Hoppa till innehåll
Anime.se

Svenska kopplingar i anime/manga


Mr Mustachio
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag är inte speciellt nationalistisk, tycker Sverige kan vara ett ganska menlöst och trångsynt litet land ibland. Trots detta brukar jag alltid le lite fånigt varje gång någon referens till landet syns i utländskt media.

 

Gladast blir jag naturligtvis när Sverige refereras i anime, manga eller japanska spel (finns det inget bra ord för japanska spel??), faktum var att jag ett bra tag tänkte sammanställa en hemsida som listade alla kopplingar, men jag insåg att jag inte visste så många. Nu såhär kommer jag bara på följande:

 

 

 

1. Castle Of Cagliostro är fullproppad med svenska flaggor.Här är en av dem.

2. Staden som Kiki bosätter sig i har en hel del likheter med Stockholm och Visby. Den här kopplingen känner nog de flesta här till, men här kan ni se själva.

 

3. Sverige, eller rättare sagt "Neo-Sverige" har sin alldeles egna Gundammodell. Nobel Gundam Jag antar att kopplingen, förutom namnet då, är att Sverige bara är befolkat av blonda brudar i kort-kort ;)

 

4. Forskargänget i den underbara serien Giant Robo vinner, i en flashback, Nobelpriset i... fysik kanske?Kan ses här.

 

Ja, det var dem jag kunde komma på. Finns säkert många fler...[/url]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ojoj, såna här kopplingar var roliga att se jag kommer inte på någon på rak arm men det finns säkert fler kopplingar i spel och anime med Sverige.

 

Att det finns folk i allmänhet i filmer som är svenska är inte så ovanligt faktiskt. Det är nog mer än normän och danskar tror jag i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att det finns folk i allmänhet i filmer som är svenska är inte så ovanligt faktiskt. Det är nog mer än normän och danskar tror jag i alla fall.

 

Ja, på denna sida listar de svenska referenser i utländska filmer. Jag har kollat igenom alla, och den enda anime som står med är Kiki's Delivery Service.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad är det för skillnad på en låt som är svenskskriven och en låt där de sjunger på svenska?

 

För övrigt är det Legend of Mana -- Seiken densetsu 4 (alltså Secret of Mana 3, om man nu vill vara sådan). Ett för övrigt mycket lyckat spel, men jag tror inte det sålde så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad är det för skillnad på en låt som är svenskskriven och en låt där de sjunger på svenska?

Jag menade om den var skriven av en svensklåtskrivare eller om de sjöng på svenska alltså att det bara var melodin eller någon som sjöng också. Förstår du? Det är inte så viktigt men jag var nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gissar att man kan nämna denna Miyazaki-Pippi här också. Vet iof inte om det är han som tecknat, men studion han arbetade på för tillfället hade iallafall avsikt att göra en Pippi Långstrump anime. Det rann dock ut i sanden när Astrid sade nej!

 

Bild

Sida

haha, sådant sätter sig inne i hjärtat att man tänkt på Pippi är ju alltid trevligt. Det är ju lite synd att det lades ner fast det kanske skulle blivit konstigt på något sätt i alla fall. Men men.. det vet man ju inte nu i efterskott.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...