Hoppa till innehåll
Anime.se

Historisk anime?


Nonemo
 Share

Rekommenderade inlägg

Mången anime har väl gått till historien. Men kan någon tipsa om några animéer som faktiskt bygger på historiska händelser och personer?

 

På rak arm kommer jag bara på Samurai Deeper Kyo, men den är ju bara relativt löst anknuten till historien. Kenshin existerade aldrig så honom räknar jag inte med heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ang. kenshin:

Saitoh existerade vad jag har förstått det som,

sen har jag för mej att Rurouni Kenshin OAV 1 (Trust & Betrayal) är mycket baserad på japansk historia, dvs många av händelserna som äger rum i animen ägde faktiskt rum, det brinnande tecknet på berget och sånt har jag för mej att jag sett på flera ställen, och tror att några av de mer politiska figurerna existerade.

Är inte till 100% säker på ovanstående, bara nått jag fått för mej och kommer inte ihåg om jag ens har några källor, men jag vet att jag sett en hel del referenser till saitoh i andra animes och mangor, och tycker jag även känner igen en hel del av händelserna i kenshin oav 1 från andra animes och den lilla del japansk historia jag läst igenom. Vore trevligt om någon kunde kolla upp det lite närmare, själv är jag för lat just nu :P ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Saitoh kan mycket väl vara en historisk person. Jag vet iaf att Shinsen Gumi mycket riktigt var en fruktad klan under Meiji-restaurationen. Men Saitoh figurerade dock inte i en spelfilm om Shinsen Gumi jag såg nyligen, som blivit rätt så populär (Until the last sword is drawn).

 

Får kolla upp Rosen från Versailles och Grave of fireflies också. Men jag är ju mest intresserad av animéer som handlar om Kamakura-perioden och framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De ända jag kan tänka på som har nån sån anknytning är de personer Sai var "i" under tiden han var spöke innan han möte Hikaru, kommer inte ihåg namnen.

 

Hadashi no Gen / händelse / Hiroshima bombningen

 

Christopher Columbus / person / ja vem annars

http://www.nippon-animation.co.jp/new/title/columbus/

 

Ihatov Gensou: Kenji no Haru / person / Kenji Miyazawa (poet)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kenshin borde räknas faktiskt. Visserligen så är den rätt löst baserad på historia, eller den är inte direkt tagen från Feodal historia, utan den är lösplock från den med egna påhitt och nya namn.

 

Jag kopplar Musashi till Kenshin... Eller om det var ngn annan i serien... Asså fan :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nonemo: I filmen When the last sword is drawn finns Hajime Saito med och även Okina, befäl över shinsen-gumis 1:a grupp.

 

Hajime Saito är näst största karaktären i filmen.

 

Va!! Var? Hur kunde jag missa det! Måste se om... nuv! Ursäkta min miss!

 

Tack alla ni andra för era förslag. Nu blev det mycket att kolla upp helt plötsligt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...