Hoppa till innehåll
Anime.se

Att köpa Anime DVD..?


Zopyrus
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

 

Jag har sen länge velat börja samla på Anime DVD o så, typ Naruto, One Piece, Elfen Lied etc etc.. listan är lång, men de verkar vara riktigt svårt att få tag på något här i Sverige :(

 

En massa finns dock utomlands, och jag har inget emot att handla online o så, det jag behöver hjälp med är en massa information bara så jag inte gör ett misstag. De flesta animeshops jag kollat igenom säljer Regionsfria DVDn fast då är de i NTSC formatet!? Så vitt jag förstått det ligger vi på PAL format. Om det är regionsfritt men NTSC... va händer då?

 

Vart brukar ni handla Anime DVD? Ge mig gärna tips på några ställen och allmänna tips helt enkelt :blush:

 

Hoppas jag lagt ut denna inlägg i rätt kategori.

 

Regards,

Z

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DVD:er man köper från USA är i NTSC och oftast Region 1. De kan med andra ord inte spelas i en DVD-spelare som enbart kan spela region 2, vilket är vår region. Det är dock väldigt vanligt med regionsfria DVD-spelare så ta reda på vad du har om du inte vet. Regionsfria DVD-spelare är annars numera väldigt billiga. Kika på Netonnet till exempel.

Vad det gäller shopping så rekommenderar jag www.dvdboxoffice.com då de är billiga och har gratis frakt. De säljer dock nästan enbart region 1-skivor. Finns även en hel del svenska affärer som säljer anime men det blir ofta dyrare att handla av dem.

Du bör vara försiktig med regionsfria DVD-skivor då de kan vara bootlegs. De behöver inte vara det men ganska säkra kännetecken är att de, som sagt, är regionsfria, har kinesisk och engelsk (nåja) text och är billigare än de borde vara. Seriösa butiker som Animenation, DVDboxoffice och liknande säljer inga bootlegs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De är bootlegs. Anime Cartoon är ett ökänt bootlegmärke. Råder dig till att inte köpa. Förutom att ge pengar till folk som inte förtjänar det så är oftast kvaliteten dålig, speciellt den engelska översättningen brukar vara rena skämtet.

Här är en länk till en sida som ger tips om hur man känner igen bootlegs.

http://www.digital.anime.org.uk/piratefaq.html

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wooooh !! Tack så mycket för svaret! Det var riktigt nära att jag skulle köpa något crap :( Tråkigt dock, får vänta i nästan ett år på Naruto DVD, men borde väl anta att när de stora animen så som Naruto, One Piece.. kommer ut på DVD så lanseras de även ut i sverige for sure.. right? :blush:

 

Ska väl ta o köpa Elfen Lied än så länge från Discshop kanske.. har hört massa gott om det, Hellsing med... FMA har man ju sett en bit av och den måste man ha.. :| Ni får gärna donera pengar till mig XD

 

Men ett stort tack igen för all information!!!

 

Regards,

Z

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Absolut Sista fråga:

 

Denna Hellsing Boxset: Discshop

 

Kan jag räkna med att det finns i Japansk Språk och Engelsk text i den?

 

Blir ju helt snurrig i huvet >:) , kollade på Amazon.com och där fanns också en Hellsing Boxset men den jäkeln kostar $93 !? Galet... bör ju vara samma sak juh!? Missar jag något här.. oooh.. :( help..

 

Tack,

Z

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns svensktext och engelska antar jag eftersom som det är Enima som ger ut den.

Sen så finns det japanskt o engelskt tal på DVD:erna.

Och kan du tänka dig det engelska talet passar till animen eftersom den utspelar sig i england :)

 

moahahah att se på anime på engelska skulle vara som att titta på turkisk popeye (karl alfred) XD NEJ TACK

 

Jaså, humm..kom att tänka på en sak.. om jag ser att en DVD är utsläppt på animenewsnetwork.com då kan jag med gott samvete beställa Anime's från deras länkar och veta att det e original (?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enda skillnaden så som jag ser det, är att på första sidan har de storleken "4:3" i 'aspect ratio' och på den andra är storleken "Full Screen".

 

Vad är skillnaden? Vilket e bäst? :blush:

4:3 och fullscreen är samma sak - det är höjd/bredd-ration på en vanlig TV-apparat. Fullscreen (4:3) är lämpat för traditionella TV-apparater medan widescreen (16:9) är lämpat för de bredare nya.

 

Fast tyvärr är det inte riktigt så enkelt när man ska köpa sin DVD. Finns det en widescreen-utgåva så är det nästan garanterat den du vill ha. Varför? För att i fullscreen-versionen av samma film har man helt sonika klippt av kanterna på bilden för att den ska bli smal nog att passa fullscreen. Man får alltså inte se hela filmens bildyta i fullscreen-utgåvan, men "slipper" marginalerna ovanför och under bilden om man har en gammal TV-apparat. Detta är en värdelös "tradeoff" om du frågar mig, att avstå från stora delar av bilden för ett par marginalers skull är galenskap. Ibland använder man istället någonting som heter pan & scan för att konvertera widescreen till fullscreen, där man istället för att klippa bort kanterna på den breda bilden "scrollar" från vänster till höger eller vice versa, och på så sätt visar hela bredden, men inte på samma gång. Det är t.ex. vad man har gjort med vissa delar av den japanska 4:3-sändningen av Black Cat, medan andra scener är avklippta. Serien sänds även digitalt i sitt korrekta 16:9-format.

 

För att ge dig lite perspektiv på hur mycket som faktiskt klipps bort...

4-3.jpg16-9.jpg

 

Men, det blir ännu värre. Alla widescreen-filmer håller nämligen inte dimensionerna 16:9. Alla som har en widescreen-TV vet att även de ser svarta marginaler då och då, eftersom många filmer är ännu bredare. Två av de allra vanligaste dimensionerna på widescreen-filmer är 1.85:1 och 2.35:1 - båda bredare än 16:9. Tillåt mig illustrera...

 

16-9.jpg1.85-1.jpg

 

16-9.jpg2.35-1.jpg

 

Så, vad händer med en film som är filmad i 2.35:1 och som sedan får en fullscreen-utgåva? Jo...

 

4-3.jpg2.35-1.jpg

 

Jag behöver väl inte precis poängtera hur mycket av bildytan som faktiskt går förlorad för att somliga inte står ut med svarta marginaler. Pan & scan på en sådan här film blir heller aldrig riktigt bra, dimensionsskillnaden är helt enkelt på tok för stor. Skräckexemplet på detta är Ben Hur som sannolikt är en av världens bredaste filmer, filmad i 2.76:1. Ännu en illustration:

 

4-3.jpg2.76-1.jpg

 

Kontentan av allt detta? Ta reda på vilka format som filmen/serien som du vill köpa finns tillgänglig i. Majoriteten av all anime är producerad för fullscreen (4:3) och därav så även DVD-utgåvorna, och jag har faktiskt inte så bra koll på huruvida man ens gör widescreen->fullscreen konverteringar på just anime-DVD:s, men med ovanstående förklaring i åtanke så vill du förmodligen vara på den säkra sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enda skillnaden så som jag ser det, är att på första sidan har de storleken "4:3" i 'aspect ratio' och på den andra är storleken "Full Screen".

 

Vad är skillnaden? Vilket e bäst? :blush:

4:3 och fullscreen är samma sak - det är höjd/bredd-ration på en vanlig TV-apparat. Fullscreen (4:3) är lämpat för traditionella TV-apparater medan widescreen (16:9) är lämpat för de bredare nya.

 

Fast tyvärr är det inte riktigt så enkelt när man ska köpa sin DVD. Finns det en widescreen-utgåva så är det nästan garanterat den du vill ha. Varför? För att i fullscreen-versionen av samma film har man helt sonika klippt av kanterna på bilden för att den ska bli smal nog att passa fullscreen. Man får alltså inte se hela filmens bildyta i fullscreen-utgåvan, men "slipper" marginalerna ovanför och under bilden om man har en gammal TV-apparat. Detta är en värdelös "tradeoff" om du frågar mig, att avstå från stora delar av bilden för ett par marginalers skull är galenskap. Ibland använder man istället någonting som heter pan & scan för att konvertera widescreen till fullscreen, där man istället för att klippa bort kanterna på den breda bilden "scrollar" från vänster till höger eller vice versa, och på så sätt visar hela bredden, men inte på samma gång. Det är t.ex. vad man har gjort med vissa delar av den japanska 4:3-sändningen av Black Cat, medan andra scener är avklippta. Serien sänds även digitalt i sitt korrekta 16:9-format.

 

För att ge dig lite perspektiv på hur mycket som faktiskt klipps bort...

4-3.jpg16-9.jpg

 

Men, det blir ännu värre. Alla widescreen-filmer håller nämligen inte dimensionerna 16:9. Alla som har en widescreen-TV vet att även de ser svarta marginaler då och då, eftersom många filmer är ännu bredare. Två av de allra vanligaste dimensionerna på widescreen-filmer är 1.85:1 och 2.35:1 - båda bredare än 16:9. Tillåt mig illustrera...

 

16-9.jpg1.85-1.jpg

 

16-9.jpg2.35-1.jpg

 

Så, vad händer med en film som är filmad i 2.35:1 och som sedan får en fullscreen-utgåva? Jo...

 

4-3.jpg2.35-1.jpg

 

Jag behöver väl inte precis poängtera hur mycket av bildytan som faktiskt går förlorad för att somliga inte står ut med svarta marginaler. Pan & scan på en sådan här film blir heller aldrig riktigt bra, dimensionsskillnaden är helt enkelt på tok för stor. Skräckexemplet på detta är Ben Hur som sannolikt är en av världens bredaste filmer, filmad i 2.76:1. Ännu en illustration:

 

4-3.jpg2.76-1.jpg

 

Kontentan av allt detta? Ta reda på vilka format som filmen/serien som du vill köpa finns tillgänglig i. Majoriteten av all anime är producerad för fullscreen (4:3) och därav så även DVD-utgåvorna, och jag har faktiskt inte så bra koll på huruvida man ens gör widescreen->fullscreen konverteringar på just anime-DVD:s, men med ovanstående förklaring i åtanke så vill du förmodligen vara på den säkra sidan.

Det gör inget om det är 4:3 eftersom nästan alla anime mellan 1963-2001 är i 4:3 :P så man missar inget :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...