Hoppa till innehåll
Anime.se

Tipsa varandra om bra filmer!


g00fy
 Share

Rekommenderade inlägg

Måste dra upp en koreansk film. (OT: varför är forumet inte för övrig asiatisk film?). Crying Fist är en otroligt stark film som handlar om två personer som det inte har gått riktigt rätt för i livet den ena i hög skolålder den andre i slutet av medelåldern. Men dom hittar till boxningen som hjälper dom att få tillbaks en del självrespekt. Ska inte säga så mycket mer för att undvika spoilers men den är otroligt sevärd helt klart en av dom bästa asiatiska filmer jag sett. Den här filmen får 5/5 av mej och är ett måste sen att den är baserad på en riktig historia om en av Koreas mest kända boxare är inte heller fel. BTW boxningen är INTE huvudämnet i filmen utan huvudpersonernas emotionella utveckling.

 

Jo, den är riktigt bra. Rekommenderas starkt!

 

Den verkar ju skitbra. Att Choi Min-sik är med i den gör den inte heller mindre intressant, utan snarare MER!

 

På tal om boxningsfilmer, jag har sett allt för få. Tokyo Fist (Tokyo-Ken) av Shinya Tsukamoto och Kids Return av Takeshi Kitano har både varit annorlunda boxningsfilmer. Kids Return är ju något smått lik Crying Fist, boxningen är bara en liten del i filmen men ändå en viktig. Ska verkligen kolla upp denna filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon här som såg Returner förra veckan? Överskattad, jag blev mäkta besviken. Men Takeshi Kaneshiro är alltid intressant att se. Av de fyra filmer jag sett med honom är detta klart den sämsta. (Men utan sammarbete med den otroliga regissören Wong Kar-Wai så får han/vi räkna med sämre filmer.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon här som såg Returner förra veckan? Överskattad, jag blev mäkta besviken. Men Takeshi Kaneshiro är alltid intressant att se. Av de fyra filmer jag sett med honom är detta klart den sämsta. (Men utan sammarbete med den otroliga regissören Wong Kar-Wai så får han/vi räkna med sämre filmer.)

 

Returner och Ultimate Versus hör till mina favoriter. (:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon här som såg Returner förra veckan? Överskattad, jag blev mäkta besviken. Men Takeshi Kaneshiro är alltid intressant att se. Av de fyra filmer jag sett med honom är detta klart den sämsta. (Men utan sammarbete med den otroliga regissören Wong Kar-Wai så får han/vi räkna med sämre filmer.)

 

Returner och Ultimate Versus hör till mina favoriter. (:

 

Den började lovande, men sedan någonstans i mitten blev den löjlig men sedan emot slutet höjdes den en aning. Godkänd (3/5) men inte mer. Versus-titeln har jag stött på ett x antal gånger, men inte orkat göra mer än att läsa titeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...
Nihon Chinbotsu (Japan Sinks)

Just fan, den måste jag se! Det är ju en bunt Gainax-folk som har med den att göra. Exempelvis är regissören Shinji Higuchi, en av de viktigare personerna bakom bland annat Evangelion. För den delen har Hideaki Anno och hans fru biroller -- samt Gundam-skaparen Yoshiyuki Tomino. :]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ju en bunt Gainax-folk som har med den att göra. Exempelvis är regissören Shinji Higuchi, en av de viktigare personerna bakom bland annat Evangelion. För den delen har Hideaki Anno och hans fru biroller

Med detta i åtanke såg jag om filmen en gång, och hittade i alla fall en referens.

 

fEJpMTWvK.png

fwPEadwJe.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Dog Bite Dog"Gau ngao gau" Från 2006.

 

XyTrRwxLF.jpg

 

Fann den i en filmbutik idag för bara femtiolappen och köpte den enbart pga att framsidan var täckt av bra kritik som "Se den nu!".

Så jag såg den och fann den extremt bra, roande.

En riktig FeelGood film det där som man bara blir så glad och lycklig av.

 

En ung outbildad grabbhalva i Kambodja som kan jämföras med en galen varg får några komiska poliser efter sig och blir därefter jagad under hela filmen.

Rätt tidigt räddar han en tjej som han sedan flyr med, bara komiska scener nästan hela tiden.

 

Asiatisk komedi på högsta nivå, jag säger bara det. ; )

 

Den här filmen glömmer man aldrig, ärrad för livet.

 

Se! =)

 

(Liknande film Danny The Dog med Jet Li)

 

 

 

sad.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Heaven and Earth... B) Samurai!

 

Jag har inte sett hela den men den verkar var grymt bra. Om överlevnad? Jag tror att du tänker på en annan film. Heaven and earth handlar.

 

När Li (Jiang Wen) vägrade att utföra en order av Tangs kejsare vilken beordrade att han skulle avrätta flera fångar, enbart bestående av kvinnor och barn så fick han som sista utväg fly till den ogästvänliga Gobiöknen tillsammans med några få lojala anhängare. Detta förargade kejsaren som till varje pris vill ha förrädarnas huvud. Lai Xi (Kiichi Nakai) född i Japan men sedan många år tillbaka i tjänst hos Kejsare Tang beordras att söka upp och avsluta Li's liv med en lovordan om att han ska få återvända till Japan så fort uppdraget slutförts.

Driven av sin vilja att äntligen kunna återvända hem dröjer det inte länge förrän han finner Li och utmanar honom på duell. Denna skjuts dock fram då Li har lovat att hjälpa en karavan fram till huvudstaden, och Lai Xi beslutar sig för att följa med och se till att Li inte kan smita från sitt öde.

Det visar sig dock bli en betydligt svårare resa än de kunnat ana, en buddhistmunk i följet bär nämligen på en helig relik som är eftertraktad av en ökenplundrare, som har en smärre arme till sitt förfogande och inte tvekar en sekund att använda den för att kräva vad han vill ha. Li, Lai Xi och deras följe får offra både blod och svett för att föra reliken i säkerhet, men de är beslutna att lyckas för att sedan fullfölja sin oundvikliga duell.

 

 

TOTAL WAR^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Upptäckte nyss att det i år kommit en Live action film för Boku wa Imouto ni Koi wo Suru, vars engelska titel är My Sister My Love. Då jag gillade anime OVA'n väldigt mycket så ska jag självklart kika på denna, även om jag inte har alltför höga förväntningar efter att ha läst User Comments och User Ratings på IMDB.

 

Dessutom tror jag nog att denna typen av historia gör sig bättre som anime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte Silk då?

Minns inte så mycket förutom att det var någon tråd som sammankopplade typ, liv och spöken...

Polis som var smart och kunde läsa läppar?

 

Antagligen inte den, men...

 

-

Dessutom tror jag nog att denna typen av historia gör sig bättre som anime.

 

Lite mer resor till Nemo då eller :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte Silk då?

Minns inte så mycket förutom att det var någon tråd som sammankopplade typ, liv och spöken...

Polis som var smart och kunde läsa läppar?

 

Antagligen inte den, men...

 

Jo det är det... men du spoilar ju en massa :D

 

 

Men den heter iaf Guisi

Värt att se.

Tack erke!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

L Change The World

 

En live action spinoff på Death Note som utspelar sig mellan dom två filmerna. Frågan är varför dom gör en film om hatobjektet L, ingen vettig person gillade han. :sleep:

 

Alltså inte någonstans lyckas vi dra kam, alla älskar L och det vet du. ;)

Tack för tipset, det här verkar vara rätt stort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 5 months later...

NouayIHAJ.png

 

Häromdagen såg jag Love Exposure (Ai no Mukidashi), en minst sagt originell film.

 

Filmen handlar om en ung, kristen (japansk) kille, Yu, som bor ensam med sin far, som blev en katolsk präst när hans fru gick bort för flera år sedan. Efter ett misslyckat, hemligt förhållande med en kvinna börjar fadern ta ut sina aggressioner på sin son, och kräver honom på sina synders bekännelser. Problemet är att Yu är ett helgon som bokstavligt talat inte gör en myra förnär. För att blidka sin far börjar Yu försöka begå synder, och blir vän med några ligister från samma skola. För att hjälpa honom att begå de kristna synderna tar de honom till en gubbe som bemästrat ninjakonsten att tjuvfota tjejers trosor...

 

En vansinnig film som pendlar mellan buskis och drama. Lågbudget men välspelad. Och fyra timmar lång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 months later...

På planet ner till Indien så kollade jag i brist på annat på två japanska filmer som fanns i tv-systemet.

 

Miracle Girls var en skruvad komedi så som bara japaner kan göra. Den 11-åriga* tjejen Strawberry spelas helt seriöst av en medelålders man med jättestort affro. Alla tre kvinnor i familjen i fokus spelas av män. Handlingen är... nånting om deras pappa som stuckit hem till japan (det utspelar sig i USA) och enskilda problem som barnen - Strawberry och hennes 17-åriga syster Naomi - måste ta sig kring. Elaking i båda fallen är 11-åriga Raspberry som spelas av en sexig 20-åring.

 

Well. Skruvad kan man ju säga. Ganska kul på sina ställen. Jag kunde aldrig riktigt komma över hur Strawberry såg ut. Det var lite effekter här och där som påminnde om vad man skulle kunna se i en tecknad film eller serie. Typ när morsan klappar till någon så blixtrar det till. Stjärnor runt huvet, såna grejer. Um... yeah.

 

*åldrarna är tagna ur ett inte allt för pålitligt minne

 

Men huvuattraktionen var en polisfilm som hette Bayside Shakedown. Handlar om en liten lokal polisstation som får en del stora fall på halsen. Som wikipedia påminner mig om så handlar den mer om byråkratiska problem i polisorganisationen än vad man kan tänka sig av en klassisk polisfilm. En hel del bra drama och spänning lätt kryddat med humor. Väldigt väl regisserad. Rekommenderas starkt.

 

Uppenbarligen baseras den på vad som först var en populär tv-serie. Finns tre uppföljare. Jag ska nog försöka lägga vantarna på dem om jag kan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...