Hoppa till innehåll
Anime.se

W.I.T.C.H.


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Fick efter mycket om och men tag på W.I.T.C.H.-mangan, vilket var ganska kul. Om någon någonsin undrar vad det nu är för skillnad mellan japanska och västerländska serier är det i stort sett bara att håva fram original-W.I.T.C.H. och den japanska versionen så får man det svart på vitt (i ordets sanna betydelse!)

 

Två volymer har släppts hittills, och de 360 sidorna täcker nästan hela första svenska boken. I genomsnitt är det alltså dubbelt så många sidor i den japanska versionen för lika mycket handling. Vissa sekvenser är extra utdragna, bland annat Wills romans med Matt får en litet längre startsträcka, något som gör den klart bättre. En bit in i bok 2 har händelserna stuvats om lite grann, Hay Lins mormor är till exempel fortfarande vid liv även om hon verkar vara på väg att trilla av pinn när som helst. Det är färre putslustiga kommentarer (till och med från Irma!) och parallellhändelser i serierutorna, något som jag personligen uppfattar gör serien mindre grötig, eventuellt sänker omläsningsvärdet en del.

 

Jag är kanske lite för van vid den japanska seriens standardlayout, men på det stora hela tyckte jag den japanska versionen förbättrade handlingens hastighet. Originalet ger en gammal mangaläsare som jag ett intryck av fruktansvärt snabba händelser och väldigt liten andningspaus, men jag misstänker att är en typisk "i betraktarens ögon"-sak.

 

Bilderna i den japanska är, ursäkta, ganska ordentligt mycket bättre. De som tecknat originalet är skickliga tecknare, men jag tycker de har haft dåliga tuschare; bilderna blir lätt platta och livlösa. Det är mer fart i Haruko Iidas teckningar.

 

Men min favoritskillnad är att skurkarna i den japanska versionen är snygga killar. Scenen när de träder in på Halloween-festen är mycket talande: I originalet ser de ut som standard Kalle Anka-skurk modell 1A plus en halvful man, och i den japanska versionen är det en ganska pondusrik varelse plus en snygging klädd som Sai Fujiwara från Hikaru no Go. Klockrent. Sorry att jag inte har någon scanner, annars hade jag kunnat visa några bilder.

 

Slutsats: W.I.T.C.H. är i den japanska versionen en något schizofren, men ändock fullt funktionsduglig manga. Åtminstone för mangafans. För läsare av originalet torde det vara en styggelse. I vilket fall känns det som en intressant historisk publikation. En serie som är inspirerad av japanska serier importeras till Japan och ritas om från scratch. Tänk hur vi reagerade när det hände i mangans barndom: Jänkare som ändrade på materialet ansågs ju vara kättare. Nu när japanerna gör samma sak fast tvärtom, då är det bara ballt (tycker jag i alla fall). Kan ha att göra med att jag inte är någon bokstavstroende W.I.T.C.H.-läsare, kanske...

 

Skall i vilket fall som helst bli kul att följa japanska W.I.T.C.H. Tänk om det blir en animé av det! Ho ho.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

det skulle var mycket intressant att få se den japanska verisionen.. provade att söka på W.I.T.C.H på google men fick inget resultat (iaf inte det jag letade efter). själv tycker jag att W.I.T.C.H tidningarna blivit lite tråkiga men eftersom att jag har från nr 1 till den som kom ut nu senast vill jag inte sluta premunera (stvas det så..?). på dig låter det som att den japanska är mycket bra.. vart fick du tag på den? (funderar på att köpa) :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min uppfattning utav witch var att den var för lite mindre, men jag verkar ha fel i detta. Är det möjligt att en 15årig grabb kan uppskatta den? För i så fall blir det marsch ner till ica (imponerad över att de har både, manga mania, ranma och witch) och köpa!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min uppfattning utav witch var att den var för lite mindre, men jag verkar ha fel i detta. Är det möjligt att en 15årig grabb kan uppskatta den? För i så fall blir det marsch ner till ica (imponerad över att de har både, manga mania, ranma och witch) och köpa!
Njaa.. det är en ganska simpel story faktiskt.. men jag uppskattar serien faktiskt, men jag börjar faktiskt oroa mig för att jag håller på att växa ifrån den. men om jag ska vara ärlig så har nog W.I.T.C.H tidningen tänkt att ha en lite yngre målgrupp med tanke på att "leksakerna" men får med i tidningarna e väldigt barnsliga. med texter som "Varså god! Här får du Wills tuffa strumpor" etc... men what tah fukk.. vem har sagt att man ska behålla det :P
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänkte främst på pocketarna, som så vitt jag uppfattat det innehåller det som vart med i tidningarna (?). Huvudfrågan är väll kanske, är det värt att lägga utt 150 spänn på pocketarna, 150 spänn som kunde gått till tex Hellsing.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänkte främst på pocketarna, som så vitt jag uppfattat det innehåller det som vart med i tidningarna (?). Huvudfrågan är väll kanske, är det värt att lägga utt 150 spänn på pocketarna, 150 spänn som kunde gått till tex Hellsing.
okej, tänkte inte på pocketerna. men jag vet inte hmm.. hellsing verkar bättre tror jag (har dock inte läst den). Men det kan ju ändå vara kul att ha en susning om W.I.T.C.H..
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Storyn är det egentligen inget fel på, tycker jag. De flesta klagar på att storyn i W.I.T.C.H. är kass, men faktum är att det finns många bra mangor som har långt sämre story. Det som gör att jag tycker original-W.I.T.C.H. är lite halvtrist är det tråkiga sättet de har att framföra serien på. Tänk er en film med hyfsad story men med urkas regi och tråkig musik, och inte alltför roliga skådisar.

 

Men pocketarna är ju asbilliga. 49 kronor för 200 sidor i färg, det är inte alls dumt.

 

Som sagt, det kan vara en idé att ha ett hum om W.I.T.C.H. Så usel är den inte. Men originalförfattarna får ursäkta mig, men jag tyckte faktiskt den japanska versionen var bättre. Jag synkade bättre med den i alla fall. Och Matt var mycket snyggare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Storyn är det egentligen inget fel på, tycker jag. De flesta klagar på att storyn i W.I.T.C.H. är kass, men faktum är att det finns många bra mangor som har långt sämre story. Det som gör att jag tycker original-W.I.T.C.H. är lite halvtrist är det tråkiga sättet de har att framföra serien på. Tänk er en film med hyfsad story men med urkas regi och tråkig musik, och inte alltför roliga skådisar.

 

Men pocketarna är ju asbilliga. 49 kronor för 200 sidor i färg, det är inte alls dumt.

 

Som sagt, det kan vara en idé att ha ett hum om W.I.T.C.H. Så usel är den inte. Men originalförfattarna får ursäkta mig, men jag tyckte faktiskt den japanska versionen var bättre. Jag synkade bättre med den i alla fall. Och Matt var mycket snyggare.

Matt mycket snyggare sa du? :D Hehe, fast jag tycker att han är fin i den europeiska W.I.T.C.H också. zimeon, du sa aldrig vart i från du fått den japanska upplagad skulle vara tacksam att få veta det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Busenkelt. Jag köpte den helt enkelt när jag var i Japan.
*suck* Jao Japan, det kan man ju bara drömma om.. Ska iof åka dit när jag fyller 18 och läsa japanska i minst 8 mån. dyrt men helt klart värt det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag fick tag i japanska Witch (tack Simon), men jag kan inte säga att jag var alltför imponerad ;)

Hmmm... det verkar vara exakt samma sak, samma manus, allt ser likadant ut, om än med mer japanifierade ansikten.

Lite mer utdraget i storyn kanske...

Största skillanden är väl att det inte är i färg, vilket är ett stort nedköp.

Det är ju så himla smarriga färger i originalet :)

 

Så: Min slutsats blir att det verkar både onödigt och ganska fånigt att göra om alltihop när det ändå är samma sak i slutändan...

Den är ganska fin ändå, men inte lika fin som originalet.

 

/En recension av Rag

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så: Min slutsats blir att det verkar både onödigt och ganska fånigt att göra om alltihop när det ändå är samma sak i slutändan...

 

Det vr inte onödigt. Originalet hade inte kunnat publiceras i Japan så som det såg ut. Ingen hade läst det. Det är för grötigt, för detaljerat, för snabbt och framförallt har det för knasig hastighet.

 

Boken kostar väl en femtiolapp eller så, såsom japanska mangor gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...