spel för nybörjare så förstår jag.Eon är lite invecklat, iaf mer invecklat än drakar och demoner.

 

Du får gärna förklara vad du menar med det...?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag förstår inte riktigt inte vad du menar med "Överseriöst".

 

Nja... hur ska man säga det? Det är en ganska dyster och tung värld, lite för mycket tyngd på realism och komplexitet. Mycket mer low-fantasy än saga. Åtminstone var det det intrycket jag fick när jag plöjde igenom regelboken. Att regelsystemet var komplicerat tyckte jag inte. Det var mest striderna som var rätt komplexa (argumentet kom upp att rollspelets titel anspelade på den tid det tog att utföra en strid), men det vänjer man sig vid. Utan det var mest den tungrodda stämningen som avhöll mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

angående Eon så håller jag inte med dig zimeon...dyster?

Hm...jag förstår inte vad du menar med det, det är inte dystert på något sätt, jag kanske har missupfattat någonting som vanligt ;)

 

Jag har ångrat mig angående mitt förra inlägg, det är visst bra för nybörjare och mer avancerade spelare.Jag är Ritualmagiker som är ganska svårt att vara , men tex om man är krigare eller liknande så är det inte mer invecklat än något annat spel ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I sommras spelade jag och några polare ett spel som en av mina polare själv gjort.Det var ett sådant slags spel som håller på i evigheter, det hette "Gangsters of sörmland".Man får välja om man ska vara vampyr, varulv eller männinska.Året är 2100 och nya regler och lagar har stiftats, man får tex inte vara ute efter kl 01.00 osv, det är ett sådant spel då man kan hålla på hur länge som helst, det har ingen riktig mening, man springer bara runt för att tjäna pengar i stort sett, jag tex rånade ett hus från överklass området och fick tag på några fina och dyrbara tavlor som jag sedan sålde till en snubbe som jag mötte på en bar, efter det blev jag hans livvakt och tjänade multum :D jag köppte mitt eget katana dödade snubben och blev rikast i stan, dom andra som jag spelade med hade bara gjort massa smårån, och tjänade mer än vad jag gjorde innan jag mötte snubben :) men jag drog det längsta strået och blev stans rikaste.Men vad var det för mening med spelet sen då?

vad hände med det roliga?

Dom här sortens rollspel är riktigt roliga i början och ett bra tidsfördriv, helt klart ett tips om man är oerfaren angående rollspel :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag tex rånade ett hus från överklass området och fick tag på några fina och dyrbara tavlor som jag sedan sålde till en snubbe som jag mötte på en bar, efter det blev jag hans livvakt och tjänade multum :D jag köppte mitt eget katana dödade snubben och blev rikast i stan

 

He he... med den där spelstilen skulle du degenererat till döds i det rollspelet jag smällde ihop en gång för några år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

He he... med den där spelstilen skulle du degenererat till döds i det rollspelet jag smällde ihop en gång för några år sedan.

 

jaså?

hehe, varför inte dra upp ett till rollspel på forumet?

det är like kompliserat men det är kul...svårt att komma igång osv men det har ju fungerat förr :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här kommer några tips (vissa kan redan ha blivit nämnda så bare with me)

 

EON - Svenskgjort fantasyrollspel med en intressant värld men tyvärr lite mycket regler. Själv lirat det sen -97.

 

Neotech - Framtidsrollspel från samma företag som gjort EON, det också med mycket regler men fruktansvärt intressant och underhållande för det.

 

Mutant Chroniclers (felstavat) - Inte det mutant du har kanske, detta är en rollspelsvariant på ett brädspel som har samma namn om jag inte missminner mig.

 

Dragonball Z The Adventure Roleplaying Game - Underhållande om man tycker om DB. Enkla regler dessutom.

 

Western - Precis som det låter, med cowboys och hela köret. Förbannat kul om man vill leka vapendragare eller boskapstjuv någongång ibland.

 

Vampire the Masqurade (felstavat säkerligen) - Vampyrrollspel, även det har sina stunder.

 

Drakar och Demoner - Såklart :)

 

Werewolf - Samma företag som har gjort Vampire the Masqurade, bara lite ombytta roller nu istället (vampyrer och varulvar tycker inte om varandra så värst). Samma regelsystem i båda på ett ungefär.

 

Starwars - är precis vad det låter som, ljussablar, X-wings och stormtrooper mm. Kör själv på det nyare D20-systemet, finns även ett äldre D6-system. Akta dig för att blanda ihop dem bara.

 

Kult - Gammalt hederligt svenskt skräckrollspel. Tidlöst.

 

Exalted - Ännu ett spel ifrån samma företag som Vampire och Werewolf. Detta skiljer sig dock en hel del med tanke på att det är en fantasy-framtidsvärld man befinner sig i och det handlar om en viss del av befolkningen som har speciella krafter.

 

Call of Cthulu - Skräckrollspelet nr 1. Baserat på historier av H.P. Lovecraft, en av världens bästa skräcknovellister genom tiderna, om inte den bästa. Ett måste för de som gillar skräck. Kräver dock som de flesta rollspel en skicklig spelledare.

 

Sen finns det alltid en massa "smal"-rollspel såsom Trollvinter, Playelf och min gamla spelgrupps egna Tomtar och trolltyg i Tomteskogen ;)

 

Har även lirat ett rollspel som utspelar sig i feodala japan, ett rollspel jag och ett par polare själva tagit fram och lirar när vi har tid osv

 

Do heter det och bygger på ett enkelt men inte perfekt regelsystem och i det kan man spela (hitills) samuraj, ninja eller ronin. Fruktansvärt roligt iallafall för oss som är lite japanskadade ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...