Hoppa till innehåll
Anime.se

W.I.T.C.H.


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Nej, denna sorts manga känns allt för mainstream för mig. Samt så är det mest "serie" inte manga, ingen manga-modell på tecknandet (har jag för mig) och bara ...brr..

 

Fast jag har ju inte läst det men i seriehyllan ser det inte så välkomnande ut, mest för 7-9 nioåringar..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, denna sorts manga känns allt för mainstream för mig. Samt så är det mest "serie" inte manga, ingen manga-modell på tecknandet (har jag för mig) och bara ...brr..

 

Fast jag har ju inte läst det men i seriehyllan ser det inte så välkomnande ut, mest för 7-9 nioåringar..

 

"Ingen manga-modell på tecknandet (har jag för mig)"? Vad betyder det? När serien är tecknad i Japan och dessutom pubbad i Asuka är det ju manga så det sprängs om det. Och sen när är manga inte för 7--9-åringar? Har folk blivit från vettet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, denna sorts manga känns allt för mainstream för mig. Samt så är det mest "serie" inte manga, ingen manga-modell på tecknandet (har jag för mig) och bara ...brr..

 

Fast jag har ju inte läst det men i seriehyllan ser det inte så välkomnande ut, mest för 7-9 nioåringar..

 

"Ingen manga-modell på tecknandet (har jag för mig)"? Vad betyder det? När serien är tecknad i Japan och dessutom pubbad i Asuka är det ju manga så det sprängs om det. Och sen när är manga inte för 7--9-åringar? Har folk blivit från vettet?

 

Jag tror han syftade på den svenska tidningen, Inte den japanska mangan..

 

Dock inte säker.. Han var något oklar...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

W.I.T.C.H. är en rätt okej serie fast det är alltför uppenbart att det är Disney som ligger bakom. Ta t.ex. striderna. Inte fasen siktar man på marken framför en fiende, eller? Jag vet att både jag och zaffe stör oss på detta. Fast det är ju inte seriens styrka, näe det är storyn. Den är ganska välskriven även om den är lite släpphänt här och där. Vissa händelser i serien känns väldigt krystade och så. Problemet med västerländska serier är att "de som bestämmer" inte låter en serie ta slut. Nej det måste spinnas vidare hela tiden. Visst är det många serier i Japan som dragits ut lite (Dragonball om någon) men inte i en sån utsträckning som t.ex. Spiderman. Serier slutar oftast för att de inte är populära längre, eller liknande orsaker. Samma sak kommer antagligen hända med W.I.T.C.H.. den kommer dras ut och inte få ett ordentligt slut.

 

Fast jag har u inte läst alla W.I.T.C.H. och den kan ju mycket väl ha fått ett resonabelt slut. Men varenda gång jag ser ett nytt nummer i hyllan så tvivlar jag på det.

 

Nu är allt det här bara mina tankar och åsikter så jag kan ju ha grovt fel. Nåja Haruko Iidas kanske lyckas bättre med utförandet än Disney, vilket verkar troligt eftersom Disney nådde sin höjdpunkt vid Lejonkungen enligt mig.

 

Nu var det inte riktigt min mening att klanka ner på "västerländska serier" men det är så jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

felet med disney är att dom inte kan nöja sig med att göra 1 bra film. till exempel Lejon kungen, DEN va bra. sen kom 2:an som enligt mig sög stenhårt och 3:an för att inte tala om. och alla dessa 3000000000000 små video klipp om timon & pumba.

 

samma gäller lilo & stitch 3000000 små video klipp och en uppföljare som va dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte men är W.I.T.C.H en svensk skapelse? Straffa mig inte för min ovetskap nu bara? :blush:

 

Den är italiensk. Det är ett team av mig veterligen kvinnliga före detta Kalle Anka-tecknare som tecknar den (Italien har haft många framstående KA-tecknare).

 

Problemet så som jag ser det med Witch är att jag inte tror tecknarna har mod nog att verkligen vilja föra berättelsen framåt, men jag har läst så pass lite att jag inte skall ge en definitiv dom. Jag har läst första boken, och de andra brottstycken jag sett har inte vittnat om någon framskridan. Det har varit hemskt mycket Starlet-artad romantik (Vem har gjort slut med vem och vem råkar vara ihop med vem just nu), och det råkar vara något utav mina hatobjekt. Men jag kan som sagt ha missuppfattat.

 

Det som gör att jag uppskattar den japanska versionen mer är att där är den tecknad på ett sätt som mer gör berättelsen rättvisa. Jag vet att jag är hjärntvättad, men jag tycker original-Witchs sidlayout är trist, färgerna ser mest bara kladdiga ut, och det är för mycket fart i varje bild; dåligt med pauser och eftertanke. Men så är jag också präglad på den japanska seriekulturen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som gör att jag uppskattar den japanska versionen mer är att där är den tecknad på ett sätt som mer gör berättelsen rättvisa. Jag vet att jag är hjärntvättad, men jag tycker original-Witchs sidlayout är trist, färgerna ser mest bara kladdiga ut, och det är för mycket fart i varje bild; dåligt med pauser och eftertanke. Men så är jag också präglad på den japanska seriekulturen.

 

Enligt mig är den japanska seriekulturen mer mogen än den västerländska. Som jag uppfattar det (rätta mig om jag har fel) så har tecknarna i Japan mycket större artistisk frihet i sitt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...