Hoppa till innehåll
Anime.se

Tjatet om långa serier


Emil Azon
 Share

Rekommenderade inlägg

Asså, jag blir sur på folk som håller på att snacka om att de inte ska se på en anime "för att den är för lång" eller att de inte tycker om den för att den har för mycket episoder.

 

En serie som är bra ska vara många episoder och vara lång, så att man verkligen fastnar för den och man verkligen vill se mer, då räcker inte 26 episoder anser jag. Mina favoritanimer är alltid de längre, de som är minst 60+ liksom.

 

Är det någon mer som har tröttnar på detta tjat?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

känner igen det du säger... en serie som har mindre episoder hinner man inte fastna för känns det som... har stött på en serie som var ltie kortare (bara 43) de var gto... Den kunde jag lätt ha tittat ganska länge till. Sen har vi Hajime no Ippo... 75 avsnitt en ova och en långfilm... för kort imo...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enda anledningen till varför man enligt mig ska avråda människor från att se allt för långa serier är att det blir en otrolig mängd fillers (Inuyasha är ett utmärkt exempel). Jag kan dock inte hålla med Benderu, det är de korta serierna man verkligen vill se mer utav oftast. Skulle ge mycket för att få 13 avsnitt till av t.ex. Maria-sama ga miteru, medan längre serier som Ippo med nöje får vara slut =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Err, 75 episoder och lite för kort? 75 episoder är mer än långt :)

Om ni tänker på serier som DBZ och liknande på 200uppåt så är det mest fyllt med massa sk*t. Fast det finns givetvis serier som är annorlunda(One Piece tex). "Tjatet" som du uttrycker så fint beror mest på att folk kanske hellre ser en serie på 24 episoder än att börja titta på en serie med 150 episoder. Så är det för mig iaf... anledningen till det är att jag ALDRIG tittar på mer än en serie åt gången(om man räknar bort serie som inte är färdiga och släpper en episod/vecka). Därför känns det lite jobbigt att sätta sig in i en serie som är 150episoder... kan bli tjatigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller med Wilcon (!) .

 

Jag skulle aldrig börja se en serie som skulle vara jätte lång för då kollar jag istället på kanske flera serier (alltså korta ungefär 26 ep, och det tycker jag är perfekt). Men vissa lång körare tycker jag går bra men det är cirka 3 av 10 som blir bra (!) Det var min version :P .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är rätt delad i denna fråga. Men många serier på 12-13 avsnitt tycker jag att de skulle ha haft en bunt avsnitt till. Sen andra kommer att blir utdragna som tex One Piece, det blir liksom samma saker efter 170 avsnitt. Tror även att Naruto kommer att bli utdragen om den blir 150-200 avsnitt. Jag tycker att allt mellan 24-50 brukar vara lagom. Klart det finns massor av serier som är bra och har lite avsnitt, man jag skulle vilja att de hade ett par avsnitt till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ju längre serien är, ju större sannolikhet att den suger. För ingen kan göra en bra serie som är "lång" man tjatar alltid förr eller senare ut något tema... Dragonball, Pokémon och Naruto är sådana exempel.. Jag känenr till ett dussintals fler men jag vill påstå att jag ser en serie tills jag lessnar. Men antalet släppta episoder visar oftast bra att den förmodligen komemr tappa stingen någonstans. Och det är ett måste...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ju längre serien är, ju större sannolikhet att den suger. För ingen kan göra en bra serie som är "lång" man tjatar alltid förr eller senare ut något tema... Dragonball, Pokémon och Naruto är sådana exempel.. Jag känenr till ett dussintals fler men jag vill påstå att jag ser en serie tills jag lessnar. Men antalet släppta episoder visar oftast bra att den förmodligen komemr tappa stingen någonstans. Och det är ett måste...

 

Tycker då inte att Naruto har blivit utjatad, tycker inte ens att dom har kommit in i den ännu, det är en av de mest välgjorda långserier jag har följt. Det är inte bara samma slagsmål nya fiender, utan han utvecklas såsom hans vänner följer med i hans utveckling eller tar avstickare själva såsom Sasuke.

 

Tja, angående att långa anime serier tappar stinget efter ett tag, Naruto kanske gör det eller så gör den det inte, det finns så många olika stigar för den animen att jag faktiskt tror att den kommer att hålla hela vägen ut.

 

Men ett bra exempel på en anime som tappat stinget är faktiskt Hikaru no Go och den kunde tom ha ett bättre slut. :) Eller Prince of Tennis, men jag tyckte om båda serierna ändå, nog mest för att jag var intresserad av Go och Tennis. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Naruto är extremt lik Dragonball Z.

Först tränar dom, har lite humor här och var och sedan komemr den stora striden. Sedan så leker dom runt. När dom ser ut att förlora då resor dom sig igen med en massa ny energi och poff! Nu har jag övertaget! Men, icket fienden förvandlar sig igen och poff! Han har övertaget. Sedan blir alla lika med hjälp av något reservbatteri som legat i sandlådan. Och det slutar med att kan precis lyckas slå skurken.

 

Och så suckar alla om att "SÅÅ FANTASTISKT! AHH SÅ HÄFTIGT! ARGHU DETTA ÄR BÄSTA STRIDEN NÅGONSIN!!!"

 

Och så kommer det en än starkare fiende och alla suckar samma saker igen...

 

Uttjatat DBZ stuk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Herid Fel: Tycker det va relativt intressant sagt. Kanske borde du kopiera din text och starta en tråd som enbart är dedikerad till detta. Så får folk yttra sig ang. skillnaden mellan de 2 serierna. Bara ett förslag enbart för att diskutionen ang. långa serier inte skall glida allt för långt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har diskuterats många gånger om "Naruto och liknelserna med Dragon Ball" :) var mycket tjat om det på Super PLAY forumet för ett tag sedan. Men jag håller faktiskt med Herid Fel här. Naruto fungerar ungefär som Dragon Ball, med dessa repetiva strider och utdragna historia.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

problemet med långisar är som sagt att de tenderar att bara dra ut på det bara för att. Klassikern är att slagsmålslångisar bara degenererar till kampsportstävlingar på en arena. I min åsyn är det spiken i kistan för en slagsmålsserie när alla, hjältar som skurkar, helt plötsligt ställer upp i en kampsportstävling. Det luktar "ojsan, jag orkade inte komma på någon berättelse, så det får bli kampsportstävling" lång väg. Det är det som rädddar One Piece.

 

Det finns bra långisar, men många serier vinner på att vara korta. Jag tycker tvärtom att det är för många som suckar för att serierna är för korta. Att sammanfatta och få in något på 13 avsnitt är också en konst!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimeon jag håller med om detta. Som sagt så är det en konst att få in en hell serie på bara 13ep men också att få in en på 100ep :P .

 

 

Så därför tycker jag den ska vara på, från 26 till 50 men som sagt beror det på serien (t.ex Martian successor Nadesico som blev enligt mig perfekt och det tack vare filmen som kom efter serien, annars så hade den varit nångot sämre, men inte mycket).

 

 

Men så har vi ju också långa och som jag redan sagt i en anna tråd , BARA 3 UTAV 10 LÅNG SERIER BLIR BRA (!) OCH IBLAND BARA 2 (!) .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hikaru no Go

Hunter X Hunter

Rurouni kenshin

 

det finns flera skäl till varför dom är bra, ett av dom beror på att dom har fler avsnitt..

tänk er dessa serier som 26-eppare..

 

Kan hålla med om att Rurouni Kenshin var ganska bra som den var. Dock blev den som oftast lite uttjatad efter ~70 episoder, samma saker hände om och om igen, fast med olika fiender bara. Men de följde iaf precis samma mönster; En bov kommer till stan och orsakar kaos, Kenshin dras in i det osv... Men serien var ändå ovanligt bra gjort för en långkörare tycker jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns bra långisar, men många serier vinner på att vara korta. Jag tycker tvärtom att det är för många som suckar för att serierna är för korta. Att sammanfatta och få in något på 13 avsnitt är också en konst!

 

Att man vill ha fler avsnitt av en serie, är inte det bara ett tecken på att den är bra? Om du håller med om det, var ligger då felet i att man vill ha fler avsnitt utav den?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns bra långisar, men många serier vinner på att vara korta. Jag tycker tvärtom att det är för många som suckar för att serierna är för korta. Att sammanfatta och få in något på 13 avsnitt är också en konst!

 

Att man vill ha fler avsnitt av en serie, är inte det bara ett tecken på att den är bra? Om du håller med om det, var ligger då felet i att man vill ha fler avsnitt utav den?

 

För att säga min åsikt om det... Självklart vill man nästan alltid ha ännu fler avsnitt av alla bra serier man sett. Om det nu skulle vara fallet att tex man (som jag) just sett Full Metal Panic! och gillat den grovt. Visst vill jag ha fler avsnitt, för den var så pass bra. Men om serien skulle ha 40 episoder till så skulle den säkert inte ha samma värde, den skulle med all sannolikhet bli uttjatad och troligtvis inte lika värdefull för mig. Serier går att se om vet ni :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns bra långisar, men många serier vinner på att vara korta. Jag tycker tvärtom att det är för många som suckar för att serierna är för korta. Att sammanfatta och få in något på 13 avsnitt är också en konst!

 

Att man vill ha fler avsnitt av en serie, är inte det bara ett tecken på att den är bra? Om du håller med om det, var ligger då felet i att man vill ha fler avsnitt utav den?

 

För att säga min åsikt om det... Självklart vill man nästan alltid ha ännu fler avsnitt av alla bra serier man sett. Om det nu skulle vara fallet att tex man (som jag) just sett Full Metal Panic! och gillat den grovt. Visst vill jag ha fler avsnitt, för den var så pass bra. Men om serien skulle ha 40 episoder till så skulle den säkert inte ha samma värde, den skulle med all sannolikhet bli uttjatad och troligtvis inte lika värdefull för mig. Serier går att se om vet ni :)

 

Visst, men nu har den inte 40 avsnitt till, så därför tappar den inte i värde och därför är den bra nog för att du ska vilja få fler avsnitt =)

 

Jag kommer nog alltid hålla fast vid att en serie är klart bäst första gången man ser den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En del serier ska vara långa och en del kortare, och det ska ju bestämmas av hur pass komplicerad storyn är.

 

Visst att det finns serier som driver på bara för att bli en av de längre serierna.

Men sen finns ju det dom som är alldeless för korta och man sitter och funderar "var detta allt?".

men serierna behöver ju inte vara långa för att vara bra. Det finns ju korta som är bra och allt där till.

 

Jag själv föredrar dom lite mer kärleksfulla serierna över dom andra, jag har inte stött på så många långa så det har inte blivit av att jag satt mig ner och kollat på nån långis så många ggr. Dock slutar dom lite mer "romantiska" serierna innan man fått alla sina frågor besvarade, vilket är en nackdel.

 

Det finns många "längre" serier som jag blivit nyfiken på, så det är nog på tiden att det blir en till snart.

 

Oj, nån kanske skrev liknande men vad ska man göra när man sitter och är uttråkad =

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns bra långisar, men många serier vinner på att vara korta. Jag tycker tvärtom att det är för många som suckar för att serierna är för korta. Att sammanfatta och få in något på 13 avsnitt är också en konst!

 

Att man vill ha fler avsnitt av en serie, är inte det bara ett tecken på att den är bra? Om du håller med om det, var ligger då felet i att man vill ha fler avsnitt utav den?

 

För att säga min åsikt om det... Självklart vill man nästan alltid ha ännu fler avsnitt av alla bra serier man sett. Om det nu skulle vara fallet att tex man (som jag) just sett Full Metal Panic! och gillat den grovt. Visst vill jag ha fler avsnitt, för den var så pass bra. Men om serien skulle ha 40 episoder till så skulle den säkert inte ha samma värde, den skulle med all sannolikhet bli uttjatad och troligtvis inte lika värdefull för mig. Serier går att se om vet ni :)

 

Visst, men nu har den inte 40 avsnitt till, så därför tappar den inte i värde och därför är den bra nog för att du ska vilja få fler avsnitt =)

 

Jag kommer nog alltid hålla fast vid att en serie är klart bäst första gången man ser den.

 

Jag tycker inte man ska generalisera så mycket... Vissa serier blir väldigt uttjattade och inte lika värdefulla... Det finns ju serier som är bra och som är eller kommer bli långa. Och man kan ju inte säga att det finns värde i dem bara för att de är långa och vissa avsnitt är fillers

Som sagts har ju serier som Naruto ,Rourin Kenshin och Inu Yasha

en del fillers men jag kan inte säga att jag har sett serien bara för det

 

Jag brukar aldrig se en serie mer än en gång. Då kollar jag hellre på en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...