Hoppa till innehåll
Anime.se

anime för nybörjare


Hinata-chan
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag och några kompisar tänkte ha en animekväll på skolansbiograf och bjuda in alla nyfikna, men ovana vänner vi har.

 

Vad ska man titta på då?? Vad går hem hos nyfikna animenybörjare? några förslag? både film och serier går bra....vi funderar på Evangelion (fast den e ju lång :) ) eller Noir

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är svårt att veta vad folk skulle gilla om dom inte vet själva. personligen tycker jag att Evangelion är ganska kompliserad anime faktist för en nybörjare :S eller det kanske bara är jag. Ta nåt ifrån olika kategorier komedi, action, mecha, drama osv och nåt lätt.

 

Personligen tycker jag att komiska serier e bra för nybörjare för komedi gillar ju nästan alla. Så jag skulle nog rekomendera Love Hina eller Full metal panic. För Love Hina har det mesta inom komedi när det gäller anime. Full metal panic e lite mer action och sånt så man kanske för en smak utav det... sen kan man ju dra upp Evangelion, Elfen lied eller nåt liknande men det skulle jag typ göra imot slutet isåfall. Jag skulle nog ha med lite trailers också på typ dom lite lägnre animerna så som Rurouni Kenshin, Naruto, Gundam osv för att typ ge en förhandstit på andra stora titlar och trailers kan man ju hitta över allt musik videos osv.

 

Det finns väldigt mycket inom anime som är bra och dåligt men det e ju från person till person. Så jag skulle hålla det simpet igenom att dra enkla serier och kända.

 

Måste bara fråga i vilken skola du hade tänkt ha den här redovisnignen eller animedagen. kanske droppar in med massa polare :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har efter otaliga tester kommit fram till en kombination anime-avsnitt som nästan alltid går hem hos nybörjare. De stackars liven som utsatts för detta visningsschema har alla hittat någonting som de gillat och flertalet ser nu på anime regelbundet.

 


  • [*:3lp2aj6e]Rurouni Kenshin OVA1, alternativt Rurouni Kenshin TV Ep1 om jag vill köra nåt lite mer lättsamt
    [*:3lp2aj6e]Area 88 TV (2004) Ep1
    [*:3lp2aj6e]Great Teacher Onizuka Ep1
    [*:3lp2aj6e]Initial D 4th Stage Ep1 (jaja, man borde inte börja på denna, men den tycks locka bättre än de tidigare säsongerna)
    [*:3lp2aj6e]Girls Bravo Ep1

 

Den exakta ordningen varierar, men att varva seriösa visningar (Kenshin OVA) med komiska (GTO, Bravo) är att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trigun tror jag "nybörjare" skulle kunna ha lätt att fästa sig vid.

 

¶ Den har den där humorbiten (skratt fäster folk ganska lätt)

 

¶ Actionbiten som gör att det kanske känns lite mindre barnsligt för de som anser att "allt tecknat = barnprogram", men utan att vara splattig (som t.ex Berserk)

 

¶ Färgstarka karaktärer som man snabbt "lär känna" och kanske kan relatera till på något sätt

 

På film fronten skulle jag gissa att Armitage III eller Ghost in the Shell skulle göra bäst intryck

(beror väll på lite vilken åldersgrupp vi talar om i fallet GITS då Storyn kanske kan uppfattas som inväcklad och svår att förstå för vissa samt att man måste hinna läsa all text för att hänga med)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hela serier blir nog lite klurigt att se, så du kanske borde visa några få avsnitt av en serie istället, som smakprov typ.

 

Full Metal Panic Fumoffu? skulle nog gå bra :) Visa några avsnitt av den kanske.

 

Annars är en kort OVA ett bra alternativ, det första som slår mig är Rurouni Kenshin - Reminiscence(första OVAn). Ett riktigt mästerverk, och seriös för den delen, vilket säkert går hem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kör någon Ghibli-film, Nausicaä från vindarnas dal borde fungera ganska bra. Sedan kan ni ju alltid visa lite Eva. Eller inte kanske, den skall man helst se hela. Fast iofs är det ju mest tänkt som en introduktion, så ni kan nog visa något avsnitt av den i alla fall. I övrigt får ni känna efter lite själva. Vad kan tänkas gå hem hos den tilltänkta publiken? Något komiskt? Något våld? Något romantiskt? Och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla som jag har visat "Tokyo Godfathers" för har gillat den, och det har varit folk från 17 till 57 år gamla.

Den bästa tecknade tv-serien jag vet är "Haibane Renmei", men den verkar många tyvärr tycka är lite för långsam i de första avsnitten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min mor (ålder=5x) ville se en mangafilm (på eget initiativ!) så jag lade fram Eldflugornas Grav, Perfect Blue och Min granne Totoro. Jag sa aldrig vad de handlade om utan valde bara tre olika filmer med olika teman som jag tyckte var bra. Hon valde till förvåning Perfect Blue. Den uppfattningen jag upplevde av henne genom filmen var att hon satt tyst och fängslad. Farsgubben gick därifrån efter 10min, kom tillbaka efter 40 och somnade i soffan. Efter filmen fick jag förklara lite saker och vad som hände men den enda kommentaren jag fick (som inte var en fråga) var "itressant". Jag var nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle gissa att en story som ligger lite över medel skulle kunna gå hem hos flickor (kombinerat med humor brukar funka, fast humor går väll hem hos alla antar jag)... de flästa flickor jag känner gillar mer inväcklade storys gämnfört med killar som lättare kan övertygas med coolt blodsplatter, exploderande stridsmaskiner och en enkel story.

Detta stämmer givetvis inte på allt och alla men de är en kort version av en den långa inväcklat erfarenhet jag upplevt hos de tjej respetive killkompisar jag introducerat till animens värld

 

(GITS kan nog vara en bra ide då den har en bra och inte helt enkel story)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...