Hoppa till innehåll
Anime.se

lättare än man tror


-matrim-
 Share

Rekommenderade inlägg

Oturligt nog går jag på ett Gymnasium där Japanska inte går att läsa. Men jag har gett mig f-n på att jag ska lära mig det ;)

 

Jag tänkte börja läsa hemma osv med böcker snart, men sen även på Universitetet. Kan man det i Gbg eller får jag göra det någon annanstans? :D

 

Universitet vet jag inte, men jag läser japanska på Hvitfeldtska Gymnasium i götet- tjata tillräckligt på din studierektor så... Allt går med lite (ok, mycket) tjat.

 

Jo, men det känns lite för jobbigt. Vi har haft mycket folk som velat ha Musik, och det har inte gått igenom. Och så kommer lilla jag och vill läsa Japanska :D Tror inte det funkar. Men jag är rätt säker på att man kan läsa Japanska på Universitetet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Svenska är världens 3:dje svåraste språka att lära sig (hur dom nu har räknat ut det) och det har juh gått bra :D

 

typ inte... svenska är jävligt lätt jämfört med språk med latinskt ursprung tex, och även slaviska språk...

 

ta bara det faktumet att verb inte böjs i person, utan endast tempus... det enda svåra med svenskan är en och ett, eftersom en och ett inte följer några som helst regler...

 

läste en intressant artikel om hur många timmar det krävdes att man pluggade ett språk för att komma upp i en viss nivå, spanskan låg på ca 400-450 tillsammans med vietnamesiska, svenska låg på ca 600, finska på ca 1100-1200, och japanska på ca 1200... sen så fanns det en massa andra språk som är tokigt svåra också, men kommer inte ihåg... ska kolla om jag hittar artikeln, läste den på US department of state (fd department of foreign affairs) hemsida...

 

hemsidan ifall nån orkar leta:

http://www.state.gov/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Språkläraren på mitt högstadium tyckte svenska var skitsvårt. Han är från portugal och kan tala följande språk(kan inte alla flytande, men kan åtminstone föra en enkel konversation):

engelska

portugisiska

franska

spanska

tyska

italienska

arabiska

ryska

svenska

På honom lät det som att svenskan var det svåraste.

Ryska är väl slaviskt? Och italienska från latin?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På honom lät det som att svenskan var det svåraste.

Ryska är väl slaviskt? Och italienska från latin?

 

dom slaviska språken är:

tjeckiska, polska, ryska, bulgariska, kroatiska, bosniska och serbiska

 

dom latinska språken är:

italienska, spanska, franska och portugisiska... sen nåt mer men jag kommer inte ihåg...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, svenskan är mycket svårare än de latinska språken. Det är inte bara en och ett som ställer till det, även alla våra oregelbundna verb, våra intransitiva och transitiva verb, och vår inkonsekventa stavning av "tje"-ljudet, med mera...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...