Hoppa till innehåll
Anime.se

Tangentbord


Seras
 Share

Rekommenderade inlägg

Det är kanske en dum fråga men jag har alltid funderat på det. :)

Hur ser ett japansk tangentbord ut egentligen?

Finns ju såklart inte knappar för alla tecken men hur gör dom? Knepigt att ha konstiga koder för allt eller skriver de helt enkelt med vanliga bokstäver för det mesta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man tittar efter på bilden så ser man att det är Hiragana som är utskrivet på tangentbordet och till höger om P-knappen så finns ' och dubbel ', antar att man kan skriva alla Hiragana med dessa alltså.

 

Brevid space tangenten finns det även två knappar med Kanji tecken på, nu så är jag inte så duktig på Kanji men jag antar att dessa är till för att byta språk till Katakana och "vårat", för att skriva Kanji får man nog med största sannolikhet utnytja olika knapp kombinationer.

 

Rätta mig gärna om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Jag läste någonstans att flera kanjitecken i själva verket är baserade på två stycken andra kanjitecken. Så att man tar ett tecken som betyder något och pressar ihop detta tecknet med ett annat tecken så får dessa två tillsammans en helt ny innebörd.

 

Ungefär som "a" och "e" som tillsammans kan tryckas ihop till ett "ae", dock så hittar jag inte det tecknet på mitt tangentbord så jag hoppas att ni förstår ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det stämmer ganska väl, t.ex. 男 (otoko) som betyder man (kön) eller 話 (hanashi) som betyder betyder prata är väl två lätta exempel. Majoriteten av alla kanji är en kombination av två eller fler "grundtecken", vilket enligt mig gör som mycket lättare att lära sig. Ett trevligt exempel på tecken kombination är 殺 (satsu) som betyder att döda någon, som du ser så består det av fyra stycken olika små tecken.

 

Nu vet jag inte om du har japanskt teckenstöd installerat, om du inte har det så hjälper nog inte min förklaring så mycket.

 

När man skriver japanska på ett japanskt tangentbord så antar jag att fungerar ungefär på samma sätt som om man gör det på ett västerlänskt, med skillnaden att dom skriver kanas direkt istället för att behöva skriva stavningarna.

 

Om du undrar nått så är det bara att fråga, klockan är mycket så jag vet inte hur förstålig min förklaring vart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japanskt teckenstod var det forsta jag prioriterade naer jag installerade windows. Jag har en liten meny bredvid klockan med alla extra japanska knappar... dock sa aer jag inte direkt nogon hejare pa japanska, men jag ska lara mig. :)

 

Just det, ni som inte tankt pa det annu. Japan har samma tangentbordslayout som USA fast med sina egna japanska tillagg.

 

町気会と価値巣りにか位くけする縷々火生かすに未開日地し

 

Ok. Jag testade skriva lite på hiragana. Det gick itne så bra. Varje gång man trycker på mellanslag så markeras en bit av det man nyss skrev och det omformateras. Mycket, Mycket förvirrande... jag tror jag håller mig till det svenska tangentbordet sålänge. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok. Jag testade skriva lite på hiragana. Det gick itne så bra. Varje gång man trycker på mellanslag så markeras en bit av det man nyss skrev och det omformateras. Mycket, Mycket förvirrande... jag tror jag håller mig till det svenska tangentbordet sålänge. :)

Testa att trycka på enter istället för mellanslag :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet inte hur mycket japanska du kan så om jag berättar nått du vet så får du ursäckta, men när du väl börjar komma igång så kommer du nog märka att det inte är så svårt som man kan tro. Det hela beror på hur mycket av tal-språket man har snappat upp från anime, för enligt mig så är det betydligt lättare att lära sig kanji om man kan fler ord.

 

Som du kanske vet så används inte mellanslag allt för mycket inom japanskan, därför så används mellanslag som en kanji-konverterare istället. Ordbrytningen bestämms istället med gramatiska regler (ex. か-ka kan användas vid frågor). Som Flaskis skrev så används enter för att acceptera det du har skrivit, sen när ingen text är understryken så kan du göra mellanslag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför ta bort möjlighet att ta bort sina inlägg? Det är ju ändå en basfunktion.

 

Ordbrytning finns inte. Man kan bryta närsomhelst. Det enda man bör undvika är ensamma skiljetecken. Dvs punkt och komma. Om man kollar på Nscripter, scriptmotorn som många doujinspel använder (men även Nekonekosofts komersiella) så saknar den helt funktioner för radbyten. Det är därför det är så krångligt att översätta spelen snyggt då orden bryts mitt i. Antingen får man bryta varje rad manuellt (löjligt mycket jobb), eller så gör man som insani och lägger till funktioner för det radbyte som förekommer i europeiska språk.

 

För att återgå till inmatning.

Man börjar med att mata in en rad:

10gx.gif

 

Tryck på space (på ett riktigt japanskt tangentbord är det knappen till vänster om space) för att omvandla:

39ih.gif

 

Om man vill ha det annolunda än det som IME tycker (man kan ställa hurpass mycket som ska omvandlas, programmet anpassar sig dessutom efter användaren) går man över önskad del och trycker upp eller nedåt och väljer det man vill ha. Nu var det ju rätt från början.

28ja.gif

 

Och om du undrar Orrin, タケルちゃん är ett ord jag lagt till manuellt, så det kommer direkt som första förslag. Samma sak med 純夏.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag menade med att mellanslag inte används särskillt mycket i japanskan var just det att det bara används efter skiljetecken eller för skojs skull.

Och om du undrar Orrin, タケルちゃん är ett ord jag lagt till manuellt, så det kommer direkt som första förslag. Samma sak med 純夏.

Det är förståss ett måste :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...