Hoppa till innehåll
Anime.se

Skriva Japanska på datorn?


tomado
 Share

Rekommenderade inlägg

(Edit: Nedanstående är skrivet för Windows XP, då det är det operativsystem jag har)

 

1. Installera stöd för östasiatiska språk:

Start -> Inställningar -> Kontrollpanelen -> Nationella Inställningar -> Språk -> Kryssa i "Installera filer för östasiatiska språk"

 

2. Installera stöd för Japanska:

Utgå från "Språk" fliken under Nationella inställningar -> Information -> Lägg till -> Japanska (om det inte redan finns med i listan)

 

3. Byt till japanska:

I språkfältet (den där blå knappen där det nog står SV) byt till japanska. Nu tredje knappen från vänster bör visa ett "A", tryck isf på den och välj det översta alternativet, hiragana. Står där redan ett hiragana "A" så behöver du inte byta.

 

4. Att skriva:

När du nu skriver kommer det komma upp som hiragana, för att få kanji eller katakana tryck på mellanslag tills det du vill ha är valt och tryck sedan enter. Kom ihåg att du måste avsluta det du skriver med enter ifall du vill ha mellanslag i din text (annars kommer mellanslag bara byta till andra kanjin på det du redan skrivit). Du ser vilken del av texten som kommer påverkas när du trycker mellanslag då denna är understruken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har försökt installera språkstödet länge, men min cd-läsare är FUBAR just nu, arbetar i en sekund, slutar sedan och datorn låser sig 2 sekunder, datorn "ohänger" sig och den börjar om från början igen. Det konstiga är att ibland funkar den felfritt. Fast jag har inte haft XP-skivan i närheten då den gjort det :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
hehe... eh... kan inte läsa hiragana :rolleyes: så om du vill, kan du väl skriva vad det "おめでとうございます" betyder :)

Aha, jag skulle kanske ha skrivit ut det också... det står omedetou gozaimasu, vilket betyder "gratulerar" (den kortare formen med bara おめでとう (omedetou) blir då fritt översatt till "grattis!").

Alltså, jag gratulerade dig för att du fick det att fungera...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...