Hoppa till innehåll
Anime.se

Tjatet om långa serier


Emil Azon
 Share

Rekommenderade inlägg

Roligt att så många har engagerat sig i frågan.

 

Jag tycker att om man ser på en anime med flera flera avsnitt, typ DBZ, Yu Yu Hakusho, Slam Dunk och andra, så blir det att man växer in i serien och att serien blir en del av sitt liv liksom. För då kan man följa i så många avsnitt samma personer i deras utveckling och äventyr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att man vill ha fler avsnitt av en serie, är inte det bara ett tecken på att den är bra? Om du håller med om det, var ligger då felet i att man vill ha fler avsnitt utav den?

 

Det kan bli för mycket av det goda. Dessutom brukar kvaliteten på varje avsnitt sjunka markant när det bara fortsätter av bara farten. Då tycker jag det är mycket charmigare med serier som är på 26 avsnitt punkt, och inte något evigt tjafs om fortsättningar (läs Tenchi Muyo).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att man vill ha fler avsnitt av en serie, är inte det bara ett tecken på att den är bra? Om du håller med om det, var ligger då felet i att man vill ha fler avsnitt utav den?

 

Det kan bli för mycket av det goda. Dessutom brukar kvaliteten på varje avsnitt sjunka markant när det bara fortsätter av bara farten. Då tycker jag det är mycket charmigare med serier som är på 26 avsnitt punkt, och inte något evigt tjafs om fortsättningar (läs Tenchi Muyo).

 

Att vilja ha en fortsättning och att det finns en fortsättning är ju två skilda saker dock. Visst, jag tror många serier (t.ex. en av mina favoriter, Gunparade March) skulle tappa en hel del på att vara längre, men jag kan ju fortfarande drömma om att få flera avsnitt utan att serien blir sämre =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst kan vissa serier passa sig "lång" men ordet lång är relativt också. Om det skulle komma sig en ny serie som skulle vara på dryga 500 avsnitt så skulle jag tveka med att se den. Men om vi antar att det verkligen finns någon med en överdimensionerad hjärna proppfull med spännande och helt ny fantasi som skulle göra 500 vältecknade, välbalanserade, ej utdragna, oväntade och ständigt underhållande episoder med välgjorda karaktärer, en väldigt udda men intressant plot så skulle jag ju kunna se den. Men antalet skrämmer folk. För att för våran hjärna är detta inte möjligt. Fantasin måste ta slut någonstans...

 

Därför är kortare serier bättre att förlita sig på, man får en viss garanti på att inehållet i serien är bättre än en serie på över 50 avsnitt. Och för den vanlige Manga och Anime Artisten är det svårt att hålla ett bra tempo i 50 episoder också...

 

Men som sagt, allt är relativt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att man vill ha fler avsnitt av en serie, är inte det bara ett tecken på att den är bra? Om du håller med om det, var ligger då felet i att man vill ha fler avsnitt utav den?

 

Det kan bli för mycket av det goda. Dessutom brukar kvaliteten på varje avsnitt sjunka markant när det bara fortsätter av bara farten. Då tycker jag det är mycket charmigare med serier som är på 26 avsnitt punkt, och inte något evigt tjafs om fortsättningar (läs Tenchi Muyo).

 

Att vilja ha en fortsättning och att det finns en fortsättning är ju två skilda saker dock. Visst, jag tror många serier (t.ex. en av mina favoriter, Gunparade March) skulle tappa en hel del på att vara längre, men jag kan ju fortfarande drömma om att få flera avsnitt utan att serien blir sämre =)

 

Japp, uppföljare är ett alternativ då. De blir ganska ofta bra faktist :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det går att hålla på så här fram och tillbaka hur länge som helst, men det kommer alltid vara olika från person till person...

 

Jag är öppen för alla typer av serier. Det serier som jag fastnar mest för är det serier som är bäst ^^ Spelar ingen roll direkt hur lång den är.

En lång serie kan jag dock få ett starkare känslodjup för. Men nu måste jag säga emot mig själv eftersom jag nog inte känt större känslomässigt djup för ngn anna serie än KGNE. Eller kanske Fullmoon wo Sagashite. Eller kanske Berserk, men aja :D

 

Serier som Hikaru no Go, Naruto, Hunter X Hunter är serier jag älskar. Mkt pga att man får mkt av det goda. Mkt utvecklande av karaktärer man fastnar för etc.

 

Aja det är olika iaf =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...