Hoppa till innehåll
Anime.se

Sökes: c++ spel programmerings tutorial


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har letat och letat, men hittar ingen ordentligt bra tutorial för spelprogrammering i c++, någon som vet en bra hemsida, eller en bok om 2d spel-programmering i c++?

 

jag har hittat dessa två hemsidorna (helt okej hemsidor faktiskt, men vill ha mer :P):

 

cppgameprogramming.com och loomsoft.net

 

samt funderar jag på denna boken

 

som skrivet; någon annan som vet nån annan bra site/bok?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det bästa är väl att första lär sig gruderna och gör små lätta program istället för att hoppa på spel med en gång? I den här tråden har du massvis med nyttiga länkar om just c++: Samlings tråd på Sweclockers

 

Sen finns det den här:

Blinkenlights - En svensk portal för spelutvecklare med artiklar och guider för bland annat c++.

 

Hoppas det hjälper dig lite på vägen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jodå, grunderna kan jag eller det beror på vad man kallar grunder, men hursomhelst så avslutar jag programmering A i år (antagligen mvg i betyg :D ).

och ska så fort jag har dammsugit mellanvåningen kolla in hemsidorna, tack för det snabba svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var några år sen jag läste c++ så jag kommer inte riktigt ihåg vad man fick lära sig på gymnasiet, men om jag minns rätt så kan det vara bra att läsa på lite om objekt och arv/polymorfism om du inte kan det. Det kan även vara bra att kolla upp lite grundläggande felhantering. Har tyvärr inga bra sidor om c++ att erbjuda eftersom den mesta av min programmering har skett i java eller c#.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jodå, grunderna kan jag eller det beror på vad man kallar grunder, men hursomhelst så avslutar jag programmering A i år (antagligen mvg i betyg :D )..

 

Ah okej, har sett för många fall av personer som tror att man kan lära sig programmera spel med en gång, man måste plugga ruskigt mycket. Men om du kan grunderna så är det jättebra, då har du tagit ett STORT steg i riktningen :)

 

Good luck!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var några år sen jag läste c++ så jag kommer inte riktigt ihåg vad man fick lära sig på gymnasiet, men om jag minns rätt så kan det vara bra att läsa på lite om objekt och arv/polymorfism om du inte kan det. Det kan även vara bra att kolla upp lite grundläggande felhantering. Har tyvärr inga bra sidor om c++ att erbjuda eftersom den mesta av min programmering har skett i java eller c#.

 

ok, ska nog ta reda på mer om arv/polymorfism för det är något som jag inte hört om... Men antagligen, får jag lära mig mer om det i Programmering B och C. men tack för svaret.

 

Ah okej, har sett för många fall av personer som tror att man kan lära sig programmera spel med en gång, man måste plugga ruskigt mycket. Men om du kan grunderna så är det jättebra, då har du tagit ett STORT steg i riktningen :)

 

Good luck!

 

Jo, jag har är väl införstådd i det. Men sen planerar jag att läsa vidare som spelprogrammerare efter gymnasiet också + att jag har spelprogrammering som projektarbete. Sen skadar det ju inte att det är mitt favoritämne och att jag tycker det är kul också :P så planerar att lägga ner en del tid på spelprogrammering och programmering överlag för den delen.

 

Blinkenlights hemsidan verkar riktigt trevlig, läste igenom nybörjarguiden för c++, och hittade genast något nytt som min lärobok inte tog upp :D

Har inte riktigt kollat igenom SweClockers.com än. men ska göra det när jag sett Fate/Stay Night.

 

man tackar och bugar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm om du vill hålla det simpelt så ska du nog använda c++ egna grafik kommandon, du kommer nog upptäcka att så fort du ska implementera egen grafik så kommer det bli mer invecklat. Nog för att många anser att programspråkets egna grafik komandon (dos grafik) är ganska onödigt att lära sig eftersom det finns så få tillämpnings områden för det. Men det är nog det lättaste och det ger en ganska bra grund inom array programering.

 

Nu vet jag inte hur mycket av c++ egna grafikomandon som fortfarande finns kvar i språket, det kan säkert någon annan svara på.

 

Mitt tips är att börja göra någonting väldigt simpelt t.ex. "hängagubbe" om du inte har fått gjort det i skolan och sen gå över till lite mer invecklade spel.

 

Jag valde just "hängagubbe" som exempel för att det var ett sådant spel jag fick göra i gymnasiet som VG uppgift :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mmm, SDL är väl ganska okej till att göra 2D grafik?

Annars kan du ju lära dig assembler och göra snes/nes spel, har jag tänkt att försöka göra nån gång när jag får mycket fritid, känns som man kan lära sig lite matnyttiga saker på det...

 

Tips på spel är väl Snake, Tetris, Pacman, 2D-scroll a-la-super mario, break out, Något tile-baserat med en map editor...

 

Själv har jag inte hållt på något med grafik i c++ än, men vill jättegärna lära mig. Har bara gjort lite spel python(pong) och i VB, (eftersom det var VB vi fick använda i programmering A, inge objektorienterat där inte)...

 

Här finns lite smått och gott, märk ordet lite..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

okej, tackar. Men har kommit fram till att jag bör lära mig lite mer först om c++. Har hittat några guider som tar en lite längre, in på programmering B tror jag, så ska spendera lite tid med det. den tutorialen innehåller bl a Polymorphism och mer sånt, så blir ungefär det som Orrin föreslog att jag skulle kolla upp. för jag förstod inte riktigt alla begrepp som de tog upp i de spel guiderna jag hittade.

 

Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge, även om jag föredrar modifikationen, den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du får lycka till Dread, det kan vara lite jobbigt att få grepp om vissa saker ibörjan. Men bara man håller på med det ett tag så kommer det mesta av sig själv, just arv/polymorphism var en av dom jobbigare sakerna man fick lära sig på programmering B på Universitetet. Själv tyckte jag att trådar var jobbigast att få grepp om, men jag vet inte om det är nått du kommer ha användning för när du ska göra ett spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oh vad jobbigt, jag har inte riktigt lärt mig det där med polymorfism/arv än, men trr jag förstår grundprinciperna, men vi har inte ens programmering B bara A och C :P

 

men trådar tror jag absolut kan komma till pass i spel. (man kan väl säga att man delar upp programemt i olika trådar, olika delar, som körs samtidigt, eller hur?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nejmen vilken skojig tråd :D.

Jag har precis avslutat programmering B på gymnasiet, får MVG i betyg precis som i A-kursen. Jag vet inte vad ni har för kursplan på din skola, men i min så ska vi få känna på lite olika spel i C-kursen.

Jag återkommer när jag kan något ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

man kan väl säga att man delar upp programemt i olika trådar, olika delar, som körs samtidigt, eller hur?

Man kan säga det, egentligen så stämmer det inte men det är lätt att tro så.

men trådar tror jag absolut kan komma till pass i spel.

Beror på hur invecklat spel man vill göra och om det t.ex ska vara tab vänligt eller ej. Trådar är inte så himla invecklat endå, det var bara jag som var lite trög när vi gick igenom det. Det blir lite mer att tänka på om man blandar in trådar, men om du planerar att göra ett simpelt spel så är det inte särskillt nödvändigt att använda. Jag har aldrig skrivit trådar i C++ bara i C# och java så jag vet inte hur det fungerar där, men eftersom språket har varit lite underutvecklat dom senaste åren så finns det en chans att det kan vara ganska jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej våran skola är ju allmänt sämst så tror inte vi kommer lära oss så¨mycket på kursen, får ta lite egna initiativ. Några här kanske vill gå ihop och utveckla ett spel tillsammans? ^^

 

Självklart är jag på! Fast jag vill gärna lära mig lite mer C++ innan jag ger mig på spelprogrammering. Fin idé!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

räkna in mig också, även om jag också egentligen nog skulle behöva lära mig mer. men det ska jag jobba på i sommar, iaf när jag inte är på stranden :P eller på sommarjobbet.

 

Titel: "Anime.se the game"

undertitel: "A Geeks tale"

 

bossarna: olika moderatorer

 

uppdrag försöka få igång bilder i signaturerna

 

 

... okej jag var lite oseriös nu B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...