Hoppa till innehåll
Anime.se

lättare än man tror


-matrim-
 Share

Rekommenderade inlägg

Vore bättre om sakerna bara inte var textade. Man lär sig mycket mer i längden på att behöva gissa sig till själv vad det är som sägs, istället för att få det serverat.

Jag håller med Zimeon på den punkten! När man spetsar öronen till otextad anime på japanska uppfattar man lättare de få orden man kan (typ; SHINE, NANI, YAMRERÔ i början) och ordförrådet blir bara större och större. Så är det, tycker (bara) jag, väldans kul att kolla på otextad anime, då man verkligen sätter kunskaperna på prov. Sedan när jag lärde mig behärska hiragana är det också kul att gräva ner sig i japansk oöversatt manga (med furigana - hiragana som visar hur kanji-%#¤#:arna uttalas). Då sattes återigen kunskaperna på prov och man kände riktig lycka när man hittade tecken man kände igen.

 

Instämmer. Jag har ännu dock inte stängt av texten nån gång men jag försöker förstå så gått det går utan att titta ner på den... men då jag inte har någon minsta aning om vad de säger brukar jag kolla snabbt.

 

Jag instämmer även på den andra punkten, jag har lärt mig halva kana (hiragana) än så länge och känner att suget efter något att läsa redan har blivit stort. Kan knappt vänta tills jag lärt mig katakana också. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Jag har länge undrat ni som kan Japanska vad alla djur heter

 

för visst heter björn Kuma på Japanska?

 

Snälla gör en lista på alla djur ni kan eller vet, plz. Låter som en fjortis fast jag är 16 år .

 

Vill hellre lära mig Kinesiska, dels för att det finns över en miljard som snackar de och för de andra så är Kina mer kändare än Japan som Turistmål och filmer. Japaner är bra påAnime,Manga,Kampsporter,Rikare än Kina och såklart Maten och folket. Men kina lutar jag mig åt nu för även om det är fattigt så behövs ju inte Kine dumförklaras. Förstår varför dom äter hundar osv. Men jag har läsa Thailändska några måndaer och de var roligt. Men man måste ha en som kan de och man måste ju använde språket varje dag, samam sak med Japanskan. Dock så är de ju bra man tittar på Anime som lär litegrann av Japanskan. Men annars inns de ju Hong Kong filmer. Hong Kong vore ju nåt att bo på :P Ha de

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har länge undrat ni som kan Japanska vad alla djur heter

 

för visst heter björn Kuma på Japanska?

 

Snälla gör en lista på alla djur ni kan eller vet, plz. Låter som en fjortis fast jag är 16 år .

 

Okej...

 

Kuma låter bekant så det är säkert rätt.

 

Andra djur:

Inu = Hund

Neko = Katt

Tori = Fågel

Kitsune = Räv

Usagi = Kanin

 

Det var alla jag kom på just nu... (Hmm...jag borde nog också lära mig fler...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Gubben

Lär nog vaa nå Arabisk språk, jag hört Pahsto,Arabiska,Dari,Urdu och en hel del andra Arabiska språk. Mn jag tror ta mig fan att det är lättare än Japanska speciellt räknesättet är inte så som Japanskan har. Men utallandet är jättesvårt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill hellre lära mig Kinesiska, dels för att det finns över en miljard som snackar de och för de andra så är Kina mer kändare än Japan som Turistmål och filmer.

 

 

vilken Kinesiska?? finns de inte typ 500 olika språk i kina =/.

 

japanskan är hyfsat lätt för oss svenskar eftersom utalen oftast ligger ganska lika dom vi har. det är tillexempel svårare för en Engelsman att lära sig japanska

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill hellre lära mig Kinesiska, dels för att det finns över en miljard som snackar de och för de andra så är Kina mer kändare än Japan som Turistmål och filmer.

 

 

vilken Kinesiska?? finns de inte typ 500 olika språk i kina =/.

 

japanskan är hyfsat lätt för oss svenskar eftersom utalen oftast ligger ganska lika dom vi har. det är tillexempel svårare för en Engelsman att lära sig japanska

 

det finns två, Kantonesiska och Mandarin . men det kans ju finnas fler, men som average så är de dessa två.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Kina har ett enda skriftspråk, men dialekterna skiljer sig så mycket åt att två angränsande dialekter ofta är lika annorlunda som svenska och tyska.

 

Mandarin är ett konstgjort språk som lärs ut i skolorna i hela Kina just för att alla ska kunna tala med varandra, så det är det talspråket man lär sig när man studerar kinesiska.

 

Kantonesiska talas i Hong Kong, och eftersom Hong Kong har varit så inflytelserik bl.a. kulturellt (t.ex. de berömda Hong Kong-filmerna) har den dialekten också blivit välkänd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Slime forest är inte riktigt bra. Det ger bara rätt för en läsning på tecknena och är väldigtojämnt när de gäller svårighetsgrad, dessutom så har jag för mig att det fanns synonymer med i det så att du fick fel på en fråga bara för att de den gången sökte synonymen.

 

Ior, som får smisk av slemm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jo jag har ett par bra böcker för nybörjare, hittade de på internet, de heter Japansk språkkurs och japansk ordlist. Ordlistan är väldigt basic och är uppdelad i adjektiv verb o substantiv som separata delar... =)

 

Man kan söka på www.bokfynd.nu efter japanska eller japanese eller nåt så får man upp alla böcker som heter nåt med de, sen kan man lätt få upp alla internetbokhandlar som säljer den och jämföra priserna, skitbra sida! =D...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...
Vad jag har sett och hört verkar räknesättet inte svårt alls :)

I franskan är det lätt upp till 60 sen vid 70 börjar det bli lite segare men japanskan som sagt verkar lite annorlunda..

Jo, visst... men i japanskan måste man alltid tänka på _vad_ det är som räknas. Till exempel om det handlar om personer läggs "-nin" till efteråt (utom vid ett och två som heter "hitori" och "futari"), om det är maskiner "-dai", ålder "-sai", etc. Med andra särskilda ändelser böjs vissa av siffrorna dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag har sett och hört verkar räknesättet inte svårt alls :)

I franskan är det lätt upp till 60 sen vid 70 börjar det bli lite segare men japanskan som sagt verkar lite annorlunda..

 

Utöver det som senshidude tog upp envisas japanerna med att räkna med tiotusen-bitar, så 40 000 heter inte fyrtio tusen utan fyra tiotusen. Det försvårar lite för en som är van att räkna med 1000-delar.

 

Jag ska passa på att ta tillbaka lite av det jag skrev innan i tråden, Kanji är nog den saken som verkligen får en att fråga sig "Varför ska det vara så komplicerat?", speciellt när det läser kinesiska läsningar. Kinesiska läsningar finns det tillräckligt många för att man inte ska kunna gissa sig till den och tillräckligt få för att det ska kännas som varenda eländigt kanji uttalas på samma sätt =(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 2 months later...

 

Med intensivår menar jag universitetsstudier, det vill säga att få lektioner och plugga ett par timmar varje dag. Det kan gå fortare för vissa och långsammare för andra. Är man i landet ifråga kan det givetvis gå än fortare.

 

Har funderat att läsa japansk, Kollade runt på nätet och hittade en språkurs i japanska i Tokyo. WLE Japanska Språkprogram

Är det något och satsa på eller vad tror ni ;) På hemsidan kan man hitta det här, Tycker att det värkar vettigt.

 

WorldLink Education unika Japanska Språkprogram i Tokyo är utformade att ge total fördjupning i språket. Deltagare som inte tidigare har läst japanska kommer snabbt att lära sig de nödvändiga språkkunskaperna för en effektiv kommunikation; deltagare på en avancerade nivå kommer att lära sig att uttrycka sig på en abstrakt nivå. För en omfattande kursplan kombineras alla språklektioner med stödundervisning efter ordinarie lektioner, tillval och språkutbyte med infödda japaner.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag går ettan på gymnasiet och läser japanska steg 1 just nu. Det är skitkul!

Har en fett skön lärare, en kort kvinna från japan :)

Jag kan hålla med om att det verkade skitsvårt att lära sig japanska när jag först såg det, men efter att ha kollat över 2000 episoder anime kunde jag redan lite. Hiragana/katakana är inte heller så jättesvårt om man bara sätter sig ned med det ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oturligt nog går jag på ett Gymnasium där Japanska inte går att läsa. Men jag har gett mig f-n på att jag ska lära mig det ;)

 

Jag tänkte börja läsa hemma osv med böcker snart, men sen även på Universitetet. Kan man det i Gbg eller får jag göra det någon annanstans? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oturligt nog går jag på ett Gymnasium där Japanska inte går att läsa. Men jag har gett mig f-n på att jag ska lära mig det ;)

 

Jag tänkte börja läsa hemma osv med böcker snart, men sen även på Universitetet. Kan man det i Gbg eller får jag göra det någon annanstans? :D

 

Universitet vet jag inte, men jag läser japanska på Hvitfeldtska Gymnasium i götet- tjata tillräckligt på din studierektor så... Allt går med lite (ok, mycket) tjat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...