Hoppa till innehåll
Anime.se

Rurouni Kenshin


martina
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

På tal om det har någon sett Rurouni Kenshin - Reminiscence?

 

Den ligger ju top rankad på animenfo.com så jag tänkte att det kanske skulle vara värd att se på. Frågan är dock om man bör se hela serien innan? Den verkar ju rätt lång och är 96 avsnitt om jag inte minns fel vilket kan vara lite väl mycket om det mest är en transportsträcka fram till OVA:n

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På tal om det har någon sett Rurouni Kenshin - Reminiscence?

 

Den ligger ju top rankad på animenfo.com så jag tänkte att det kanske skulle vara värd att se på. Frågan är dock om man bör se hela serien innan? Den verkar ju rätt lång och är 96 avsnitt om jag inte minns fel vilket kan vara lite väl mycket om det mest är en transportsträcka fram till OVA:n

Ja, Reminiscence är OVA1 och samma sak som både Tsuiokuhen och Trust and Betrayal som någon nämnde lite högre upp. Jag har sett den 5-6 gånger nu och den ligger garanterat någonstans på min top 3-lista - helt suverän. Handlingen utspelar sig före serien så visst går det att se OVA1 först, men jag skulle ärligt talat inte rekommendera det. TV-serien byggs helt och hållet runt huvudpersonens dunkla förflutna, och det är precis det som man får se i OVA1. Det blir helt enkelt inte riktigt samma grej att se OVA1 direkt utan seriens buildup.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, Reminiscence är OVA1 och samma sak som både Tsuiokuhen och Trust and Betrayal som någon nämnde lite högre upp.

Hm, tänkte att du kanske kan svara på en fråga. Nu är det så att även jag uppskattar OVA'n väldigt, väldigt mycket och funderar starkt på att inhandla boxen. Vet du då om det är någon skillnad på den amerikanska boxen (Länk) och den australienska? (Länk)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns mycket bättre Anime, det försäkrar jag er om.

 

Alla får ha sin egna åsikt, även du. Själv tycker jag att mangan är bra och för min del räcker det för att jag ska köpa (som jag nämnt nån annan stans här på forumet) första RK boxen sedan när jag får pengar. Ska bli riktigt kul när jag väl har animén i ägo :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm, tänkte att du kanske kan svara på en fråga. Nu är det så att även jag uppskattar OVA'n väldigt, väldigt mycket och funderar starkt på att inhandla boxen. Vet du då om det är någon skillnad på den amerikanska boxen (Länk) och den australienska? (Länk)

Rent innehållsmässigt vet jag inte om det är någon skillnad, men jag rekommenderar alltid alla att köpa Region 1 (USA) hellre än Region 4 (AU). De australiensiska utgåvorna är oftast lite billigare, men har också avsevärt mycket sämre bildkvalitet. Satsa på den amerikanska boxen, prisskillnaden var ju bara ett ynka pund. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mah! :rolleyes: jag blir absolut inte klok på denna serie. i vilken ordning ska man se tv episoderna och OVA:erna? ska man se OVA:erna först eller serien först? och är inte samurai x & rurouni kenshin samma sak? och vad heter alla OVA:erna? kan inte någon vänlig själ göra en lista och visa vilken ordning man ska se? är mycket tacksam om någon gör det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mah! :shock: jag blir absolut inte klok på denna serie. i vilken ordning ska man se tv episoderna och OVA:erna? ska man se OVA:erna först eller serien först? och är inte samurai x & rurouni kenshin samma sak? och vad heter alla OVA:erna? kan inte någon vänlig själ göra en lista och visa vilken ordning man ska se? är mycket tacksam om någon gör det. :wink:

Okej, en sak i taget nu. :)

 

TV-seriens japanska originalnamn är Rurouni Kenshin, men när den licensierades för försäljning i USA döpte licensbolaget om den till Samurai X. Man delade även upp OVA1 (4 avsnitt) i två delar och lanserade dessa som Trust (ep1-2) och Betrayal (ep3-4). Man hade i efterhand fräckheten att släppa dem tillsammans igen - i sitt originalformat - och kalla det för ett specialpaket. Det är det specialpaketet som logiskt nog kallas för Trust & Betrayal (ep1-4), men från början lanserades som Reminiscence. Specialpaketet är alltså precis samma sak som hela OVA1. TV-serien, OVA2 och filmen har man inte varit lika klåfingrig med, de går bara under flera namn.

 

Ordningen som man bör se på Rurouni Kenshin i (ordningen de olika delarna släpptes i) är följande:


  1. [*:1j5k0a96]
TV-serien
[*:1j5k0a96]Långfilmen
[*:1j5k0a96]OVA1
[*:1j5k0a96]OVA2

Ska man vara petig så släpptes långfilmen under tiden som TV-serien fortfarande sändes, så när den ses spelar egentligen ingen större roll så länge som det är före OVA1-2. Klicka på namnen i listan och leta reda på Alternative title så får du upp alla otaliga titlar som vardera del går under.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rent innehållsmässigt vet jag inte om det är någon skillnad, men jag rekommenderar alltid alla att köpa Region 1 (USA) hellre än Region 4 (AU). De australiensiska utgåvorna är oftast lite billigare, men har också avsevärt mycket sämre bildkvalitet. Satsa på den amerikanska boxen, prisskillnaden var ju bara ett ynka pund. :)

Ah, men då kör jag på amerikanska boxen. Men eftersom OVA'n är uppdelad i två delar, vad är då den tredje skivan man får med? "Volym 4: Reflection"?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah, men då kör jag på amerikanska boxen. Men eftersom OVA'n är uppdelad i två delar, vad är då den tredje skivan man får med? "Volym 4: Reflection"?

Det är OVA2. USA-boxen du länkade till (denna) är OVA-samlingen, så den innehåller både OVA1 och OVA2. För att vara exakt: Trust (OVA1 ep1-2), Betrayal (OVA1 ep3-4) och Reflection (OVA2).

 

tack så himla mycket för all hjälp ^^ :) är grymt tacksam ^^

Ingen orsak, USA-releaserna har gjort Kenshin till en enda röra. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...