Hoppa till innehåll
Anime.se

Magic Knight Rayearth


Mirre
 Share

Rekommenderade inlägg

Bra och bra... det beror på vad man menar med ordet "bra", uppenbarligen.

 

CLAMP gör inte saker som är direkt dåliga. De har alltid en undertanke med sina serier, de återanvänder en massa gamla klyschor och presenterar dem på sitt udda vis och så vrider de till allt i slutändan. Det är faktiskt skickligt, men om man inte är medveten om att de leker med mediet kan deras verk verka vara medelmåttiga. Men det är de inte.

 

Rayearth är en super-klassisk så kallad "fantastisk berättelse" (populärt kallat fantasy). Faktum är att det är nästan självaste definitionen av en fantastisk berättelse: Tre flickor transporteras till en annan värld för att bli mäktiga krigare och rädda denna andra värld. De möter på en massa monster som hindrar dem, men hittar gradvis mäktigare vapen att hjälpa dem på resan. Och en sann vilja överträffar allt, och så vidare.

 

Sådant är mönstret, och CLAMP bockar av klyschorna en för en med flit. De missar inte en enda punkt. Det är nästan en uppvisning i "vad en fantastiskt berättelse skall innehålla" och det är faktiskt jäkligt välgjort.

 

Är man ute efter en berättelse som är tuff och superunik överallt så gillar man nog inte Rayearth. Men kan man se Rayearth för vad den är är den skitbra.

 

Dessutom är det lite kul att alla namn hämtade efter japanska bilmodeller.

 

Första säsongen är på 20 avsnitt, och faktum är att du kan sluta titta där. Säsong 2 är inte fullt lika speciell, och den är på 40+ (?) avsnitt. Sen finns det en OVA-serie som helt sonika heter "Rayearth" och som är på... 3? 4? avsnitt. Den vet jag inget om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 years later...

Jag verkligen älskar att folk gör nya trådar om serier som blir låsta och sedan hänvisade till gamla trådar, men sedan inte fortsätter att diskutera serien i den gamla tråden. :P

 

Ang. Magic Knight Rayearth så har jag inte sett den ännu, men den lär väl ses någon gång i framtiden.

 

Kände bara för att skriva något om serien i tråden också...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är faktiskt en ganska gullig (?) serie men med ganska många SD-moment.

Dock så känns de som om de passar lite i denna. Och den känns också som om den utvecklas och blir mer seriös desto längre in i första säsongen man kommer. Dock håller jag med Zimeon, de e bara första säsongen som är servärd, började på andra men den kändes bara urvattnat.

 

Men jag gillade den, dock är det nog ingen serie som jag ser om så många gåner. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...