Hoppa till innehåll
Anime.se

Tips om bra Anime


Senpai
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag tycker att man alltid kan behöva lite mer kött på benen när man skummar igenom alla anime serier och ibland så missar man kanske någon serie som är helt ok... så jag tänkte att detta kanske kan bli en liten tråd där folk kan tipsa varandra om gamla/nya animeserier ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

serier som jag rekommenderar alla att se:

  • neon genesis evangelion
    berserk
    azumanga daioh
    now and then, here and there
    boogiepop phantom
    kenshin oav & tv
    kimi ga nozomu eien
    gto
    fullmetal alchemist
    ebichu
    escaflowne

 

filmer som jag rekommenderar alla att se:

  • ghost in the shell
    sennen joyu
    akira
    alla ghibli filmer ;)
    vampire hunter D: bloodlust

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Serier:

Vandread

Trigun

Battle Athlete?

Shadow Skill

Flame Of Recca

Kenshin

Love Hina

Naruto

Candidate for Godess

Chobits

Samurai Deeper Kyo

Getbackers?

 

Filmer:

Ninja Scroll

Akira

Princess Mononoke

Ghost in the shell

Spriggan

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror väl egentligen helt på vad för sorts anime man gillar. Fast jag antar du inte menade att få tips till vad du kan se på... har jag fel? ;)

 

Lite i allmänhet, serier jag rekommenderar:

 

Berserk - För de lite äldre kanske, blodigt så det skvätter. Bra story, riktigt skönt soundtrack, karaktärer och allt som hör till. Inget "riktigt" slut dock...

 

Love Hina - Mest fokuserat på komedi, lite kärlek, och en skvätt ecchi.

Rekommenderad till de flesta.

 

Det var allt jag orkar skriva för tillfället :) Var nöjda med det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan rekomendera animer som har fastnat i mitt hjärta mest:

 

Hikaru no Go - En skön serie som man fastnar i nästan direkt

 

Slam Dunk - Man bara älskar karaktärerna och allt direkt nästan, speciellt också eftersom att basket är roligt som as att spela

 

Hunter x Hunter - Sköna karaktärer, skön story.

 

DB/Z - Den första och en av de skönaste serierna, originalet så att säga. Sköna karaktärer och fräscha fighter!

 

Yu yu hakusho - Liknar DBZ, coola fighter och sköna tävlingar

 

Rurounin Kenshin - Genomtänkt story (Shi-shio-saga) som är lite hjärtkrossande på många sätt. Coola karaktärer också här och tuffa fighter

 

Berserk - Seriös och skön anime som ger var man/kvinna gåshud.

 

Ping Pong Club - Om du gillar humor, så gillar du Ping Pong Club

Det är några tuffa serier, kolla in dom![/b]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm..... en lista säger du , om jaha oki här kommer listan B)

 

SERIER

 

Martian Successor Nadesico (en underbar serie på 26ep som nog kanske har den bäste blandning av komedi,action,mecha,kärlek,och åter komedi. Den har också en film på 90min)

 

Love Hina (detta är nog en av dom fem bästa inom komedi m.m)

 

Cowboy Bebop (denna borde alla se (!) )

 

Trigun (mycket action som leder till mycket komedi)

 

Neon Genesis Evangelion (Mästerverk, men, se denna inte om du inte förstår så bra för detta är en lite svårare serie, så det gäller att tänka till)

 

GTO (mycket skön serie , lite action , lite ecchi ;) )

 

 

FILMER

 

Akira (mycket stort mästerverk antagligen det största :D )

 

Ghost in the shell (action mycket action :) )

 

Ninja Scroll (detta är inte ett måste, men du ska ge den en chans. Själv så är detta inte min favorit men den är ju en klasiker, och jag tycker man ska ge alla klasiker en chans).

 

 

 

Ja här slutar min lista, men det kommer väl mer med tiden (jag har ju inte sett alla serier en ;) ).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vem är du att bestämma det? ;) Jag menar om fler skriver samma title så lär den titeln vara rätt uppskattad. När ngn annan tittar på detta och kanske hade tänkt göra ett val kommer han/hon antagligen gå efter den titeln som är mest poppis etc. Så jag tycker att man bör skriva det man själv tycker är bra helt enkelt. Det man själv rekomenderar. "Hur många ggr den än har skrivits" ;)

 

Inger personligt så du vet... T_T

 

*EDIT

 

Glömde att skriva egna titlar såklart ^^ *PuCKO*

 

Berserk

Hikaru no Go

Hunter X Hunter

Kenshin av alla dess slag ^^

Kimi ga Nozomu Eien

Fullmoon wo Sagashite

Vandread

Ai Yori Aoshi

Mahoromatic

FMP

LastEXILE

Scrapped Princess

Hajime no Ippo

Escaflowne

GTO

GetBackers

Neon Genesis Evangelion

Cowboy Bebop

Noir

Prince of Tennis

Naruto

Azumanga Daioh

 

Blev lite många, men hade svårt att utesluta :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill tacka alla som har tipsat om anime serier (även om jag sett dem flesta) jag hoppas också att andra som kollat på inlägg har hittat nån serie ni inte har sett ^^ jag kan dessutom tipsa själv om ett par nya serier som har börjat:

 

 

 

Kono Minikuku Mo Utsukushii Sekai - En kille som en kväll tillsammans med sin kompis ser ett ljussken i skogen, och ur det ljusskenet så kommer en naken tjej ut (jätte söt) som huvudpersonen tar i famnen, sen helt plötsligt blir dem anfallna av något monster, och då så ger tjejen huvudpersonen nån kraft som gör att han förvandlas till nån skit stark killer machine serien har innehållet ecchi, action hittills upp i avsnitt 3-4

 

Kyou Kara Mao! - en kille som håller på att bli spolad i en toalett av mobbare dras helt plötsligt in i ett svart hål, han hamnar i en annan värld där han tydligen är någon demon kung, han fattar inte ett dugg ^^

serien har innehållit action,ecchi,humor uppe i avsnitt 2

 

Midori no hibi - Handlar om en high school pojke som vaknar upp en morgon och upptäcker att hans högra hand bytts ut mot en tjej, serier har hittills innehållet lite action, ecchi, och komedi uppe i avsnitt 3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 7 months later...
  • 3 months later...

hmm.. de finns ganska många bra. men dem som jag tycker att du skulle kunna kolla på är:

-naruto

-rurouni kenshin

-midori no hibi

-angel sanctuary

-samurai champloo

-bleach

-tenjou tenge

-gto

 

ja, de var några. såklart finns de filmer också, men har inte sett så många men har hört att ghost in the shell är bra.

 

lycka till att hitta någon bra! ;)

 

/ kimono

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rekomenderar de flästa åvanstående

 

och lägger till

 

Elfen Lied (serie 13 eps)

Fullmetal Alchemist (serie 51 eps)

Gunbuster (Filmserie 6 eps)

Såg ingen av dessa i åvanstående inlägg men om jag missat nån ber jag om ursäkt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där är iofs inte sant, vi fortsätter bara att diskutera (minst lika livligt som annars) i de trådar som redan ligger här. Det finns ingen anledning att skapa flera diskussioner om precis samma sak, samla alla rekommendationer i en tråd istället så blir det både lättare att tipsa och lättare att hitta tipsen. Det handlar ju faktiskt inte om att grina på alla som skapar nya trådar, utan om att grina på de som skapar dubletter av frågor som redan ställts fyrtioelva gånger, så som förfrågningar om anime-tips.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ehem... skulle nog säga att de e sant... detta forum är redan långt mycke mindre aktivt än de va första månaden jag var aktiv här.

möjligen för att vissa inte vågar skriva lika mycket i rädsla av att bli påhoppade av nån som råkat se att de redan finns en liknande tråd nånstans nergrävd 10 sidor bakåt i forumet, även jag drar åt mig ibland för att inte riskera att hamna i nån/nått jobbig disskution/bråk över nån trivial fråga som kanske inte är direkt nådvändig men som jag trots allt vill ha svar på. juts på TIPS finns redan en sticky (vilket är skitbra) men när de kommer till frågor angående specifika serier/filmer finns ingen sådan

och du säger lättare att hitta redan skrivna trådar, var vänligt och skicka mig en manual till hur sökfunktionen fungerar isåfall för jag fick upp 98 träffar sist jag sökte och jag skriver hellre en ny tråd än att skumma igenom 98 trådar för att kanske inte ens finna vad jag letar efter då svaret på min fråga kanske inte står med i tråden bara för att titeln på animen jag frågar om och titeln på tråden är den samma

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att forumet är mindre aktivt än i början beror garanterat på fler saker än några önskemål om lite struktur, och jag skulle ärligt talat inte föredra ett mer aktivt forum där man reitererar samma diskussioner om och om igen. Det finns heller ingen anledning till att känna sig påhoppad, det du frågade om har ju om du blir länkad till en annan tråd redan diskuterats, så du blir bara dirigerad till en plats där det faktiskt finns svar på det du undrade över. Att ta det som ett påhopp är högst feltolkande.

 

Det du säger stämmer dock, det finns inga trådar dedikerade för särskilda serier och en sökning ger förmodligen en hel del oönskade träffar, även om jag inte håller med om att den fungerar fullt så förfärligt som du får det att låta som. Jag tycker att moderatorerna här kan ta efter AnimeSuki (exempel) och ha en central tråd för vardera serie. Vill jag snacka/läsa om serie X och det inte finns någon tråd så är det bara att skapa en, och vipps så var det oändligt mycket enklare för nästa person som vill samma sak att hitta rätt. Det jag stör mig på är att få irra runt bland fyrtioelva olika trådar för att läsa vad som står om en viss serie och alla frågor som upprepas eftersom ingen hittar de svar som redan står i röran.

 

Det här kan väl iofs tolkas som just en "jobbig disskution/bråk över nån trivial fråga", men det jag skrev är förhoppningsvis väsentligt nog för att inte betraktas som trivialt. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

menade inte att det BARA är de skaer som kan göra forumet mindre aktivt... men jag tolkar detta som ett påhopp av "Gafvert"

 

"Skrivet: 22/3 -05 06:43 Rubrik:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Men förbövelen! Det finns redan tvåhundrafemtielva trådar om Bärsärk redan. Men tydligen var du tvungen att hävda dig själv och starta en ny.

Lås tråden, kasta nyckeln och bränn ner kåken.

_________________

Watashi wa Charisma man desu! "

 

om du kallar de något annat spelar mig ingen roll men ur min vinkel känner jag mig påhoppad... jag har inte sett några tidigare trådar om detta ämne och som sagt fick jag när jag blev hänvisad till sökfunktionen upp 96 eller 98 träffar på Berserk varav ingen jag läste innehöll någon som hellst svar på den fråga jag ställt (läste dock inte alla)

kan man inte ställa en enkel fråga utan att få ett sånt svar vågar folk snart inte fråga längre (gäller kanske inte alla)

men detta "triviala" gräl klassar jag inte ens som ett gräl, du höjer inte rösten och gapar på mig utan disskuterar på ett sannsat sätt. Hade alla gjort det istället för att bli förbannade hade de hela kunnat lösas på ett mycket trevligare och lugnare sätt.

jag tänker bara på den stackars lilla 13 åring som en vacker dag råkar fråga något som inte faller Gafvert i smaken, då kan han juh göra sin grej och klanka lite på de stackars små barnen som inte ens fattar vad som hänt.

om sanningen ska fram bryr jag mig inte så mycke hur saker och ting frågas, svaras, hänvisas eller informeras så länge man kan få veta vad man vill veta utan en arg tyken människa som frågar va fan de e för fel på en bara för att de inte tyckte om vad man frågade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom de flesta rekommenderar lite äldre anime tänkte jag skriva lite ny anime som jag tycker är bra:

 

Mai HIME - Mecha, komedi och ganska mycket action.

26 eps, dock inte slut än. men jag misstänker att det bara kommer ett till.

 

Handlar om en bunt skoltjejer och deras liv, i synnerhet en Mai.

Vad det nu är för speciellt med dessa tjejer är att de kan "trolla" fram så kallade Childs som slåss för dem mot demoner och andra varelser som har en dålig vana att flocka sig runt deras skola.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------

Bleach - Massa action, humor och lite drama.

 

En serie jag sett många skriva trådar om här på forumet så den behöver knappast någon förklaring, om ni inte sett något inlägg så är en länk: http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?t=2018

 

-------------------------------------------------------------------------------------

Buzzer Beater - Sport.

 

Tono och hans två kompisar är fattiga och gatungar de livnär sig på att spela streetbasket mot folk för pengar. En dag dyker två mystiska kvinnor upp och ger honom ett erbjudande.

 

Fruktanskvärt rolig serie. :)

 

 

Detta är altså vad Andreas rekommenderar för ny anime.

 

So Long ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ikki Tousen

Kimi Ga Nozomu Eien

Shinkon Gattai Godannar

Yumeria

Divergence Eve

Green Green

Mahoromatic

Popotan

Nurse Witch Komugi

Excel Saga

Puni Puni Poemi

Noir

Stellvia of the Universe

Hanaukyo Maid Tai

Hanaukyo Maids - La Verite

Gunslinger Girl

Daphne in the Brilliant Blue

Steel Angel Kurumi

Dai Guard

Full Metal Panic

Full Metal Panic: Fumoffu

Dirty Pair Flash

Burn Up W/Excess/Scramble

Gravion

Stratos4

Tenjou Tenge

Initial D

Grenadier

Mouse

Soultaker

Pugyuru

Genshiken

Madlax

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...