Hoppa till innehåll
Anime.se

Takeshi Kitano


Mellow
 Share

Rekommenderade inlägg

Även kallad Beat. En stor mediaprofil i Japan. Ni har säkert sett någon av hans filmer, Kikujiros Sommar, Sonatine, Boiling Point, Zatoichi osv. Min första Kitanofilm var Kikujiros Sommar som de visade på SVT för några år sedan. Jag missade dock första 40 minutrarna men fick ett nytt tillfälle att se den då den visades nyligen igen på SVT. Mycket bra film, jag var fast direkt. Har nu sett 5 filmer men kommer att se fler!

 

Ööh, jag vet inte vad jag ska skriva. Bra och intressant filmskapare! Dela med er av eran överblivna kärlek...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...
  • 2 months later...
Är Kitano hans eget namn? Jag frågar för att han ju spelar en lärare som heter Kitano i Battle Royale...

 

Hmph! Gammal topik igen...

 

Hans riktiga namn är Takeshi Kitano, och heter Kitano i minst 2 filmer, "Takeshis'" och "Battle Royale". 1972 var Kitano med om att bilda en satirisk komikerduo kallad ”The Two Beats”, där han som skådespelare senare antagit namnet ”Beat” Takeshi. Man kan säga att mannen bakom filmerna (manus & regi) och skådespelare "Beat" Takeshi är Takeshi Kitano :P hehehe.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nu sett 5 filmer men kommer att se fler!

 

Har nu, dryga året efter, sett 11 av 12 regisserade filmer, bara "Getting any?" som jag ej fått tummen ur att köpa, den ska enligt många vara hans sämsta film.

 

Kan med utan problem säga att denna man är min favoritregissör. Med starka och vackra filmer som Hana-bi(!), Sonatine, Kikujiros Sommar, Dolls och Kids Return kommer han alltid att vara nummer 1 för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läs gärna min artikel om Kitano på J-Fi (leta upp Big in Japan - Takeshi Kitano i menyn till höger). Där står en hel del, och i slutet finns länkar till sidor med ännu mer info.

 

Jag har tipsat om filmer, regissörer och skådespelare i den här tråden, och jag postade en uppdaterad version med några tillägg på animanga.

 

Getting Any? är helt klart inte en film för alla smaker, men den har sina stunder. Det är helt och hållet komikern Beat Takeshis film, och precis som hans humor är den provokativ och siktar lågt (mycket slapstick, pubertala sexskämt etc), och det går överstyr flera gånger. Om du har sett Takeshis' vet du ungefär vad du har att vänta dig i humorväg. Men Kitano var yngre, barnsligare och mer provokativ när han gjorde Getting Any?.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...