Hoppa till innehåll
Anime.se

8-bitars musik


IchibaN
 Share

Rekommenderade inlägg

Min vän Takashi andre redaktör på Tv-spels tidning Player1 bjöd in mig igår till Alcazar som är en bar i sthlm. Hans vän från Japan spelade 8-bitars musik där.

 

Det var en jäklig kul grej att gå och lyssna på, det lät väl som vilken elektronisk musik som helst bara det att man kände igen alla ljud från snes/gameboy tiden.

 

Såg rätt kul ut med en dj som spelade musk på två gameboy, en annan typ av konsolm, en laptop och ett mixerbord! :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så du var på Microdisko alltså? Antar att det var Blasterhead som lirade gameboy, hehe. :)

 

Mysig klubb det där, dock har jag missat de flesta gångerna, bor ju en bit i från stockholm. Inte riktigt lika mysig som Electronic Desert brukade vara, men det är bättre än inget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Justdeja, tv-spelsmusik har blivit allmänt kännt i den "normala" världen nu.

 

Jag är lite tvådelad inför vart det här är påväg. Nu kommer det att bli mycket enklare att få tag på spelmusik, men man kommer samtidigt få dras med en massa jobbigt folk som ska vara "inne" och låtsas ha mer kunskap är de egentligen har. Precis som allt annat när något sånt här händer :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Justdeja, tv-spelsmusik har blivit allmänt kännt i den "normala" världen nu.

 

Jag är lite tvådelad inför vart det här är påväg. Nu kommer det att bli mycket enklare att få tag på spelmusik, men man kommer samtidigt få dras med en massa jobbigt folk som ska vara "inne" och låtsas ha mer kunskap är de egentligen har. Precis som allt annat när något sånt här händer :)

 

Tv-spelsmusik har väl alltid varit allmänt kännt så länge det har funnits tv-spel?

 

Den här musiken har dessutom inte mer gemensamt med tv-spel än att den gjord på samma hårdvara. Ska det kategoriseras så passar chipmusik bättre (eftersom det är vad det är).

 

Det är dessutom så smalt att jag tror inte att vi behöver bekymra oss för att det ska bli mer inne än vad det är (eller har varit). Lyssnar man på sånt så gillar man det nog också, du behöver inte oroa dig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Justdeja, tv-spelsmusik har blivit allmänt kännt i den "normala" världen nu.

 

Jag är lite tvådelad inför vart det här är påväg. Nu kommer det att bli mycket enklare att få tag på spelmusik, men man kommer samtidigt få dras med en massa jobbigt folk som ska vara "inne" och låtsas ha mer kunskap är de egentligen har. Precis som allt annat när något sånt här händer :)

 

anser du geeksen har ensam rätt på Tv-spelsmusiken eller? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tv-spelsmusik har väl alltid varit allmänt kännt så länge det har funnits tv-spel?

 

Den här musiken har dessutom inte mer gemensamt med tv-spel än att den gjord på samma hårdvara. Ska det kategoriseras så passar chipmusik bättre (eftersom det är vad det är).

 

Det är dessutom så smalt att jag tror inte att vi behöver bekymra oss för att det ska bli mer inne än vad det är (eller har varit). Lyssnar man på sånt så gillar man det nog också, du behöver inte oroa dig. :)

 

Det sista orden är väldigt lugnande för den inre "nörden-som-försöker-vara-annorlunda" i mig. Som ni kanske kommit på så var det mest den som talade. Jag får hoppas att det blir som du säger Hojo, så man kan fortsätta vara lite annorlunda. :)

 

anser du geeksen har ensam rätt på Tv-spelsmusiken eller? ;)

 

Nej, det gör jag inte.

 

 

 

 

dessutom heter det "ensamrätt" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

dessutom heter det "ensamrätt" ;)

 

Jo, jag vet. När jag skriver på ett tangentbord blir jag bäst på särskriva ord som inte skall särskrivas. Det är som min tumme undermedvetet vill trycka ner space knappen och dela på alla ord. Orkar aldrig korrektur läsa heller... :rolleyes:

 

OT: Jag tror att sån musik aldrig kommer bli mainstream eller mode att lyssna på då det är för udda och svår lyssnat.

 

Men jag kan ha fel, techno fester har ju blivit mode bland kidsen. När jag började gå på techo fester för en massa år sedan var det folk som var sig själv. Nu för tiden handlar det om vem som har mest självlysnade kläder och piercingar.

 

Även hiphop har ju blivit mainstream. Den enda hip hop man kan lyssna på idag som inte är helt innehållslös och tråkig är ju fransk och engelsk hiphop. Även anime har ju blivit socialt accepterat. När man sa att man kolla på "manga" filmer för 7 år sen trodde folk man var ett pervo!

 

Så visst kan det finnas risk att oroa sig om man tänker efter! :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Även anime har ju blivit socialt accepterat. När man sa att man kolla på "manga" filmer för 7 år sen trodde folk man var ett pervo!

 

Så visst kan det finnas risk att oroa sig om man tänker efter! :surprised:

 

Anime och manga var från början genomkommersiellt och hade därför potential att slå stort bara någon vågade satsa.

 

Chipmusik ligger inte på den nivån, så chansen är ganska liten att få höra det på reklamradio i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Även anime har ju blivit socialt accepterat. När man sa att man kolla på "manga" filmer för 7 år sen trodde folk man var ett pervo!

 

Så visst kan det finnas risk att oroa sig om man tänker efter! :rolleyes:

 

Anime och manga var från början genomkommersiellt och hade därför potential att slå stort bara någon vågade satsa.

 

Chipmusik ligger inte på den nivån, så chansen är ganska liten att få höra det på reklamradio i framtiden.

 

hm... det hade nog faktiskt större chans att "slå igenom" för några år sedan, då det gick ett radioprogram i P3 Frank vid namn Syntax error. Vars tema var både ny men främst äldre chip/spelmusik.

 

Okej, jag har lugnat ner mig nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sedan finns det ju också Puss, deras musik har jag faktiskt ingenting emot ^^

 

Vad är Puss för någon musik? :D

 

Puss är en grupp som gör musik med speciell mjukvara på Gameboy. var längesedan jag lyssnade på dem. Tyckte att det inte fanns så många bra låtar i deras bagage antagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag fick precis ett mail från Microdisko med följande information:

 

"TV-programmet Kontroll var och filmade när Microdisko hade Japanspecial, med Quarta 330, Blasterhead och Starpause. Reportaget kommer sändas den 5:e december 20:30. En glad nyhet för alla inte var där, eller som vill återuppleva kvällen."

 

Tiden är nu inbokad för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...