Hoppa till innehåll
Anime.se

Animérekommendationer

Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Nej, det är inte en förfrågan efter tips som hamnat fel. Jag tänkte bara berätta, för den som inte redan vet, att det kommit en sida som heter Animedvice.

Kortfattat så går det ut på att man betygsätter det man har sett. Betygen jämförs med andra medlemmars betyg för att hitta folk med liknande smak, och med det hittar den animé som man rimligtvis också borde tycka om.

Detta kallas för "samverkningsfiltrering", och kan påminnas litet om Last.fm som är för musik.

(Animedvice gör precis det som jag hade tänkt göra en sida om nyligt. Jag hade snyggare, reklamfri design och inte-helt-långt-från-färdig kod, men jag är lat, så att det kom en annan sida gör mig bara glad. :] )

För den som redan har en betygsida på [...] kan informationen importeras via den offentliga adressen, så man slipper betygsätta allt på nytt. Här är mitt exempel. Utifrån den informationen har Animedvice gett mig tio rekommendationer.

Grejen är att ju fler som går med, desto säkrare blir rekommendationerna. Just nu är det kanske "bara" sisådär tusen medlemmar, så på de mer obskyra animéerna går det inte alltid att bestämma hur väl de skulle passa. Därför vill jag ha med fler användare dit - av rent egoistiska skäl. ;)

Det enda man behöver för att gå med är att komma på ett användarnamn som inte redan är upptaget, samt ett lösenord. E-postadress är frivilligt.

En liten parentes: Det var en samverkningsfiltreringssida för filmer, MovieCritic.com, som gjorde att jag började se anime, så jag gillar idén skarpt.

Och förresten, om det finns någon annan, bättre, sida som gör exakt samma sak men som jag har missat, så vill jag gärna veta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trevligt Sceleris har precis registrerat mig och importerat min lista. Det finns dock en sådan funktion på [...] alleredan, men den är långt ifrån perfekt (fick upp mycket konstigt som jag verkligen inte skulle gilla) och den är väldigt seg att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej alla,

jag är den person bakom Animedvice och hittade den här forum från web server logs. (Förlåt min dålig svenska.) :)

Det är kul att någon tycker om min barn. :D Designen är ful och jag måste försöka liten pengar för att betala hosting (jo, det räckar inte till, men jag kan alltid äta pasta och kethcup), men hoppas jag kan skoja någon för att göra ett snyggt animedesign senare.

[...] har "anime hint", men jag inte visste om det. Det var många dager efter de jättetrevliga [...] folk linkade Animedvice när någon berättat mig om anime hint. :) Och kanske är det bra så - troligen jag skulle hade inte gjort Animedvice om jag vet om anime hint.

JockeII, jag har exakt samma problem :) Jag börjäde nu titta på Evangelion, och det faktiskt är bra!

Dancing Moon, rate Chobits, Kenshin-långfilmen och andra animes du har sett. Sen vet grejen bättre om vad passar för dig.

--

Jussi / Animedvice

P.S. (If my Swedish is too incomprehensible, do tell me so I can try again in English. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nejdå din svenska är fullt förståelig =)

Du är finsk antar jag? Ni läser ju svenska i skolan :]

Jag får väl ta och se Evangelion nu snarast då :D

Jo jag funderade på en sak, kan man föra över listan från Animedvice till [...] med? Vore intressant att se vad båda sidorna ger för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, jag är finsk. Min svenska var mycket bättre ett år sedan, men jag har glömt allt =)

Importing ratings from Animedvice to [...] är möjligt, men jag inte har mycket intresse för det. Om [...] vill göra det, jag kan naturligt hjälpa de få medlemmars ratings från Animedvice (om medlemmar lämnar sitt medgivande).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Importing ratings from Animedvice to [...] är möjligt, men jag inte har mycket intresse för det.

Det är helt okej tycker jag, det är ju ändå inte så jättejobbigt att ha sidorna öppna bredvid varandra och fylla i. :>

Och så vill jag påminna alla om att skalan som används är [...]:s skala. Observera att betygen 10, 9, 2 och 1 bara ska användas i undantagsfall. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter