Hoppa till innehåll
Anime.se

One Piece


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

luffy.gif

 

Vad tycker ni om denna gudomliga serie från Toei Animation? Kan vara lite barnslig ibland kanske, men den är fullpackad med humor, action och äventyr. Serien innehåller bra story, intressanta karaktärer med olika bakgrunder, roliga special attacker och framförallt pirater. Det här är en kult serie med ett stort K :D

 

ps. Glöm inte mangan för guds skull... .ds

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grymt skön serie!

De senaste 6 dygnen har jag kollat på 93 episoder, vilket säger det mesta. :D

 

Måste man verkligen vänta så länge på nytt avsnitt =(

Aja, jag kommer inte kolla på serien på ett tag, för att sedan köra en liknande långkörare :D:D

 

GOMU GOMU NoOOooOO BAZOOKA!!!!!!!!1111111 :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag såg första avsnittet två gånger och somnade båda gångerna, och eftersom jag tycker om att vara vaken när jag tittar på anime så har ja ginte sett fler avsnitt.

 

animationen är ju riktigt nära västerländskt tecknat, och allting är så gulligt och fullt av finess. som stulet ur Björnes Magasin (fast Pingu är ju riktigt rå ibland) :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just det som är dåligt. Namnen är olika i mangan

Vet inte vem som ändrat men tycker namnen i animen är bättre.

 

Det är ingen som ändrat. Namnen är svårtolkade och det är inte alltid uppenbart hur de skall stavas -- som du kanske vet skriver inte japanerna med alfabetet. Därför blir det lite olika på olika ställen. Ruffy kan lika gärna vara Luffy som Rufi som Lufy som Roofie. I slutändan är det bara en valfråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, i animén ja. Men:

1) dels kan det vara svårt att veta vad för specifik stavning japanerna tänkt sig. Det är inte alltid namnen förekommer alfabetiskt.

2) man kan inte alltid ta den stavning som japanerna föreslår. Vi har en annan ljudbild i det här landet. Namnet Ruffy ger inte samma intryck som Luffy gör. Själv skulle jag till exempel ha valt Luffy, eftersom jag tycker han är med Luffig än Ruffig.

3) man kan inte ens lita på den stavning som japanerna föreslår. Man måste tänka på att för japanerna är den alfabetiska stavningen godtycklig. De skiter helt i hur man skriver med alfabetet, för dem är det bara ett coolt sätt att skriva namn på, och bara det uttalas likadant på japanska så skiter de ofta i om de använder v eller b, r eller l. Den "officiella" stavningen av figuren Ragna i Final Fantasy VIII är "Laguna", trots att hans namn kommer från ordet "Ragnarök". För japanerna: lagunarok, ragunalok, lagnaroku... spela roll. Godtyckligt. Men inte för oss. Ibland är de inte ens konsekventa, på ena platsen står det Alabasta och på den andra Arabasta. Skulle inte förvåna mig om det står Alabasuta på ett tredje ställe.

 

Slutsats: Det där med stavning när japanerna har hittat på ett utländskt namn är inte en enkel sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hm... I de japanska orginalrösterna säger de ju faktiskt Luffy.. eller var det luvvy.. heh.. well.. det utalas inte med R iaf,... så varför välja en stavning med R då?

 

För mig spelar det ingen roll om han heter Luffy, Ruffy eller till och med Buffy.. han är nog en av de skönaste karaktärer jag set.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För mig spelar det ingen roll om han heter Luffy, Ruffy eller till och med Buffy.. han är nog en av de skönaste karaktärer jag set.

Håller till 100% med dig på den punkten. Ruffy/Luffy/Luffi eller whatever han kan heta är den karaktären jag fastnat mest för tror jag, rösten hans är en av de bästa.

 

En annan fråga, är det någon som vet på ett ungefär hur många anime avsnitt One Piece kommer att gå upp i eller om det kommer att hålla på i evighet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

oh nej animen orkar jag inte med. Har sett ett avsnitt och det var väl ok, men att varje avsnitt är 30 minuter..då läser jag hellre mangan där man får 10 avsnitt per bok. Serien kommer ju hålla på i hundra år, o d kommer ta tvåhundra år att se hela >:( precis som Naruto. Jag orkar inte med så långa animes, ser hellre en kort anime med lite mer innehåll i.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

oh nej animen orkar jag inte med. Har sett ett avsnitt och det var väl ok, men att varje avsnitt är 30 minuter..då läser jag hellre mangan där man får 10 avsnitt per bok. Serien kommer ju hålla på i hundra år, o d kommer ta tvåhundra år att se hela >:( precis som Naruto. Jag orkar inte med så långa animes, ser hellre en kort anime med lite mer innehåll i.
Jo du kanske har rätt men håll med om att den är oerhört bra i alla fall på de flesta aspekter?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

One Piece är nu licenserad!

 

4Kids Announces One Piece (2004-06-08 10:54:30)

4Kids Entertainment announced today that they have acquired the hit anime series One Piece for domestic distribution. Additionally, according to the latest press release, One Piece will air on the Fox Box this fall

Källa, Anime News Network

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...